Kevytjuomat valloittavat markkinat

Julkaistu: , Päivitetty:

Suomalaiset näyttävät mieltyneen aikaisempaa kevyempiin juomiin. Suomen panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton mukaan alkoholittomat juomat kasvattivat viime vuonna myyntiään harppauksin, ja ison osan kasvusta nappasivat sokerittomat virvoitusjuomat ja kivennäisvedet.


Juomavalmistajat uskovat keveyden suosion jatkuvan vahvana myös vastaisuudessa. Myös juomien kulutuksen odotetaan jatkavan nosteessa.

 – Kyllä suomalaisten juomakulutus mieluummin kasvaa kuin vähenee kesää kohti mentäessä. Selkeimpiä kasvualueita ovat edelleen pullotetut vedet ja sokerittomat virvoitusjuomat. Lisäksi vahvassa nosteessa ovat energiajuomat, arvioi Hartwallin vähittäiskaupasta vastaava myyntijohtaja Pasi Kuosmanen.

Sokerittomien virvoitusjuomien osuus koko virvoitusjuomamyynnistä kupli viime vuonna miltei kolmannekseen. Olvin toimitusjohtajan Lasse Ahon mukaan keveys ja terveellisyys elintarvikkeiden trendeinä näkyvät laajasti juomamarkkinoilla.

– Light-tuotteet ja kivennäisvedet kasvavat, vesien valikoima on monipuolistunut ja on tullut maustettuja ja makeutettuja kivennäisvesiä. Terveysbuumi on globaali ilmiö, Aho sanoo.

Yhteensä long drink -juomia, virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä myytiin Panimo- ja virvoitusteollisuusliiton mukaan viime vuonna vajaat 850 miljoonaa litraa. Näistä sokerittomien virvoitusjuomien myynti oli noin 90 miljoonaa litraa ja kivennäisvesien myynti vajaat 70 miljoonaa litraa.

Sokerittomuuden suosio näkyy myös alkoholillisten juomien myynnissä. Siiderimyynnistä light-siidereitä on parhaimmillaan runsas puolet, minkä lisäksi kuivat siiderit lisäävät suosiotaan.

– Siideri kasvaa sekä sokerittomista versioista että perinteisistä kuivista siidereistä. Luonnollisuus, aitous ja makuvaihtoehdot lisääntyvät, arvioi Sinebrychoffin myyntijohtaja Pekka Tiainen.

Kevyiden juomien kuluttajat ovat juomavalmistajien mukaan edelleen hieman enemmän naisia kuin miehiä. Nuoret suosivat sokerillisia juomia, kun taas 25 ikävuoden jälkeen light-juomien menekki lisääntyy.

– Light-juomien kulutus alkaa 25 vuodesta ylöspäin. Siinä vaiheessa ihminen on entistä tietoisempi terveydestään ja omasta painostaan. Iän myötä maku näyttää kehittyvän sokerittomampaan suuntaan, Aho sanoo.

Sokerittomien juomien myynnin kasvu nakertaa juomavalmistajien mukaan eniten sokerillisten limonadien suosiota. Varsinkin vesiä kuitenkin kulutetaan myös kaikkien muiden juomien lisäksi, hanaveden sijaan.

Keveystrendi näkyy vähittäiskaupassa myös uusina tuotteina. Juomavalmistajat uskovat, että tuotekehitys painottuu vastaisuudessa kevyisiin juomiin, mutta että varsinkin tunnettuihin tuotemerkkeihin tulee edelleen sokerillisia versioita.

Nyt markkinoilla olevien juomien lisäksi keveystrendi ajaa myös täysin uusien juomien kehittelyyn. Esimerkiksi Hartwallin tytäryhtiö Hartwa-Trade toi tässä kuussa markkinoille ruukkuviinijuoman, jossa on alkoholia 4,7 tilavuusprosenttia.

– Alkoholin kulutuksen trendi on, että alkoholia halutaan nauttia kerralla vähemmän, mutta aikaisempaa useammin ja kevyemmin, perustelee yhtiön toimitusjohtaja Seppo Salkoharju uutuutta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    6. 6

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    7. 7

      Lehti: Komissio haluaa euron käyttöön kaikissa EU-maissa

    8. 8

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    9. 9

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    10. 10

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    2. 2

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    5. 5

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    6. 6

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    7. 7

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Nokian osake ponkaisi rajuun nousuun – kertoi patenttisovusta Applen kanssa

    10. 10

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Välittäjä: Kaksikerroksinen rivitalokoti sopii vain 42-vuotiaalle ostajalle

    11. Näytä lisää