Kolumni: Mainontaa ilman aivoja

Julkaistu:

Koska en ole nainen, joidenkin asioiden ymmärtäminen on vaikeaa. Otetaan esimerkiksi mainonta. Näin kesänkynnyksellä joka paikka tulvii kosmetiikka- ja laihdutusvälinevalmistajien mitä mielikuvituksellisimpia mainoksia. Niitä ei voi kuin ihmetellä.
Kuvitteleeko esimerkiksi kasvovoiteen valmistaja - ja sen käyttämä mainostoimisto -, että joku ottaa todesta mainoksen viestin: Nyt 20 prosenttia tasaisempi iho! (Perustuu 104 naisen autenttiseen käyttäjäkokemukseen.) Tai: Nyt 42 prosenttia tuuheammat ripset! Entä miten olikaan todistettu, että jokin vimpain todella poistaa selluliittia?

Voisiko kuvitella, että miehille mainostettaisiin samalla kaavalla: Tällä moottorisahalla 21 prosenttia parempi karsintateho! (Perustuu 104 metsurin autenttiseen käyttäjäkokemukseen). Tai: Tällä bensalla 15 prosenttia mukavammat kyydit! Ja ympäristösi huomaa sen! Tai että tämä kirjoitus on 15 prosenttia luettavampi kuin se viime viikon jorina! (Yksi lukijakokemus.)

Jotain omituista näissä naisille suunnatuissa mainoksissa todellakin on. Ajattelevatko mainostajat, että ensin uranainen tekee tiukan analyysin miljoonainvestoinnista ja seuraavassa hetkessä hän innostuu uudesta meikistä, joka "tieteellisen tutkimuksen" mukaan vähentää ryppyjä 17 prosenttia. Haloo!

Mainonnassakin pahinta on varmasti se, jos kukaan ei ymmärrä - ei edes väärin. Näistä mainoksista kaikki varmasti ymmärtävät, että kovin luotettavia tutkimustuloksia pidemmistä silmäripsistä ei voi olla.

Jonkinlaista vaikutusta mainonnalla on kuitenkin pakko olla, ei kai mainosaikaa ja -tilaa huvikseen osteta. Kalliilla tehtyjä mainospätkiä näytetään ympäri maailmaa illasta toiseen uudestaan ja uudestaan. Ehkäpä näillä mainoksilla on jokin salainen vaikutuskanava, joka kääntää pöllöyden positiiviseksi piilovaikutukseksi. Aika vaikea ymmärtää, että miten.

Maailman mainoskerma kokoontuu taas muutaman viikon päästä Cannesiin palkitsemaan toisiaan ja pohtimaan alan näkymiä. Kaiken hienon ja vaikuttavan mainonnan lisäksi pitäisi ehdottomasti valita vuoden korneimmat kansainväliset tekeleet, joihin voidemainosten lisäksi kuuluvat dubatut puhdistusaine- ja hammasharjamainokset.

Valtava osa mainosvirrasta on tätä mitäänsanomatonta höttöä, joka suorastaan aliarvioi vastaanottajia. Esimerkiksi vaateketjujen vähäpukeisia naisia esittelevistä ulkomainoskampanjoista on tehty kanteluja Mainonnan eettiselle neuvostolle. Valittajien mukaan kampanjat ovat naista alentavia. Mainosvirtaa katsoessa tuntuu välillä, että moni kampanja on ihmistä alentava.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Jopa tuhansien eurojen korvausvaatimukset säikyttävät vuokranantajia

    2. 2

      ”Kun ajatellaan tavallista palkansaajaa, talouskasvu ei ole vielä juuri näkynyt arjessa”

    3. 3

      Yksityiskoneiden ”valtava kupla” puhkesi – hinnat romahtivat kolmessa vuodessa

    4. 4

      HS: Uberin Suomen-johtajan omaisuutta saatetaan takavarikoida

    5. 5

      Tiesitkö tämän nousukaudesta ja sairastelusta? ”Ilmiö näkyy selvästi”

    6. 6

      Suomalaisyritys nappasi miljoonadiilin Naton kanssa – ”Tykkimiehelle sotilasteknologia oli aika tuntematonta”

    7. 7

      Valtava määrä kultaa myytiin yhdessä minuutissa – ”pulskasormisen muppetin tunnusmerkit”

    8. 8

      ”Hinnat ja vuokrat ovat nousseet, palkat eivät” – palvelualat vaativat lisää rahaa

    9. 9

      Lainakattoa ei kiristetä toistaiseksi – Fiva seuraa tilannetta tarkasti

    10. 10

      Google on saamassa jättisakot EU:lta – päätös mahdollisesti tänään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksityiskoneiden ”valtava kupla” puhkesi – hinnat romahtivat kolmessa vuodessa

    2. 2

      Suomalaisyritys nappasi miljoonadiilin Naton kanssa – ”Tykkimiehelle sotilasteknologia oli aika tuntematonta”

    3. 3

      Jopa tuhansien eurojen korvausvaatimukset säikyttävät vuokranantajia

    4. 4

      Valtava määrä kultaa myytiin yhdessä minuutissa – ”pulskasormisen muppetin tunnusmerkit”

    5. 5

      Tiesitkö tämän nousukaudesta ja sairastelusta? ”Ilmiö näkyy selvästi”

    6. 6

      Suomen kaasuverkko otti askeleen kauemmas Venäjästä – ”muutos on historiallinen”

    7. 7

      ”Hinnat ja vuokrat ovat nousseet, palkat eivät” – palvelualat vaativat lisää rahaa

    8. 8

      Dollari syöksähti äkkiä alas

    9. 9

      Vanhakin asuntolaina kannattaa kilpailuttaa – 7 vinkkiä, joilla säästät rahaa

    10. 10

      Google uhkaa saada historiallisen suuret sakot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    9. 9

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    10. 10

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    11. Näytä lisää