Gröna Lund viettelee taialla

Suomalaisten suosikkikohteisiin Tukholmassa kuuluva huvipuisto Gröna Lund ehostautuu ja pyrkii palauttamaan vanhan huvipuiston loiston. Markkinoinnissa uudistuminen näkyy yhtenäisenä teemana.
– Koko markkinointikonsepti perustuu taikaan ja muuttumiseen. Se on molemminpuolista: koko Gröna Lund muuttuu ja toisaalta taas kävijät muuttuvat, kun astuvat puiston portista kuin toiseen maailmaan, luonnehtii markkinointijohtaja Kicki Svensén.

Aiemmin huvipuiston markkinointi keskittyi puiston tarjontaan, laitteisiin ja puiston alueella esiintyviin artisteihin. Panostaminen yhteen kokonaiskonseptiin onkin puistolle uutta.

Työtä markkinoinnilla riittää. Tukholmassa lomalaisten ajasta kilpailee päivittäin jopa noin 200 erilaista tapahtumaa. Gröna Lundilla on Svensénin mukaan kuitenkin erityinen etu puolellaan.

– Gröna Lund tarjoaa kaiken ikäisille jotakin, koko perhe viihtyy samassa paikassa. Suurin osa kävijöistämme haluaa viettää päivän ystäviensä tai perheensä kanssa, se on listalla ykkösenä, Svensén painottaa.

Taianomaisen muuttumisen konseptia aiotaan käyttää markkinoinnissa pitkään. Konkreettisiakin muutoksia puistossa on jo tehty.

Gröna Lundin uusi omistaja osti puiston naapurista vesimuseo Aquarian ja rakensi Ruotsin kalleimman vuoristoradan. Kvasten-rata tuli maksamaan noin kuusi miljoonaa euroa.

Uutuuksien toivotaan tuovan puistoon 100 000 huvittelijaa enemmän kuin viime vuonna, jolloin kävijöitä oli noin miljoona. Toimitusjohtaja Ulf Larssonin mukaan puisto voisi ottaa vastaan 1,3 miljoonaa asiakasta vuodessa.

Puiston uutuudet saavat tilaa markkinoinnissa. Myös mainostoimistoa vaihdettiin kaiken muun muutoksen mukana. Grönanin mainonnan teki aiemmin Åkestam Holst, nyt tehtävää hoitaa Pool.

– Kuvailimme näkemyksiämme Gröna Lundista, sitä että jotakin tapahtuu, kun puiston portista astuu sisään. Pool esitti idean muuttumisesta, jota pidimme erinomaisena. Tämän vuoksi se sai kampanjan, kertoo Svensén.

Puiston markkinointibudjetti on viime vuosien tapaan vajaat 900 000 euroa. Huhtikuun lopulla käynnistynyt mainoskampanja näkyy ulkomainoksina, lehti-ilmoituksina ja tv-spotteina.

Kampanjan tekevä Pool on vuonna 1998 perustettu, nykyisin liikevaihdoltaan reilun kahden miljoonan euron mainostoimisto. Sen muita asiakkaita ovat esimerkiksi lentoyhtiö SAS ja energiayhtiö Vattenfall.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    3. 3

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    4. 4

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    5. 5

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    6. 6

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    7. 7

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    8. 8

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    9. 9

      Sotkamo Silverillä reipas pomppu pörssissä

    10. 10

      Eläkkeensaajat tyrmää verottajan linjauksen – ruoka biojätteeksi eikä vapaaehtoisille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    3. 3

      Tällainen on Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi ”sauna-bussi”

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    6. 6

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    7. 7

      Pörssiin pyrkivän autokauppias Kamuxin arvo selvisi

    8. 8

      Euroja on enemmän kuin ikinä – jos summa olisi Suomella, valtion rahoitus olisi turvattu vuosisadoiksi

    9. 9

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    10. 10

      Nordean muutto näyttää todennäköiseltä – Wahlroos vihjaili uudesta sijainnista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    5. 5

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    6. 6

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    7. 7

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    8. 8

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    9. 9

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    10. 10

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    11. Näytä lisää