Viherpesu ei riitä

Jos iltapäivälehdet järjestäisivät äänestyksen viime vuosien mediaseksikkäimmästä ilmiöstä, ilmastonmuutos menestyisi mainiosti. Kaikilla on aiheesta mielipide.
Toiset pitävät koko juttua humpuukina, toiset ovat ottaneet Äiti Maan kuumeilun sydämenasiakseen.

Ihmisiä ympäri maailman ravistellaan muun muassa elokuvan keinoin näkemään epämiellyttävä totuus maapallon keskilämpötilan noususta ja mannerjäätiköiden sulamisesta. Myös mainonta vihertää. Suomessa ilmastoasioilla ratsastavat näkyvimmin energiayhtiöt.

Fortum käynnisti ilmastonmuutoksesta varoittavan, kuluttajille suunnatun kampanjansa helmikuussa. Mainoksissa tornadot höykkyyttävät Senaatintoria ja alavat maat peittyvät tulvaveden alle. Tarkoitus on vedota kuluttajan omatuntoon.

Autoilevan kuluttajan omatuntoon taas vetoaa biopolttoainetta markkinoiva Neste Oil, joka Fortumin tavoin on ottanut ilmastonsuojelun mainontansa kulmakiveksi.

Mutta miten vihreä markkinointi tehoaa? Fortumin brändijohtaja Susanna Serlachius-Pressler kertoo, että toukokuussa päättyvän kampanjan tähänastiset tulokset ovat rohkaisevia.

– Olemme saaneet kuluttajilta runsaasti positiivista palautetta. Ihmiset kokevat ilmastoasiat tärkeiksi ja ovat mielissään siitä, että me yrityksenä tuomme niitä esille. Myös Norppasähkön kysyntä on kasvanut kampanjan aikana mukavasti.

Serlachius-Pressler vakuuttaa, että Fortum sitoutuu ekologisiin arvoihin myös jokapäiväisessä toiminnassaan. Yhtiö on muun muassa sijoittanut seitsemän miljardia euroa hiilidioksidittomaan sähköntuotantoon vuodesta 2000 lähtien.

Fortum siis ainakin väittää tekevänsä niin kuin itse saarnaa. Tämä onkin vihreän markkinoinnin elinehto. 2000-luvun valistunut kuluttaja suhtautuu ympäristöasioihin hyvin henkilökohtaisesti ja huomaa nopeasti mainonnan valheellisuuden, sanoo vihreään markkinointiin perehtynyt taloustieteen professori Hanna-Leena Pesonen Jyväskylän yliopistosta.

– Ympäristöasioita ei voi vain liimata jonkin tuotteen päälle, että nyt tämä on ekoa. Sanoilla pitää olla pohja myös teoissa. Ihmiset reagoivat vihreään markkinointiin henkilökohtaisesti. Jos markkinointi falskaa, kuluttajalle tulee herkästi olo, että häntä huijataan.

Suurimmalle osalle suomalaisista kuluttajista ympäristöystävällisyys ei Pesosen mukaan vielä ole kovin merkittävä ostokriteeri. Valintaan vaikuttavat pääasiassa muut tekijät, kuten hinta ja laatu.

Pesonen pitää kuitenkin ympäristöystävällisyyttä hyvänä keinona erottautua kilpailijoista. Tulevaisuudessa se saattaa olla aidosti brändiarvoa parantava tekijä.

– Tämä pätee tosin vain, jos tuote pystytään todistamaan kilpailijaa paremmaksi vaihtoehdoksi. Jos ei pystytä, on parempi olla vihreistä arvoista kokonaan hiljaa, Pesonen opastaa.

Ilmastonsuojelusta tuli Fortumin imagollinen lippulaiva heti yrityksen synnyttyä vuonna 1998. Serlachius-Presslerin mukaan yhtiö aikoo vastai-suudessakin kampanjoida ilmastonmuutosta vastaan, niin positiivista palaute on ollut.

– Kampanjan tiimoilta on tullut runsaasti yhteydenottoja myös odottamattomilta tahoilta, kuten Suomen kestovaippayhdistykseltä. Fortumia on helmikuun jälkeen pyydetty mukaan myös useisiin ilmastoa käsitteleviin seminaareihin, Serlachius-Pressler iloitsee.

Lisää aiheesta tämän päivän Taloussanomien 4M-sivustossa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Yrittäjäperheen Joel Harkimo rynnistää politiikkaan – ”Joskus toivon, että olisin enemmän kuin isä”

    3. 3

      Näkökulma: Tästä syystä talouskasvu on vahvistunut edes vähän

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    7. 7

      Valtiovarainministeriö: Hallitus ei pysty kääntämään velkasuhdetta

    8. 8

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    9. 9

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    10. 10

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Yrittäjäperheen Joel Harkimo rynnistää politiikkaan – ”Joskus toivon, että olisin enemmän kuin isä”

    3. 3

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    6. 6

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    7. 7

      Näkökulma: Tästä syystä talouskasvu on vahvistunut edes vähän

    8. 8

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    9. 9

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    10. 10

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    5. 5

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    6. 6

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    7. 7

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    8. 8

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    9. 9

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    10. 10

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    11. Näytä lisää