Best-In palkkasi missikisan voittajan

Kolmekymppinen koiranruokabrändi hakee kasvua kotimaisuudella. Mainoksia tähdittää afgaaninvinttikoira Aurora, joka voitti Best-Inin koirakisan tänä vuonna.
Vielä kymmenen vuotta sitten Suomessa oli kolme kuivamuonaa valmistavaa koiranruokatehdasta. Nyt tehtaita ei enää ole ja kauppojen hyllyjä hallitsevat ulkomaiset brändit.

Kansainväliset suurvalmistajat pitävät hallussaan nimenomaan kuivaruoan myyntiä. Kuivaruoka on nopeasti kasvanut Suomen koiranruokamarkkinoiden suurimmaksi segmentiksi, joiden kokonaisarvo on ACNielsenin mukaan 50 miljoonaa euroa.

Atrian ja HKScanin omistama Best-In lähtee nyt vastaiskuun. Tänä vuonna 30 vuotta täyttävä koiranruokavalmistaja hakee vahvaa kasvua tuoreruoassa, joka on Best-Inin päätuoteryhmä. Yhdessä sisarmerkki Hubertin kanssa Best-Inin markkinaosuus on noin 50 prosenttia tuoreen koiranruoan myynnistä.

Best-Inin toimitusjohtaja Lea Räsänen sanoo, että kasvupyrkimyksissä pieni on suurta.

– Parhaat keinomme kansainvälisiä, jättibudjeteilla pelaavia valmistajia vastaan ovat läheisyys ja tuoreus. Kotimaisena toimijana olemme jo valmiiksi lähellä suomalaisia koiranomistajia.

– Läheisyys pätee myös ruoan raaka-aineisiin. Kuljetusmatkat tilalta tehtaalle ovat täällä lyhyet, joten ruoalle on helppo antaa tuoreustakuu.

1980-luvulla televisiossa pyöri Best-In-koiranruokamainos, jonka tarttuvan rallatuksen moni muistaa vieläkin. Räsänen myöntää, että sittemmin brändi on vaipunut unholaan. Nyt kolmekymppiselle Best-Inille tehdään brändinkohotusta, johon avuksi on löytynyt turkulainen mainostoimisto Briiffi.

Briiffin ideoimana keksittiin järjestää Best-In-koirakilpailu, tiettävästi Suomen ensimmäinen koirien missikisa. Best-Inin kotisivut uusittiin ja niiden kautta alettiin etsiä kandidaatteja vuoden Best-In-koiraksi. Räsänen kehuu kilpailua nerokkaaksi tavaksi lähestyä koiranomistajia. Sen suosio ylitti kaikki odotukset.

– Kilpailuun ilmoitti nettisivujemme kautta lemmikkinsä lähes 2 700 koiranomistajaa. Nyt meillä on laaja tietokanta, jota voimme hyödyntää tulevassa markkinoinnissa. Tällainen mahdollisuus saada suora yhteys kuluttajaan on todella arvokas.

Best-Inin brändiä tuuletetaan jatkossa pääasiassa verkon voimin. Televisiomainontaan ei aiota lähteä, sillä resurssit eivät riitä suurten ulkomaisten kanssa kilpailemiseen.

Kuluttajaläheistä imagoa viestii, että Räsänen antaa markkinointiviestinnässä suuren painoarvon perinteiselle viidakkorummulle.

– Tarkoitus on, että Best-In on pian kaikkien huulilla koirapuistoissa ympäri Suomen. Ainakin koirakilpailu on nostanut meidät takaisin kuluttajien tietoisuuteen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Sammon osakkeiden kohtalo kuumentaa tunteita – poliisille tutkintapyyntö salailusta

    2. 2

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    3. 3

      Suursijoittaja kehuu talouden vetoa – ”Yllättävintä on ollut euroalueen pirteä kasvu”

    4. 4

      UPM yllätti tulosparannuksella – kysyntä oli hyvä etenkin Aasiassa

    5. 5

      Teuvan Siwa sulki ovensa – sokea Pekka murehtii, miten pärjää uudessa kaupassa

    6. 6

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    7. 7

      Kela aloittaa sisäisen selvityksen tukikaaoksesta toukokuussa

    8. 8

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    9. 9

      Kela hyvittää toimeentulotuen viipymisiä – korvauksia lähes 150 000 viivästyksestä

    10. 10

      Volvon kuorma-autot hyvässä vauhdissa alkuvuonna

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Alkaako Suomessa pyöriä kaljatakseja? Ministeriö: Tätä se edellyttäisi

    2. 2

      Google investoi Haminaan 800 miljoonaa – näin paljon jäi Suomeen

    3. 3

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    6. 6

      Lehto Groupin merkittävät omistajat aikovat myydä osakkeitaan

    7. 7

      Kreikka yllätti: talous kääntyi reippaasti ylijäämäiseksi

    8. 8

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    9. 9

      Kela hyvittää toimeentulotuen viipymisiä – korvauksia lähes 150 000 viivästyksestä

    10. 10

      Ekonomisti: Le Penin valintaa seuraisi shokki – ja miten kävikään Trumpin voitettua?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    5. 5

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää