Kahvilat nauttivat myynnin kasvusta

Kahvilakulttuurin uusi nousu on tuonut kasvua kahvilamyyntiin. Alan volyymi keskittyy kuitenkin huoltoasemien ja ravintoloiden yhteydessä oleviin kahviloihin. Pelkän kahvilan pitäminen ei ole enää erityisen kannattavaa.


Suomalaiset juovat eniten kahvia maailmassa, mutta suurin osa kahvista juodaan kotona ja työpaikoilla. Kahviloissa juodaan myynnin arvolla mitaten noin kolmannes kahvista, mutta osuus on hienoisessa kasvussa.

Kahvin kulutus oli Suomessa jo laskussa laman jälkeen, mutta innostus kahvia ja kahviloita kohtaan on kääntänyt kahvin kulutuksen taas nousuun.

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n tutkimuspäällikkö Heikki Lankinen sanoo, ettei kahvilatoiminta ole Suomessa kuitenkaan keskimäärin erityisen kannattavaa.

– Ei siellä kultaa vuolla, mutta tietysti parhaat ja kekseliäimmät pärjäävät alalla. Kahvilat ovat pieniä yrityksiä ja tilinpäätöstietoja katsottaessa syntyy helposti kannattavuusharha, jos yrittäjän oma työpanos ei näy laskelmissa.

Tyypillistä kahvilatoiminnalle, kuten ravintoloillekin, on matala alalletulon kynnys. Tämä lisää kilpailua.

– Yritysten vaihtuvuus on meidän alalla 1,5-kertainen elinkeinoelämän keskiarvoon verrattuna. Kahviloita perustetaan paljon, mutta niitä myös poistuu alalta paljon, hän sanoo.

Kahvilamyynti näyttää kasvavan kiihtyvään tahtiin, vaikkakin eri tietolähteet antavat kasvusta hieman ristiriitaisen kuvan. Tilastokeskuksen mukaan kahviloiden myynti on kasvanut muuta vähittäiskauppaa nopeammin.

Erilaiseen otokseen perustuvien tutkimuslaitos ACNielsenin uusimpien tietojen mukaan vuonna 2006 kahviloiden annosmäärät kasvoivat vain maltillisesti, mutta liikenneasemien yhteydessä olevat kahvilat kasvattivat volyymiään peräti 11 prosenttia.

Muuten kahvilatoiminta oli ACNielsenin tilaston mukaan vuonna 2006 pitopalveluja lukuunottamatta miinuksella.

Lankisen mukaan on todennäköistä, että volyymi on kokonaisuutena kasvanut selvästi ja että liikenneasemat ovatkin vieneet markkinoita perinteisiltä kahviloilta.

– Tienvarsipaikat ovat kasvaneet voimakkaasti ja vieneet varmasti osittain myyntiä myös perinteisiltä taajamakahviloilta.

– Kokonaisuutena alan kasvu on ollut reipasta. Vaikka tilastotietoja ei vielä ole, kaikki merkit viittaavat siihen, että viime vuosi oli edellisiä parempi. Mitään muutosta tähän trendiin ei myöskään vuoden 2007 alussa ole ollut havaittavissa. Pikemminkin alan kysyntä on edelleen kiihtynyt, Lankinen sanoo.

Suhdanteet vaikuttavat kahvila-alaan enemmän kuin päivittäistavarakauppaan. Silti kahvilat pärjäävät matalasuhdanteessa ruokaravintoloita paremmin.

– Korkeasuhdanteen aikana hinnakkaammat ja korkeatasoiset ravintolat pärjäävät. Matalasuhdanteessa, ainakin viime laman aikana, vastaavasti pikaruokapaikkojen myynti nousi rajusti, Lankinen sanoo.

Kahvilat myyvät usein kevyempää purtavaa, joka on rinnastettavissa pikaruokaan. Lisäksi kahvilamyynti perustuu pieniin kertaostoksiin. Tämä tuo alalle parempaa kestokykyä matalasuhdanteeseen.

  • Toimialakatsaus

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    3. 3

      Tällainen on Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi ”sauna-bussi”

    4. 4

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    5. 5

      Pörssiin pyrkivän autokauppias Kamuxin arvo selvisi

    6. 6

      Stockmannin tappio odotettua syvempi – näkymät ennallaan

    7. 7

      Nordean muutto näyttää todennäköiseltä – Wahlroos vihjaili uudesta sijainnista

    8. 8

      Finnair lisää lentoja Lappiin ensi talvena – ”Vetovoima on kasvussa”

    9. 9

      Poimi parhaat vinkit rikastumiseen – näin ammattilaiset sijoittavat omat rahansa

    10. 10

      Eläkkeensaajat tyrmää verottajan linjauksen – ruoka biojätteeksi eikä vapaaehtoisille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Eläkkeensaajat tyrmää verottajan linjauksen – ruoka biojätteeksi eikä vapaaehtoisille

    3. 3

      Talousvaliokunta hyväksyi esityksen hallintarekisteristä

    4. 4

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    5. 5

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    6. 6

      Nordean muutto näyttää todennäköiseltä – Wahlroos vihjaili uudesta sijainnista

    7. 7

      Analyysitoimisto varoittaa: ”Nousukausi ei kestä pitkään”

    8. 8

      Tällainen on Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi ”sauna-bussi”

    9. 9

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    10. 10

      Näin paljon uusi kunnanvaltuutettu tienaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    7. 7

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    8. 8

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    9. 9

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    10. 10

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    11. Näytä lisää