Levymyynnin alamäki jyrkkeni Suomessa

Julkaistu:

Musiikkitallenteiden kaupan pitkään jatkunut alamäki kiihtyy edelleen. Alkuvuonna äänitemyynti on laskenut Suomessa viime kevääseen verrattuna noin 13 prosenttia.
Tammikuun alennusmyynti vielä veti ostajia, mutta sen jälkeen levykaupoissa on ollut hiljaista.

– Suomalaiset ovat ostaneet musiikkia noin sadalla miljoonalla eurolla vuodessa. Näillä luvuilla, joita tällä hetkellä eletään, saatamme pudota kaksinumeroisiin lukuihin jo tänä vuonna, sanoo Suomen Ääni- ja kuvatallennetuottajat ÄKT:n  toiminnanjohtaja Arto Alaspää.

Luvut kertovat hänen mukaansa siitä, että ihmisten tavat hankkia musiikkia ovat muuttuneet ratkaisevasti: 15–20 euron hinta CD:stä tuntuu ylivoimaiselta. Toisaalta musiikin ostaminen digimuodossa netistä on sekin vielä lapsenkengissä.

– Suomi on selvästi jäljessä muun Euroopan kehityksestä, vaikka meillä on erittäin kehittynyt laajakaistaverkosto. Koko äänitemusiikkikaupasta viime vuonna nettikaupan osuus oli alle neljä prosenttia. Britanniassa luku on 15. Yhdysvalloissa se on ollut jopa 30 prosentin luokkaa.

Tallennemyynnin pudotuksen taloudellinen merkitys on tällä hetkellä huomattavasti suurempi kuin kasvavan sähköisen kaupan nousu.

– Jokaista levykaupasta katoavaa neljää euroa vastaan yksi saadaan digitaalisesta kaupasta, sanoo Alaspää.

Äänitteitä ei hylätty

Suomalaiset eivät suinkaan ole hylänneet musiikkiäänitteitä. Niistä ei vain haluttaisi enää maksaa.

Musiikkiteollisuus uskoo, että tilanne on tilapäinen. Digitaalimyynti tulee aikanaan korvaamaan levykaupan menetykset – tai sitten ei. Alaspää kertoo, että ala miettii kuumeisesti keinoja laittoman nettijakelun kurittamiseksi. Uusi mörkö on digitaalinen radiotoiminta.

– Suurena huolena on se, että koko maailmanlaajuinen radiotarjonta muuttuukin täydelliseksi tiedostolähteeksi hakea ja kopioida ilmaiseksi musiikkia, sanoo Alaspää.

Hänen mukaansa sähkön, veden ja puhelimen käyttöäkin osataan mitata ja laskuttaa, miksei sitten musiikin kulutusta.

Madonluvuista huolimatta musiikkiteollisuus laskee, että kiinnostus musiikkia kohtaan ei ole hävinnyt, päin vastoin.

– B to B -myynti, sponsorointi, co-brändäys. Me uskomme että niissä on sitä nostetta, mitä me lyhyellä tähtäimellä voimme tehdä, kun kuluttajat vasta opettelevat digitaalisen musiikin ostamiskulttuuria. Ehkä saamme yritykset ohjaamaan sponsorointirahoja muuallekin kuin perinteisiin kohteisiin. Pitäisi päästä siihen kenttään aktiivisemmin mukaan, visioi levy-yhtiö Sony BMG:n markkinointijohtaja Mark Fry.

Viestit levykaupoista kertovat, että parhaiten menevät kaupaksi alennuslevyt ja keskihintaluokkaan siirtyneet vanhemmat levyt. Hittien hakijat ovat siirtyneet nettiin. Sony BMG uskoo silti, että hitteihin kannattaa yhä panostaa.

– Satsaamme uuteen musiikkiin ja hitteihin. Kun hittejä on, uskon että niiden kokonaisvaltainen hyödyntäminen toimii hyvänä siltana, kunnes digitaalinen puoli lähtee isommalla vaihteella käyntiin, sanoo Fry.

Sony BMG:llä on suuret odotukset tällä viikolla julkaistavasta Idols-voittajan Ari Koivusen debyyttialbumista.

– Sillä on häikäisevät sisäänmyyntilukemat. Se valaa uskoa, että kun on hitti ja luonnollista kysyntää, niin markkinat vetävät.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Oikeusasiamies: Merkittävä määrä velallisia saanut virheellisesti maksuhäiriömerkinnän

    2. 2

      Tutkimus: Ihminen alkaa inhota työtään 35-vuotiaana

    3. 3

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    4. 4

      Työntekijä on ihanneiässä vain muutaman vuoden, tutkija sanoo – ”Aikaikkuna alkaa olla jo yllättävän pieni”

    5. 5

      Pauligin päällikkö: ”Hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän

    6. 6

      Ekonomisti: Nousukauden huipussakaan ei ylletä samaan kuin muissa Pohjoismaissa

    7. 7

      OP: Suhdannenousu vasta alkutekijöissä

    8. 8

      Vahva euro huolestuttaa saksalaissijoittajia – luottamus talouteen heikkeni

    9. 9

      Affectosta 98 miljoonan euron ostotarjous – osake ponkaisi 27,5 %

    10. 10

      Harhaluulot ikääntyneistä jylläävät työelämässä – eivät sen sairaampia tai muutosvastaisempia kuin muutkaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    2. 2

      Työntekijä on ihanneiässä vain muutaman vuoden, tutkija sanoo – ”Aikaikkuna alkaa olla jo yllättävän pieni”

    3. 3

      Pauligin päällikkö: ”Hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän

    4. 4

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    5. 5

      Diabeteslääkkeiden korvaus pieneni yli 300 000 suomalaiselta – etujärjestö: osa jättänyt lääkkeet ostamatta

    6. 6

      Seppälää haetaan konkurssiin

    7. 7

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    8. 8

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    9. 9

      Tiimari, Anttila, Erätukku, Seppälä... – jatkuuko syöksykierre?

    10. 10

      Tutkimus: Ihminen alkaa inhota työtään 35-vuotiaana

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    7. 7

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    8. 8

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    9. 9

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    10. 10

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    11. Näytä lisää