Gröna Lund viettelee taialla

Julkaistu:

Suomalaisten suosikkikohteisiin Tukholmassa kuuluva huvipuisto Gröna Lund ehostautuu ja pyrkii palauttamaan vanhan huvipuiston loiston. Markkinoinnissa uudistuminen näkyy yhtenäisenä teemana.
– Koko markkinointikonsepti perustuu taikaan ja muuttumiseen. Se on molemminpuolista: koko Gröna Lund muuttuu ja toisaalta taas kävijät muuttuvat, kun astuvat puiston portista kuin toiseen maailmaan, luonnehtii markkinointijohtaja Kicki Svensén.

Aiemmin huvipuiston markkinointi keskittyi puiston tarjontaan, laitteisiin ja puiston alueella esiintyviin artisteihin. Panostaminen yhteen kokonaiskonseptiin onkin puistolle uutta.

Työtä markkinoinnilla riittää. Tukholmassa lomalaisten ajasta kilpailee päivittäin jopa noin 200 erilaista tapahtumaa. Gröna Lundilla on Svensénin mukaan kuitenkin erityinen etu puolellaan.

– Gröna Lund tarjoaa kaiken ikäisille jotakin, koko perhe viihtyy samassa paikassa. Suurin osa kävijöistämme haluaa viettää päivän ystäviensä tai perheensä kanssa, se on listalla ykkösenä, Svensén painottaa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Taianomaisen muuttumisen konseptia aiotaan käyttää markkinoinnissa pitkään. Konkreettisiakin muutoksia puistossa on jo tehty.

Gröna Lundin uusi omistaja osti puiston naapurista vesimuseo Aquarian ja rakensi Ruotsin kalleimman vuoristoradan. Kvasten-rata tuli maksamaan noin kuusi miljoonaa euroa.

Uutuuksien toivotaan tuovan puistoon 100 000 huvittelijaa enemmän kuin viime vuonna, jolloin kävijöitä oli noin miljoona. Toimitusjohtaja Ulf Larssonin mukaan puisto voisi ottaa vastaan 1,3 miljoonaa asiakasta vuodessa.

Puiston uutuudet saavat tilaa markkinoinnissa. Myös mainostoimistoa vaihdettiin kaiken muun muutoksen mukana. Grönanin mainonnan teki aiemmin Åkestam Holst, nyt tehtävää hoitaa Pool.

– Kuvailimme näkemyksiämme Gröna Lundista, sitä että jotakin tapahtuu, kun puiston portista astuu sisään. Pool esitti idean muuttumisesta, jota pidimme erinomaisena. Tämän vuoksi se sai kampanjan, kertoo Svensén.

Puiston markkinointibudjetti on viime vuosien tapaan vajaat 900 000 euroa. Huhtikuun lopulla käynnistynyt mainoskampanja näkyy ulkomainoksina, lehti-ilmoituksina ja tv-spotteina.

Kampanjan tekevä Pool on vuonna 1998 perustettu, nykyisin liikevaihdoltaan reilun kahden miljoonan euron mainostoimisto. Sen muita asiakkaita ovat esimerkiksi lentoyhtiö SAS ja energiayhtiö Vattenfall.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    2. 2

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    3. 3

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    4. 4

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    5. 5

      ”Hän sanoi hinnan ja ajattelin, että ei helkkari” – välittäjän arvio talosta järkytti Pakarisen pariskuntaa

    6. 6

      Toivoton yhtälö koskettaa yhä useampaa – puolella miljoonalla suomalaisella vaikeuksia selvitä kotinsa remontista

    7. 7

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    8. 8

      Suomalaisyritys sai miljoonadiilin ”Kremlin klinikalle” – ”olemme uineet vastavirtaan”

    9. 9

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    10. 10

      Liikemiehen villi visio: Joulupukille oma valtio Rovaniemen viereen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    2. 2

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    3. 3

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    4. 4

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    5. 5

      VM: Hallituksen budjetti leikkaa pienituloisilta 37 euroa ja antaa hyvätuloisille 400 lisää – näin se tapahtuu

    6. 6

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    7. 7

      Päiväkodeissa tehdään töitä pienellä palkalla – lastenhoitaja HS:lle: ”Jotkut joutuvat tekemään keikkatöitä”

    8. 8

      Kaupankäynti Fortumin osakkeella keskeytetty – Bloomberg: aikoo tehdä tarjouksen energiayhtiö Uniperista

    9. 9

      Jan Hurrin näkökulma: Saksa ja Ranska haluavat erilaisen EU:n kuin Suomi

    10. 10

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    4. 4

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    5. 5

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    6. 6

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    7. 7

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    8. 8

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    9. 9

      Nordea tiedusteli erikoisella kirjeellä poliittista vaikutusvaltaa – epäilevä Tuomo, 75, ei aio vastata

    10. 10

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    11. Näytä lisää