Alstom väijyy junatilauksia Suomesta

Ranskalaisen teollisuusjätin Alstomin varatoimitusjohtaja Philippe Mellier odottaa kesän aikana päätöstä Helsingin ja Pietarin välisen nopean raideyhteyden junatilauksista.
Ranskalainen teollisuusjätti Alstom suunnittelee myyvänsä lisää Pendolinoja Suomen raiteille.

– Olemme keskustelleet venäläisten kanssa Pendolino-junien rakentamisesta uudelle nopealle raideyhteydelle Helsingin ja Pietarin välille. Se olisi meille kiinnostava avaus Suomen jälkeen Venäjällä, Mellier sanoo.

Mellier oli viime viikolla tapaamassa Venäjän rautateiden toimitusjohtajaa Vladimir Jakuninia. Yhtiö neuvottelee uusista Pendolino-tilauksista myös VR:n kanssa. Uudelle nopealle ratayhteydelle junat hankkii suomalais-venäläinen yhteisyritys Karelia Trains.

– Uskoisin asian etenevän meidän kannaltamme hyvin. Tiedämme asiasta enemmän todennäköisesti kolmen kuukauden sisällä.

Mellierin mielestä Alstomin kilpailuetuna on, että Suomessa on jo käytössä sen valmistamia Pendolino-junia.

– Suomessa ei tarvitsisi ottaa käyttöön uutta junatyyppiä.

Mellier johtaa Alstomissa kuljetusvälineitä valmistavaa yksikköä. Päätuotteita ovat raitiovaunut, metrot ja junat. Hän osallistuu torstaina Helsingissä päättyvään kansainväliseen joukkoliikenteen konferenssiin.

Junatilausten lisäksi Alstom odottaa lisätilauksia Helsingin liikennelaitokselta. Alstom on jo toimittanut ajomoottorijärjestelmät HKL:n uusiin metrojuniin.

– Olemme kiinnostuneita myös saamaan Helsingin metrolta uuden tilauksen, joka koskee metron automatisointia.

Helsingissä porua on aiheuttanut Alstomin kilpailijan Bombardierin Saksassa valmistamat HKL:n matalalattiaiset raitiovaunut, jotka eivät ole kestäneet vaativia sääolosuhteita. Myös Pendolino-junissa on talviolosuhteiden aiheuttamia toimintahäiriöitä.

– Olemme ottaneet opiksi pohjoisen sääolosuhteista. Ruotsissa meidän junamme toimivat hyvin Suomea vastaavissa olosuhteissa, Mellier puolustautuu.

Henkilö- ja tavaraliikenteen siirtäminen raiteille on kysymys, jota pohditaan parhaillaan useissa Euroopan maissa. Kaupungeissa raitioliikenteen tulevaisuus näyttää Mellierin mielestä hyvältä.

– Kymmenen vuoden aikana raitiovaunut ovat Euroopassa heränneet uudelleen eloon, koska ruuhkat ovat kasvaneet ja polttoaineiden hinnat nousseet. Saasteiden hillitseminen ja meluhaittojen vähentäminen puolustavat kaupungeissa siirtymistä raitiovaunuihin.

Alstomin kuljetusvälineiden liiketoiminnassa Eurooppa on sen päämarkkina-alue. Suuri osa kasvusta tulee kuitenkin Euroopan ulkopuolelta.

Paljon odotuksia yhtiöllä on Itä-Euroopassa, jossa on vahvat perinteet junalla matkustamisessa. Junakanta on kuitenkin rapistunut vuosien aikana.

Mellierin mielestä Euroopan unionin pitäisi rahoittaa enemmän junaverkoston parantamista ja kaluston uudistamista.

– On paljon puhetta siitä, että unioni rahoittaa raideverkoston parantamista, mutta siitä on vielä vähän näyttöä. Jos rahaa liikkuu, se katoaa jonnekin.

Euroopan uusille jäsenmaille hän ehdottaa junatilausten yhteistilauksia.

– Uusissa jäsenmaissa junatilaukset ovat pieniä. Mielestäni olisi järkevää, että maat tekisivät pikemminkin hankintaa yhdessä kuin pieniä erillistilauksia. Silloin hinta olisi niiden kannalta parempi.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Minkä yhtiöiden lennoilla saa parasta ruokaa? Asiantuntija listasi 5 huippua

    2. 2

      Suomalaisten eläkkeissä isot erot – katso, paljonko kotikunnassasi saadaan

    3. 3

      Takavuosien murheenkryynin etumerkki vaihtui plussaksi

    4. 4

      Nämä neljä entistä Anttilan tilaa muuttuvat Tokmanneiksi

    5. 5

      Työt Kelaan, tilalle määräaikaisia – Kuntatyönantaja: ”Heidän kohtalostaan ei ole tietoja”

    6. 6

      Pentagon hyväksymässä ”Kuningasorin” – superkopteri nostaa 12 tonnia ja maksaa kuin synti

    7. 7

      Näin sääntö-Suomen purkaminen on edennyt

    8. 8

      Lähti pois kesken puheen – nobelisti kuittasi Stubbille eduskunnassa: "Alex, mihin sä lähdet?"

    9. 9

      Selvitysmieheltä koruton arvio valtion rakennushankkeista

    10. 10

      VR kokeilee junaliikenteen ketjuttamista muuhun joukkoliikenteeseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarkistatko veroilmoituksen pikaisesti? Tästä syystä aikaa kannattaa käyttää tunti tai kaksi

    2. 2

      Nämä neljä entistä Anttilan tilaa muuttuvat Tokmanneiksi

    3. 3

      Lähti pois kesken puheen – nobelisti kuittasi Stubbille eduskunnassa: "Alex, mihin sä lähdet?"

    4. 4

      Suomalaisten eläkkeissä isot erot – katso, paljonko kotikunnassasi saadaan

    5. 5

      Näin sääntö-Suomen purkaminen on edennyt

    6. 6

      Pentagon hyväksymässä ”Kuningasorin” – superkopteri nostaa 12 tonnia ja maksaa kuin synti

    7. 7

      Nobel-voittaja Holmström: Sote on valtava sotku – Obamacare varoitus Suomelle

    8. 8

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    9. 9

      Terveydenhuollon ammattilaiset kummeksuvat sote-esitystä – Mikä on ”yleinen sairaus”

    10. 10

      Näissä ammateissa työvoimapula on pahin – katso 15 ammatin lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    2. 2

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    5. 5

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    6. 6

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    7. 7

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    8. 8

      Palkittua kerrostaloa hehkutettiin ”laadukkaasta rakentamisesta” – useita kosteusvaurioita muutamassa vuodessa

    9. 9

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    10. 10

      Mitä 250 000 eurolla saa Helsingissä, Tallinnassa ja Tukholmassa? HS: Asunnot hyvin eritasoisia

    11. Näytä lisää