Viherpesu ei riitä

Julkaistu: , Päivitetty:

Jos iltapäivälehdet järjestäisivät äänestyksen viime vuosien mediaseksikkäimmästä ilmiöstä, ilmastonmuutos menestyisi mainiosti. Kaikilla on aiheesta mielipide.
Toiset pitävät koko juttua humpuukina, toiset ovat ottaneet Äiti Maan kuumeilun sydämenasiakseen.

Ihmisiä ympäri maailman ravistellaan muun muassa elokuvan keinoin näkemään epämiellyttävä totuus maapallon keskilämpötilan noususta ja mannerjäätiköiden sulamisesta. Myös mainonta vihertää. Suomessa ilmastoasioilla ratsastavat näkyvimmin energiayhtiöt.

Fortum käynnisti ilmastonmuutoksesta varoittavan, kuluttajille suunnatun kampanjansa helmikuussa. Mainoksissa tornadot höykkyyttävät Senaatintoria ja alavat maat peittyvät tulvaveden alle. Tarkoitus on vedota kuluttajan omatuntoon.

Autoilevan kuluttajan omatuntoon taas vetoaa biopolttoainetta markkinoiva Neste Oil, joka Fortumin tavoin on ottanut ilmastonsuojelun mainontansa kulmakiveksi.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Mutta miten vihreä markkinointi tehoaa? Fortumin brändijohtaja Susanna Serlachius-Pressler kertoo, että toukokuussa päättyvän kampanjan tähänastiset tulokset ovat rohkaisevia.

– Olemme saaneet kuluttajilta runsaasti positiivista palautetta. Ihmiset kokevat ilmastoasiat tärkeiksi ja ovat mielissään siitä, että me yrityksenä tuomme niitä esille. Myös Norppasähkön kysyntä on kasvanut kampanjan aikana mukavasti.

Serlachius-Pressler vakuuttaa, että Fortum sitoutuu ekologisiin arvoihin myös jokapäiväisessä toiminnassaan. Yhtiö on muun muassa sijoittanut seitsemän miljardia euroa hiilidioksidittomaan sähköntuotantoon vuodesta 2000 lähtien.

Fortum siis ainakin väittää tekevänsä niin kuin itse saarnaa. Tämä onkin vihreän markkinoinnin elinehto. 2000-luvun valistunut kuluttaja suhtautuu ympäristöasioihin hyvin henkilökohtaisesti ja huomaa nopeasti mainonnan valheellisuuden, sanoo vihreään markkinointiin perehtynyt taloustieteen professori Hanna-Leena Pesonen Jyväskylän yliopistosta.

– Ympäristöasioita ei voi vain liimata jonkin tuotteen päälle, että nyt tämä on ekoa. Sanoilla pitää olla pohja myös teoissa. Ihmiset reagoivat vihreään markkinointiin henkilökohtaisesti. Jos markkinointi falskaa, kuluttajalle tulee herkästi olo, että häntä huijataan.

Suurimmalle osalle suomalaisista kuluttajista ympäristöystävällisyys ei Pesosen mukaan vielä ole kovin merkittävä ostokriteeri. Valintaan vaikuttavat pääasiassa muut tekijät, kuten hinta ja laatu.

Pesonen pitää kuitenkin ympäristöystävällisyyttä hyvänä keinona erottautua kilpailijoista. Tulevaisuudessa se saattaa olla aidosti brändiarvoa parantava tekijä.

– Tämä pätee tosin vain, jos tuote pystytään todistamaan kilpailijaa paremmaksi vaihtoehdoksi. Jos ei pystytä, on parempi olla vihreistä arvoista kokonaan hiljaa, Pesonen opastaa.

Ilmastonsuojelusta tuli Fortumin imagollinen lippulaiva heti yrityksen synnyttyä vuonna 1998. Serlachius-Presslerin mukaan yhtiö aikoo vastai-suudessakin kampanjoida ilmastonmuutosta vastaan, niin positiivista palaute on ollut.

– Kampanjan tiimoilta on tullut runsaasti yhteydenottoja myös odottamattomilta tahoilta, kuten Suomen kestovaippayhdistykseltä. Fortumia on helmikuun jälkeen pyydetty mukaan myös useisiin ilmastoa käsitteleviin seminaareihin, Serlachius-Pressler iloitsee.

Lisää aiheesta tämän päivän Taloussanomien 4M-sivustossa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      VM: Hallituksen budjetti leikkaa pienituloisilta 37 euroa ja antaa hyvätuloisille 400 lisää – näin se tapahtuu

    2. 2

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    3. 3

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    4. 4

      Pääministeri Sipilä: Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö

    5. 5

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    6. 6

      Suomessa 3 500 autoa, Ruotsissa 50 000 – tästä syystä kaasuauto ei ole yleistynyt

    7. 7

      Metson ralli piti – Afarak kiisi puoli tuntia

    8. 8

      Norjan öljyrahaston arvo ylitti 1 000 miljardin dollarin rajapyykin ensimmäistä kertaa

    9. 9

      Kiina harkitsee avautuvansa lisää ulkomaisille sähköauton valmistajille

    10. 10

      Näin Suomen talouskasvua on ennustettu tänä vuonna – maaliskuun luvuista tultu huimasti ylös

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    2. 2

      Pääministeri Sipilä: Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö

    3. 3

      VM: Hallituksen budjetti leikkaa pienituloisilta 37 euroa ja antaa hyvätuloisille 400 lisää – näin se tapahtuu

    4. 4

      Suomessa 3 500 autoa, Ruotsissa 50 000 – tästä syystä kaasuauto ei ole yleistynyt

    5. 5

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    6. 6

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    7. 7

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    8. 8

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    9. 9

      Kaupankäynti Afarak Groupin osakkeella keskeytetty

    10. 10

      Kommentti: Montako virkamiestä tarvitaan viemään läpi rautatieuudistus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      5000 €/kk tienaava Tiina otti eron, osti huonekaluja ja auttoi työtöntä tytärtään – sitten alkoi synkkä kurimus

    3. 3

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    4. 4

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    5. 5

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    6. 6

      Nordea tiedusteli erikoisella kirjeellä poliittista vaikutusvaltaa – epäilevä Tuomo, 75, ei aio vastata

    7. 7

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    8. 8

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    9. 9

      VR:n pilkkominen etenee vähin äänin: puolen miljardin euron varainsiirto, Heliövaara ulos työryhmästä

    10. 10

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    11. Näytä lisää