Mediatoimistoala kasvatti katteitaan

Julkaistu:

Vuosi 2006 oli hyvä etenkin pienille toimistoille.


Mediatoimistoala kasvoi viime vuonna neljättä vuotta peräkkäin.

Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL:n tilastoista käy ilmi, että alan liikevaihto kasvoi viime vuonna 3,5 prosentin vauhtia runsaaseen 585 miljoonaan euroon.

– Vuonna 2006 liikevaihtoaan ja myyntikatetta kasvattivat eniten pienet toimistot, useilla isoista toimistoista kasvupiikki osui edelliseen vuoteen, MTL:n toimitusjohtaja Markus Leikola sanoo.

Alan myyntikatteet kasvoivat yhdeksällä prosentilla, enemmän kuin media-alalla keskimäärin.

– Katteiden kasvu liikevaihtoa enemmän kertoo mediatoimistojen roolin on muuttumisesta enemmän konsultointi- ja suunnittelupalveluiden suuntaan, MTL Mediatoimistot ry:n puheenjohtaja ja Dagmarin toimitusjohtaja Tuula Kallio sanoo tyytyväisenä.

Alalla menestyminen edellyttääkin investointia tutkimuksiin ja suunnittelutyökaluihin.

Kallion mukaan mediatoimistojen rooli eri keinojen yhdistelijänä, uudenlaisten kohtaamisten suunnittelijoina ja strategisena kanavasuunnittelijana on korostunut digimediakehityksen myötä. 

Yhteistyö mainostoimistojen ja mediatoimistojen välillä on entistä tiiviimpää, Kallio kertoo.

– Haemme erilaisia näkökulmia siitä, mikä todella toimii kuluttajakäyttäytymisen muuttuneessa tilanteessa. Mediatoimistolla on tietoa ostoprosessista ja siitä, miten verkkoa käytetään tuotteiden kilpailuttamiseen.

Digitalisoituminen on muuttanut suomalaiskuluttajien ostokäyttäytymistä ja tapoja käyttää mediaa, sillä valtaosa hakee ostopäätöksilleen taustatietoa internetistä.

Blogien ja verkon keskustelupalstojen kautta yhä useampi myös vaikuttaa toisten ostopäätöksiin.

Markkinoijatkin ovat huomanneet asiakaskuntansa jakautumisen entistä pienempiin osiin, Kallio kertoo.

Digiosaajien määrä mediatoimistoissa onkin kaksinkertaistunut muutamassa vuodessa, vaikka henkilökunnan määrä alalla on muuten pysynyt ennallaan.

Kallio kertoo myös muutoksesta, jonka seurauksena markkinointiviestintää suunnitellaan entistä pidemmälle tulevaisuuteen.

– Kyse ei ole peruutuspeilimateriaalista. Tähtäämme siihen, että jatkossa pystytään aidosti tekemään fiksumpia päätöksiä.

Alan tärkeimpiin keskustelunaiheisiin kuuluu myös markkinointiviestinnän ja sen vaikuttavuuden tuotto. Mediatoimistot seuraavat tuottoaan ROI-ajattelun mukaisesti yhä tarkemmin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Piensijoittaja, varo kuplapuheita – ”Käy helposti niin, että myy liian aikaisin”

    5. 5

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    6. 6

      Näiden kesämökkien hinnat ovat usein pielessä

    7. 7

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    8. 8

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    9. 9

      Näin saat mökkisi arvon nousemaan – asiantuntijoiden 7 vinkkiä

    10. 10

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    5. 5

      Piensijoittaja, varo kuplapuheita – ”Käy helposti niin, että myy liian aikaisin”

    6. 6

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    7. 7

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    8. 8

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    9. 9

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    10. 10

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    2. 2

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    3. 3

      Ei mitään muutosta 43 vuodessa – suomalaisten suosikkijuoma maksaa lähes tismalleen yhtä paljon

    4. 4

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    5. 5

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    6. 6

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    7. 7

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    8. 8

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    9. 9

      Kuivan maan mökeillä on uusi, suuri ostajajoukko: ”Se on varasuunnitelma”

    10. 10

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    11. Näytä lisää