SAS pelkää asiakaskatoa

Lentoyhtiö SAS:n työmarkkinariidat ovat koetelleet yhtiön imagoa ankarasti. Viime perjantaina lakkoon meni ruotsalainen matkustamohenkilökunta, tanskalaiset ovat olleet lakossa jo kahdesti tänä keväänä.
Ruotsin-lakkoa ei saatu sovittelijoidenkaan avulla ratkaistua vielä maanantaihin mennessä. Yhtiö joutui perumaan myös tiistain lennot.

– Ei tämä ainakaan imagoa paranna, jos on jatkuvasti ongelmia kun vaihtaa konetta Tukholmassa tai Kööpenhaminassa, sanoo SAS:n Suomen-viestintäjohtaja Tom Christides.

Ahkera lakkoilu karkottaa asiakkaat toisiin yhtiöihin. Kymmenen viime vuoden aikana SAS:ssa on ollut satakunta lakkoa, joista 73 on ollut laittomia lakkoja Kööpenhaminassa.

Lakon aikana SAS joutuu ohjaamaan asiakkaitaan toisten yhtiöiden lennoille.

– Nythän tässä opetetaan asiakkaille, että menkää toista kautta, Christides pahoittelee.

Christides luottaa kuitenkin siihen, että asiakkaat palaavat, kunhan lakko saadaan loppumaan ajoissa.

– Lakkoja tapahtuu. Vaikutukset ovat sitä kriittisemmät, mitä pidempää tämä kestää, hän arvioi.

Suomessa SAS:n lakko ei tuo merkittävää kilpailuetua muille lentoyhtiöille. SAS:n suomalainen sisaryhtiö Blue1 lentää lakon aikana normaalisti.

Finnairilta kerrotaan, että lakko ei ole vaikuttanut paljoakaan yhtiön lentoliikenteeseen.

– Joitain lentoja Helsingin ja Tukholman välillä on lennetty suuremmilla koneilla, mutta meille lakko ei ole tuonut merkittävästi lisäasiakkaita, sanoo Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund.

Haglundin mukaan Finnairin kyky vastata ylimääräiseen asiakastarjontaan on rajallinen.

– Ei meillä edes ole koneita tyhjänpanttina, koko kapasiteetti on jatkuvasti käytössä, Haglund sanoo.

SAS:lle lakko on paitsi imago-ongelma myös suuri rahallinen menetys. Yhtiö arvioi, että lakko maksaa sille noin 10–20 miljoonaa kruunua eli pahimmillaan 2 miljoonaa euroa päivässä.

Ruotsalaislehti Dagens Nyheter arvioi maanantaina, että lakon kustannukset ovat nousseet 100 miljoonaan kruunuun eli liki 11 miljoonaan euroon neljän päivän aikana.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Suursijoittaja Rune Andersson myi kaikki osakkeensa: ”Tilanne on sairas”

    2. 2

      Homepommit ostajan vastuulle? 5 keinoa välttää kalliit riidat

    3. 3

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    4. 4

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    5. 5

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    6. 6

      Asuntolainojen marginaalit voivat nousta – lainakattoon ei tule muutoksia

    7. 7

      Ericssonilta massiivinen kriisisuunnitelma – maksaa miljardeja kruunuja

    8. 8

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    9. 9

      Suomen taloudelle povataan yhä parempaa – näin se voi vaikuttaa uudistuksiin

    10. 10

      Suursijoittaja Kyösti Kakkonen tarttui ”pitkän tien kulkeneeseen käänneyhtiöön”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    2. 2

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    3. 3

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    4. 4

      Burger Kingin menestys Suomessa yllätti – tulossa 10–15 uutta ravintolaa tänä vuonna

    5. 5

      Entinen VVO kertoo, miksi sen uusi nimi tarkoittaa koiraslohta

    6. 6

      Suuryhtiöiltä käräjöidään 12 miljoonaa: ”Kyyneleet silmissä on kerrottu, kun pappa hoiti metsää”

    7. 7

      Käyrä hyppäsi kattoon – näillä luvuilla Suomi kasvaisi hurjaa vauhtia

    8. 8

      Osa Uudenkaupungin autotehtaan työntekijöistä on vuokratyöläisiä

    9. 9

      Rakennusliitto pillastui suunnitelmasta "tuoda rakentajia Afrikasta ja Kiinasta"

    10. 10

      Jotakin tapahtui Ericssonissa toimitusjohtajan potkujen jälkeen – Nokia on jo hyötynyt

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    5. 5

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    6. 6

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    7. 7

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    8. 8

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    9. 9

      Mitä 250 000 eurolla saa Helsingissä, Tallinnassa ja Tukholmassa? HS: Asunnot hyvin eritasoisia

    10. 10

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    11. Näytä lisää