Kolumni: Rahat vai suhde?

Julkaistu: , Päivitetty:

Taas se sama tarina. Miehen nimi ei jäänyt mieleen. Se tuli niin nopeasti ja huolimattomasti. "En kai häiritse?" tai "soitanko pahaan aikaan?" ne aina kysyvät.
Ja yleensä puhelinmyyjät soittavat aina pahaan aikaan, mutta ei se niitä häiritse. Korvannuolu on nykyajan auervaaroille taidetta.

Taas on luvattu kuukin taivaalta. On ehtojen asettamisen aika. Ääni suostuttelee "kun maksat vain..." tai maanittelee "kai sinä ymmärrät, että rekisterin ylläpito maksaa meille, mutta jos sijoitat palveluun tämän nimellisen summan..."

Sori, pojat. Täti ei ole tyhmä. Kenenkään ei pitäisi olla, eikä kukaan halua olla tyhmä. Silti puhelinmyyjien myyntipuheet on kirjoitettu perusolettamukselle, että asiakas on tyhmä.

Asiakas ymmärtää olevansa tyhmä viimeistään siinä vaiheessa, kun saa postista tilausvahvistuksen ja laskun jostakin, mitä ei ole koskaan tilannut. Se suututtaa.

Täti ymmärtää, että häpeämättömyys on jo arvo. Menestyminen edellyttää häpeämättömyyttä. Luulisi, että menestyminen edellyttää laskutaitoa. Kahdeksankympin lehtitilauksen myyminen kympillä kuukausi paljastaa, että puhelinmyyjän matematiikalla kahdeksan kuukautta on "no, mitä tästä tulee - seitsemän ja jotain... viikko".

Tilausvahvistus varmistaa tilausajaksi tasan seitsemän kuukautta.

Viidakossa vallitsee viidakon laki: nopein sieppaaja ehtii ensin ja elää kauimmin. Puhelinmyyjä iloitsee asiakkaansa puolesta yrityksen hyväksymisestä kaupparekisteriin. "Tiesitkö jo? Tänään merkitty. Tämä meni tällä nimellä kerralla läpi..." hän riemuitsee ja alkaa tarkistaa tietoja. "Hei, hetkinen! Mikä ylläpitomaksu?"

Nuorilla miehillä on uskomattomat keuhkot. Yhdellä hengenvedolla yli kymmenen minuuttia väliinpääsemätöntä puhetta! Sen selvittäminen, että soittaja itse ei olekaan kaupparekisteristä, vaatii asiakkaalta paitsi vahvoja keuhkoja myös päättäväisyyttä.

Asiakas saa huutaa, kun hänelle ei muutoin anneta tilaa. "Asiakas on aina oikeassa. Tässä mun on kuunneltava Sinua", huomaa eräs nuori mies, mutta ei saa kauppojaan hänkään.

Kuluttajat valittavat Kuluttajavirastoon eniten viestintäpalveluista. Kas vain.

Tädistä on kiva, kun kukkarosta ovat muutkin kiinnostuneita kuin täti itse. Pysyvää ja hyvää asiakassuhdetta ei nykyeväillä kuitenkaan luoda.

Tai ehkä asiakas on jo väärässä. Itsehän sen viimeisenä huomaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Britannia teki historiallisen päätöksen: kieltää uudet bensiini- ja dieselautot

    2. 2

      Huijari esittäytyy poliisiksi ja pyytää pankkitunnuksia – 5 karua tapaa, joilla vanhuksia huijataan

    3. 3

      Kova autopäätös tulossa tänään – Britannia kieltämässä uudet bensiini- ja dieselautot

    4. 4

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    5. 5

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    6. 6

      Jos haluat matkustaa varman päälle: ”Älä jättäydy yhden kortin varaan”

    7. 7

      Jopa 400 000 asiakasta pankin tietoturvaloukkauksen kohteena

    8. 8

      Eikö Posti tiedä, kuinka paljon se säästää kirjeiden jakelua karsimalla?

    9. 9

      Vastaliike Amazonille – eurooppalaiset toimijat yhdistävät voimansa

    10. 10

      Kommentti: Sukupolvien tuloerot paljastavat myrkyllisen yhtälön – Suomi on matkalla kohti konkurssia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    2. 2

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    3. 3

      Kova autopäätös tulossa tänään – Britannia kieltämässä uudet bensiini- ja dieselautot

    4. 4

      Pankki jättää huomioimatta kolmanneksen yli 60-vuotiaiden lainanhakijoiden tuloista – perustelee direktiivillä

    5. 5

      Eikö Posti tiedä, kuinka paljon se säästää kirjeiden jakelua karsimalla?

    6. 6

      Sijoittajat pettyivät: Tulosjulkistajien osakkeet halpenivat rajusti

    7. 7

      Huijari esittäytyy poliisiksi ja pyytää pankkitunnuksia – 5 karua tapaa, joilla vanhuksia huijataan

    8. 8

      Outokummulta erittäin hyvä tulos

    9. 9

      Nyt on Viron vuoro – maassa pelätään viinarallia

    10. 10

      Kommentti: Sukupolvien tuloerot paljastavat myrkyllisen yhtälön – Suomi on matkalla kohti konkurssia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    5. 5

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    6. 6

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    7. 7

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    8. 8

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    9. 9

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    10. 10

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    11. Näytä lisää