Kalmar testaa automaattisia satamia

Konttiterminaalien automatisointi maailman satamissa poikii työpaikkoja Tampereelle, Kalmarin teknologiakehittäjille.
Hampurin Burchardkain konttisataman automatisointi antaa Kalmar Industrielle tärkeän etumatkan kilpailijoihin satamateknologian markkinoilla. Kalmar on toimittanut Hampuriin jo 15 automaattista konttinosturia valvonta- ja ohjausjärjestelmineen.

Järjestelmien toimivuus testataan Tampereelle rakennetussa koelaboratoriossa.

Satamien automatisoituminen kiihtyy sitä mukaa, kun nykyinen laitekanta vanhenee.

Mobiilitekniikkaan perustuvan laitekannan elinkaari on seitsemästä kymmeneen vuotta, satamanostureiden vähän pidempi.
Maailman 800 satamaterminaalista 500 hyötyisi automatisoinnista. Kuusi satamaa on aloittanut muutostyöt. Muut seuraavat tilannetta.

Kalmarin toimitusjohtaja Christer Granskog uskoo automaation läpimurron tulevan väistämättä lähivuosina. Odotukset Tampereelle perustetun Kalmar Intelligence and Automation -liiketoimintayksikön osalta ovat korkealla.

Ensimmäiset älykkäät järjestelmät Kalmar on rakentanut kymmenen vuotta sitten.

Uuden sukupolven terminaaliratkaisuihin aina  miehittämättömiin täysautomaattisiin sovelluksiin asti yhtiö keskittyi kaksi vuotta sitten.

Konttiliikenteen noin 10 prosentin vuosittainen kasvu pakottaa satamia tehokkuuteen. Varsinkin niin sanotuissa uusissa talouksissa, Latinalaisessa Amerikassa ja Aasiassa, nykyisen konekannan automatisointi auttaa tuottavuuden kasvua.

Kalmar on vastikään kuitannut mittavia tilauksia muun muassa Vietnamiin. Asemaa Aasiassa auttaa oman valmistuskapasiteetin vahvistaminen Intiassa.

– Sikäläisten markkinoiden palvelemiseksi se on ihan keskeistä. Suomen markkinat ovat meille pienet, vaikkakin suomalainen osaaminen ja korkea tuottavuus takaavatkin hyvän toimintaympäristön täällä. Kokonaisuutta ajatellen Aasia on kuitenkin erittäin merkittävä alue, Granskog sanoo.

Täysautomatisoidut modernit terminaalit nähdään aikanaan Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Australian Brisbanen konttilukkiterminaali on edelläkävijä ja Hampurin Burchardkai antaa kallisarvoista kokemusta järjestelmäkokonaisuuksien toimittamisesta ahtaasti rakennettujen satamien tuottavuuden nostamisesta.

– Vastaavia hankkeita on tällä hetkellä vireillä useita ja uskon, että niistä osa konkretisoituu lähivuosina. Kasvuvauhti automatisoinnin osalta voi olla hyväkin. Kalmarin tilauskanta on nyt hyvä, parempi kuin viime vuonna tähän aikaan. On syytä uskoa, että kehitys jatkuu samanlaisena, Granskog sanoo.

Työntekijämäärä Tampereella on kasvussa.
Granskog luottaa yksikön tuottamaan uuteen teknologiaan, joka mahdollistaa järjestelmäintegroinnit eli useiden koneiden kytkemisen samaan automaatiojärjestelmään joko miehitettyyn tai miehittämättömään.

Satelliittien ja langattoman tekniikan hyödyntäminen konttien paikantamisessa ja lastaamisessa on ollut Kalmarilla käytössä jo hyvän aikaa. Oman lisänsä tulevaisuuden teknisiin sovelluksiin tuo turvallisuusteknologian kehittäminen.

– Yhdysvalloissa pyritään jo löytämään ratkaisuja konttien läpivalaisuun, Granskog kertoo.

Cargotec-konserniin kuuluva Kalmar Industries hallitsee neljännestä maailman kontinkäsittelybisneksestä. Viime vuoden liikevaihto nousi yli 12 miljardin euron. Liikevoittoa Kalmar kirjasi noin 1,1 miljardia euroa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    2. 2

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    3. 3

      Sanoman tappio syveni

    4. 4

      Wärtsilän tulos heikkeni yllättäen

    5. 5

      Tokmanni etsii uutta toimitusjohtajaa

    6. 6

      Ruotsalaisoperaattoreita epäillään kartellista – Telia yksi epäillyistä

    7. 7

      Näkökulma: Macronin voitto tuskin ratkaisee Ranskan ongelmia

    8. 8

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    9. 9

      WSJ: Trump aikoo laskea yritysveroa tuntuvasti

    10. 10

      Yhä harvempi toimeentulotukihakemus hylätään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    2. 2

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    3. 3

      Jo perutut lauttamaksut iskivät saariston matkailuun? ”Alkukesä voi olla hankalaa”

    4. 4

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    5. 5

      Tokmanni etsii uutta toimitusjohtajaa

    6. 6

      Sammon osakkeiden kohtalo kuumentaa tunteita – poliisille tutkintapyyntö salailusta

    7. 7

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    8. 8

      UPM:n toinen tehdashanke etenee Uruguayssa – ei jää kiinni ainakaan rahoituksesta

    9. 9

      UPM yllätti tulosparannuksella – kysyntä oli hyvä etenkin Aasiassa

    10. 10

      Teuvan Siwa sulki ovensa – sokea Pekka murehtii, miten pärjää uudessa kaupassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    5. 5

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää