Kuluttaja rakentaa elämyksensä itse

Julkaistu:

Elämysmarkkinoilla kuluttaja etsii tunnetta, edistyksen kokemista, kehollisuutta ja henkilökohtaista osallisuutta. Näin toteaa aiheesta maanantaina Helsingin kauppakorkeakoulussa väitellyt Eeva-Katri Ahola.
Eeva-Katri Ahola on perehtynyt alalla vähän tutkittuun elämyksen rakentumiseen kuluttajan näkökulmasta.

– Elämystä on totuttu pitämään jonkinlaisena flow-kokemuksena, mutta sen voisi määritellä kamppailuksi merkityksistä. Kuluttajalta elämyksen rakentuminen vaatii itse asiassa melko kovaa ja aktiivista työtä, jossa kaikki neljä elämyksellisyyden osa-aluetta ovat mukana, milloin missäkin suhteessa toisiinsa.

Kuluttajien kokemukset on kerätty Pohjois-Karjala-tapahtumassa Helsingin Senaatintorilla, Habitare-sisustusmessuilla ja nykytaiteen museossa Kiasmassa.

Tunne-elämyksiä haetaan Aholan mukaan ulkoilmatapahtumista ja taidenäyttelyistä, edistyksen kokemista messuilta, kehollisuutta yleisesti eri tapahtumissa liikkumalla ja aistimalla ja henkilökohtaista osallisuutta muun muassa seuraamalla julkista keskustelua tapahtumista.

Elämyspalvelumarkkinoihin kohdistuvia odotuksia synnyttävät muun muassa alan yrittäjät, tuottajat, oppaat ja toimittajat. Informaatiopommituksessa kuluttaja kamppaileekin oman elämyksensä autenttisuudesta.

Erityisesti media vaikuttaa Aholan mukaan voimakkaasti kuluttajien kokemuksiin kulttuuripalveluista, sillä se on elämyspalveluiden pääasiallinen "markkinoija".

– Kuuluu asiaan, että media ikään kuin normittaa elämyksiä. Siinä ei sinänsä ole mitään haitallista. Kuluttajan valveutuneisuuden varaan jää, miten vahvasti hän antaa ulkopuolisten näkemysten ohjata omaa kokemustaan ja omia valintojaan.

Ahola ei lähde arvioimaan, miten hyvin elämystoimiala on markkinoinnissaan tähän mennessä onnistunut. Sen sijaan hän toivoo yritysten saavan väitöstutkimuksen tuloksista työkaluja palveluidensa arviointiin.

– Tunne on todennäköisesti kaikkien palveluissa jo läsnä, mutta tarjoaman rakentamisessa kannattaa rohkeasti siirtyä totutusta elämyksellisyyden osa-alueesta uuteen. Esimerkiksi messut voisivat palveluidensa toteuttamisessa huomioida kehollisuutta enemmän.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    2. 2

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    3. 3

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    4. 4

      Henkilö- ja pakettiautojen katsastusvälit harvenevat – ei koske yli 10-vuotiaita autoja

    5. 5

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    6. 6

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    7. 7

      Käräjäoikeus määräsi Uber-johtajan omaisuutta takavarikkoon

    8. 8

      Osakeasunnot kallistuivat pääkaupunkiseudulla

    9. 9

      Osakkeet jyrkimmässä laskussa yli kuukauteen New Yorkissa – kyberhyökkäys iski tekno-osakkeisiin

    10. 10

      Viking Line: Tallinnan-reitin matkustajamäärä +30 % kesäkuussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    2. 2

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    3. 3

      Laaja kyberhyökkäysaalto iski Suomeen – yrityksiltä vaaditaan lunnaita

    4. 4

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    5. 5

      Suomalaisten kuluja maksettiin miljoonilla euroilla ulkomaille – tällä kortilla sinäkin voit hyötyä

    6. 6

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    7. 7

      Luksushotelli hylkäsi Trump-brändin

    8. 8

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    9. 9

      Henkilö- ja pakettiautojen katsastusvälit harvenevat – ei koske yli 10-vuotiaita autoja

    10. 10

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    9. 9

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    10. 10

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    11. Näytä lisää