Itämeren laivat käyvät vauhtikisaa

Itämeren matkustajaliikenteessä kovin kilpailu on käynnissä Helsinki–Tallinna-välin nopeissa yhteyksissä. Varustamot uskovat, että suomalaisia kiinnostavat humpparisteilyjä enemmän nopeat laivayhteydet Viroon.
Suomalainen ei enää matkusta Tallinnaan vain ostoksille. Usein hän jatkaa matkaansa muualle Viroon ja Baltiaan.

Itämeren hitailla, isoilla aluksilla matkustajamäärät ovatkin vuosia pysyneet vakiona. Helsingin ja Tallinnan välillä seilaa vuodessa kuusi miljoonaa ja Suomen ja Ruotsin välillä kymmenen miljoonaa matkaajaa.

Tänä purjehduskautena kilpailuasetelmia sekoittaa Tallink ja sen uusi nopea Star-alus. Tallink yrittää houkutella matkaajia Nordic Jet Linen, Linda Linen ja Super SeaCatin hallitsemilta pika-aluksilta.

Kilpailuun tuo lisäjännitystä Super SeaCat, joka markkinahuhujen mukaan on myynnissä.

Varustamoa vaivaa lisäksi myynnin takkuilu. Super SeaCatit ovat seilanneet Itämerellä itsenäisenä laivayhtiönä viime syksystä lähtien, kun sen entinen emoyhtiö Silja Line siirtyi osaksi Tallinkia.

Siljasta irrottautumisen jälkeen Super SeaCat joutui rakentamaan varausjärjestelmänsä ja myyntikanavansa tyhjästä.

– Meillä on mennyt aikaa tehdä itseämme tunnetuksi yksittäisen matkustajien parissa. Matkustajilla on ollut ongelmia, mistä he voivat tehdä varauksia, Super SeaCatin toimitusjohtaja Ari-Pekka Soini muotoilee.

Suurempia muutoksia Itämeren risteilyihin on tuomassa se, että Super SeaCatin ulkomainen emoyhtiö SeaContainersin haki viime syksynä velkojien suojaa.

Yhtiö on käytännössä konkurssitilassa ja se voi joutua myymään osia toiminnastaan.

Ari-Pekka Soini ei kerro omistajien suunnitelmista. Hän sanoo vain, että varustamo on laatinut budjettinsa sen mukaan, että se tekee tänä kesänä viime vuoden tapaan kahdella aluksella 2 300 matkaa Suomen ja Viron välillä.

Uutena aluevaltauksena Super SeaCat aloittaa tänä kesänä räätälöidyt purjehdukset Suomesta Saarenmaalle.

Kilpailevat varustamot tietävät kertoa, että SeaContainers on yrittänyt myydä Helsingin ja Tallinnan välillä seilaavaa kahta pika-alustaan.

– Varmaan muutaman viikon kuluttua tapahtuu jotain, Nordic Jet Linen toimitusjohtaja Mikael Granrot veikkaa.

Sopivia ostajaehdokkaita ei ole paljon tarjolla. Vikingillä oli 90-luvulla vuokralla kolmena kesänä kaksi nopeaa katamaraania. Omia pika-aluksia se ei ole halunnut hankkia. Ensi vuonna Vikingin tonnistoon liittyy Tallinkin Starin tapainen pika-alus. Viking uskoo, että Itämerellä kasvavat eniten auto- ja rahtikuljetukset.

Tallink Silja ei tule kysymykseen ostajaehdokkaana. Vuosi sitten Silja Line joutui kilpailusyistä erottamaan Super SeaCatin laivakaupoista. Tallink olisi saanut hallitsevan aseman Helsingin ja Tallinnan välillä.

Nordic Jet Linen toimitusjohtaja ei suoraan tyrmää kysymystä, kiinnostavatko varustamoa Super SeaCatin alukset.

– Kaikkeahan saa, jos on rahaa, Granrot kuittaa mahdolliset hintaneuvottelut.

Virolaista Linda Linea eivät Super SeaCatit kiinnosta. Linda Linella on Helsingin ja Tallinnan välillä liikenteessä kaksi alusta. Toisen pika-aluksen se vaihtoi hiljattain suurempaan katamaraaniin.

– Super SeaCatilla on sensuuruinen kapasiteetti, että meillä veisi aikaa saada liikennöinti kannattavaksi, Linda Linen toimitusjohtaja Jari Ahjoharju laskee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    2. 2

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    3. 3

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    4. 4

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    5. 5

      Fortum teki ison omistusjärjestelyn Norjassa

    6. 6

      Mitä omistuksiaan valtio voisi myydä? ”Teliaan tai Sampoon voi kallistua”

    7. 7

      Selvitysryhmä ennakoi muutosta liikenteen verotukseen

    8. 8

      Uudenkaupungin autotehtaalle hurja hakijaryntäys

    9. 9

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    10. 10

      EK: Nollatuntisopimukset tärkeitä, rajoitukset vähentävät työpaikkojen syntyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    2. 2

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    3. 3

      Jo perutut lauttamaksut iskivät saariston matkailuun? ”Alkukesä voi olla hankalaa”

    4. 4

      Tokmanni etsii uutta toimitusjohtajaa

    5. 5

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    6. 6

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    7. 7

      UPM:n toinen tehdashanke etenee Uruguayssa – ei jää kiinni ainakaan rahoituksesta

    8. 8

      Ruotsalaisoperaattoreita epäillään kartellista – Telia yksi epäillyistä

    9. 9

      Uudenkaupungin autotehtaalle hurja hakijaryntäys

    10. 10

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    5. 5

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää