Kosmetiikkamainonta pannaan kuriin

Julkaistu: , Päivitetty:

Kuluttajavirasto ohjeistaa kosmetiikan mainontaa. Virasto vaatii Teknokemian yhdistyksen kanssa laatimissaan pelisäännöissä, että kosmetiikkatuotteista on annettava totuudenmukaista ja perusteltua tietoa.
Viraston mukaan raja kosmetiikkatuotteen normaalin kehumisen ja totuudenvastaisten tai harhaanjohtavien väitteiden välillä ei ole tällä haavaa mainostajille aina selvä.

Tuotetta voidaan kuvailla yleisesti esimerkiksi suojaavaksi tai pehmeäksi, mutta harhaanjohtavia voivat olla esimerkiksi mainokset, joiden pääviestinä on tuotteen ihoa merkittävästi nuorentava vaikutus ja alareunassa kerrotaan pienellä tekstikoolla, että tulos perustuu pienen joukon kokemukseen.


Kuluttajavirasto vaatii, että jos mainoksessa esitetään tuotteen ominaisuuksista tarkkoja prosenttilukuja tai muita mitattavissa olevia väitteitä, ne on pystyttävä todistamaan oikeiksi.

Tutkimustuloksia ei kuitenkaan tarvitse esittää silloin, kun tuotteen ominaisuuksista kerrotaan yleisellä tasolla.


Säännöt koskevat sekä sähköistä että painettua mainontaa. Teknokemian yhdistys on lähettänyt ohjeistuksen jäsenjärjestöilleen.
   

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    2. 2

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    3. 3

      Luksushotelli hylkäsi Trump-brändin

    4. 4

      Korealaisyritys maksamassa 880 000 euron lunnaat kiristäjille – tulos voi olla surkea

    5. 5

      Laaja kyberhyökkäysaalto iski Suomeen – yrityksiltä vaaditaan lunnaita

    6. 6

      Italian pankkien pelastaminen kuohuttaa – veronmaksajien pussille menon piti vaikeutua

    7. 7

      Jopa tuhansien eurojen korvausvaatimukset säikyttävät vuokranantajia

    8. 8

      Harvinaisen ankea luku: Ansioiden nousu alhaisinta yli 50 vuoteen

    9. 9

      Historiallinen paukku Googlelle – 2,42 miljardin euron sakot hakutulosten peukaloinnista

    10. 10

      Pihistääkö joku työpaikan kassasta tai varastosta? Tutkijat haluavat havaintosi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    2. 2

      Jopa tuhansien eurojen korvausvaatimukset säikyttävät vuokranantajia

    3. 3

      Laaja kyberhyökkäysaalto iski Suomeen – yrityksiltä vaaditaan lunnaita

    4. 4

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    5. 5

      Yksityiskoneiden ”valtava kupla” puhkesi – hinnat romahtivat kolmessa vuodessa

    6. 6

      Tiesitkö tämän nousukaudesta ja sairastelusta? ”Ilmiö näkyy selvästi”

    7. 7

      Suomalaisyritys nappasi miljoonadiilin Naton kanssa – ”Tykkimiehelle sotilasteknologia oli aika tuntematonta”

    8. 8

      Luksushotelli hylkäsi Trump-brändin

    9. 9

      Valtava määrä kultaa myytiin yhdessä minuutissa – ”pulskasormisen muppetin tunnusmerkit”

    10. 10

      Harvinaisen ankea luku: Ansioiden nousu alhaisinta yli 50 vuoteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    4. 4

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    5. 5

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    6. 6

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    7. 7

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    8. 8

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    9. 9

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    10. 10

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    11. Näytä lisää