Coca-Cola uskoo terveysjuomiin

Julkaistu: , Päivitetty:

Maailmanlaajuinen amerikkalainen virvoitusjuomajätti Coca-Cola uskoo yhä jatkuvaan kasvuun, vaikka sen virvoitusjuomamyynti on takkuillut viime vuodet kotimarkkinoilla. Yhtiön johdon mukaan se on antanut syytä vakavaan itsetutkiskeluun.


– Pohjois-Amerikka ei ole ollut samanlainen menestystarina kuin kansainväliset markkinat, tunnustaa Coca-Colan pääjohtaja Muhtar Kent.

Hänen mukaansa yhtiön markkinoinnissa päätettiin ottaa mallia sen menestyneistä kansainvälisistä markkina-alueista. Yhdysvaltain organisaatio joutui remonttiin.

Coca-Cola esitteleekin mieluummin koko maailmaa koskevia kasvulukujaan kuin Pohjois-Amerikan alueen lukuja. Koko maailmaa koskevien lukujen mukaan kuplivien juomien myynnin kasvu on nyt viiden prosentin luokkaa.

Muut, kuplimattomat juomat eli teet, vedet, kahvijuomat ja mehut kasvavat seitsemän prosentin vuosivauhtia.

– Olemme yhä maailman ykkönen alkoholittomien juomien kohdalla, muistuttaa Kent.

Yhtiön mukaan sen pahimman kilpailijan Pepsin osuus juomamarkkinoista on noin 30 prosenttia, Coca-Colan 50 prosenttia.

Pääjohtaja Kent tunnustaa, että terveysvaikutteiset juomat ovat nyt halutuinta tavaraa.

– Aiomme olla mukana jokaisessa alkoholittomassa tuotekategoriassa, hän vakuuttaa.

– Meidän on pysyttävä edelläkävijöinä, Kent muistuttaa alan kovasta kilpailusta.

Yhtiö onkin satsannut yhä selvemmin muihin tuotteisiin kuin perinteisiin virvoitusjuomiin. Urheilujuomat, eri tavoin maustetut vedet, teejuomat ja mehut ovat yhä selkeämmin esillä valikoimissa.

Erityisesti yhtiö uskoo uuteen teejuomaan, jonka sanotaan itse asiassa kuluttavan kaloreita. Kevytkolaa pidetään pinnalla lisäämällä siihen vitamiineja ja hivenaineita.

Coke ei halua kuitenkaan tunnustaa, että aika ja terveysvalistus olisivat ajaneet ohi sen lippulaivasta, Coca Cola Classicista.

Kyselyt Yhdysvaltain sekä monet muun maan kiusana oleva ylipaino-ongelmasta ja sen vaikutuksesta perinteisiin limpparimarkkinoihin kierretään varovasti.

– Kysymys ei ole vain juomista, vaan se on monisäikeinen elämäntapa-asia, muotoilee Kent.

– Avain on valinta, kuluttajan valinta.

Terveys ja hyvinvointi ovat myös markkinoinnin pääsuunnat, sanoo yhtiön brändimarkkinoinnin varajohtaja Marc Mathieu.

Hänen mukaansa kevytlimsat ovat yhä vahvassa vedossa maailmanlaajuisesti, vaikka Yhdysvaltain myynti on hyytynyt.

– Light-Coken kulutus on kasvanut 15 prosenttia ja Coke Zeron 33 prosenttia, hän muistuttaa.

Hänkään ei ole valmis vielä hautaamaan klassista, sokerista kolajuomaa.

– Se on kuluttajien asia, heillä on valtavasti eri tuotteita, mistä valita, Mathieukin kiertelee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    2. 2

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    3. 3

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    4. 4

      Näin saat mökkisi arvon nousemaan – asiantuntijoiden 7 vinkkiä

    5. 5

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    6. 6

      Näiden kesämökkien hinnat ovat usein pielessä

    7. 7

      Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien – sopivat myös dieseleiden päästöistä

    8. 8

      Brexit-pako jatkuu: Dublin nappasi toisenkin jättipankin

    9. 9

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    10. 10

      VW:n vääristely koskee ainakin näitä uusia bensa-autoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    2. 2

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    5. 5

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    6. 6

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    7. 7

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    8. 8

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    9. 9

      Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien – sopivat myös dieseleiden päästöistä

    10. 10

      Näin saat mökkisi arvon nousemaan – asiantuntijoiden 7 vinkkiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    2. 2

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    3. 3

      Ei mitään muutosta 43 vuodessa – suomalaisten suosikkijuoma maksaa lähes tismalleen yhtä paljon

    4. 4

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    5. 5

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    6. 6

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    7. 7

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    8. 8

      Kuivan maan mökeillä on uusi, suuri ostajajoukko: ”Se on varasuunnitelma”

    9. 9

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    10. 10

      Näin säästät 100 euroa kuussa – katso 14 helppoa vinkkiä

    11. Näytä lisää