Sähköpostimainos suututtaa, mutta myös miellyttää

Julkaistu: , Päivitetty:

Mainoskanavien vertailututkimuksen mukaan sähköpostimainos on monen suosikki, mutta vielä useampi vierastaa moista lähestymistapaa.


Uusien sähköisten mainosvälineiden käyttö viehättää yrityksiä. Tähän on luonut hyvät edellytykset internetin tulo sanomalehden kilpailijaksi sekä tekstiviestien ja sähköpostien leviäminen useimpien suomalaisten käyttöön, Suomen Posti kertoo.

Juuri valmistunut kanavapreferenssitutkimus arvioi ensimmäisen kerran kolmentoista tärkeimmän markkinointikanavan mieluisuuden ja epämieluisuuden vastaanottajille. Selvimmin kuluttajien mielipiteitä jakaa sähköposti.

Joka neljäs valitsee sähköpostin itselleen mieluisimmaksi tuotetieto- ja mainoskanavaksi. Toisaalta joka kolmas kuluttaja torjuu kokonaan sähköpostiin tulevat mainokset. Sähköpostiin suhtautuminen ei ole iästä kiinni, vaan sähköpostimainonta on lähes yhtä mieluisaa tai epämieluisaa kaikenikäisille. Sen sijaan muu internet-mainonta on selvästi sitä hyväksytympää, mitä nuorempi henkilö on.

Kaikkein mieluisimpia kuluttajille ovat paperiviestinnän kanavat, kuten tuotekuvastot, sanomalehdet ja osoitteellinen kirje, sekä sähköisistä kanavista televisio. Häirikkökanaviksi kuluttajat kokevat mainostekstiviestit, myyntipuhelut ja ovelta ovelle -myynnin. Näiden kanavien kautta runsas kaksi kolmasosaa kuluttajista ei halua saada lainkaan mainoksia.

Mainosviesteiltä vaaditaan vaivattomuutta

Postin mukaan kuluttajilla on selvät perustelut valinnoilleen. Mainosviestien halutaan olevan vaivattomasti saatavissa ja helposti vastaanotettavissa. Tutustumisajan pitää olla omassa hallinnassa ja itse valittavissa. Tärkeää on lisäksi tiedon tuoreus, ajantasaisuus ja viihdyttävyys. Nykyaikainen kuluttaja odottaa myös, että lisätieto on helposti saatavissa ja tuotteita voi vertailla vaivattomasti.

Mainoskanavien torjuntasyistä päällimmäinen on turhilla viesteillä häiriköinti. Kiusalliseksi koetaan erityisesti ajan varastaminen tärkeämmiltä asioilta esimerkiksi myyntipuheluilla. Häiritsevää on myös tunkeutuminen henkilökohtaiselle alueelle, mistä syystä mainoksia ei haluta varsinkaan tuttujen keskinäiseksi keskustelukanavaksi koettuihin tekstiviesteihin.

Kuluttajia pelottavat myös turvallisuusriskit niin sähköisessä mainonnassa kuin ovelta ovelle -myynnissäkin.

Kuluttajien mielipiteet jakaantuvat perinteisen paperiviestinnän ja uuden sähköisen viestinnän välillä. Osa haluaa vain paperiviestintää, mutta toinen ryhmä tahtoo sekä paperiviestintää että uutta sähköistä viestintää. Kuluttajat eivät halua jäädä pelkästään sähköisen markkinoinnin varaan, vaan internetin ja sähköpostin rinnalle halutaan tuotekuvasto tai osoitteellinen kirje.

Kuluttajien halusta vastaa uutta sähköistä mainontaa on ollut tähän asti vähän tietoa. Tämäntyyppisiä kattavia vertailututkimuksia on aiemmin tehty USA:ssa ja Australiassa. Suomessa tehtyyn tutkimukseen vastasi joulukuussa 2006 GallupKanavassa 1300 kuluttajaa. Tutkimuksen tekijä, Suomen Postin kehityspäällikkö Kari Elkelä, valmistelee aiheesta väitöskirjaa Helsingin kauppakorkeakouluun.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    2. 2

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    3. 3

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    4. 4

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    5. 5

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    6. 6

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    7. 7

      Suomen Yrittäjät haluaa estää monopolit terveysalalla

    8. 8

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    9. 9

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    10. 10

      HUS:n historian suurin sairaalahanke maksaa 280 miljoonaa – rakentajaksi SRV

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    4. 4

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    5. 5

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    6. 6

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    7. 7

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    8. 8

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    9. 9

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    10. 10

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Välittäjä: Kaksikerroksinen rivitalokoti sopii vain 42-vuotiaalle ostajalle

    11. Näytä lisää