Omatunto tulee ostoskoriin

Hyvästit, hyötyä kalkyloiva homo economicus. Hyödyn syrjäyttää omatunto – myös kuluttajan valinnoissa, Jaana Haapala ennustaa. Haapala on mainostoimisto PHS:n strategiajohtaja, ja tunnettu tuntumastaan kulutuksen trendeihin.
Järkähtämättömän järkevän sijaan kuluttajia kuvaa paremmin homo generosus, Jaana Haapala uskoo. Määritelmän hän lainaa norjalaiselta sosiologilta Tor Nørre-trandersiltä.

Oraalla on siis anteliaan ihmisen aika.

– Tämä näkyy jo, vaikka vasta nousevina signaaleina. Anteliaisuus on merkki vahvasta ihmisestä, jolla on varaa huolehtia muistakin kuin itsestään, Haapala sanoo ja pääsee kiteytykseensä: omatuntotalouteen.

– Hyvän tekeminen on nouseva trendi. Se on vastavoima materialistiselle itsekkyydelle.

Mooses ja bisnes sulavat yhteen, Haapala sanailee. Siis toisin kuin ennen, kun Mooses oli Mooses ja bisnes oli bisnes. Niin oli tapana sanoa.

Oikeudenmukaisuudesta tulee yritysten kilpavaltti.

Mikä tätä ostamisen uutta etiikkaa sitten ajaa? Iso nippu asioita: Kaksoistorneista itänyt turvattomuus, elämän riskien kasvu, kiire ja suorittaminen.

Muun muassa näiden vastapainoksi ihmiset antavat isomman arvon hyvinvoinnille, ajalle, aitoudelle ja hyväntekemiselle.

– Hyvinvoinnin hakeminen on suuri voima. Tulevaisuuden kuluttaja tavoittelee elämänhallintaa.

Arvomullistuksen keskellä isot joukot oppivat käyttämään netin vaikutuskanavia.

– Ihmiset saavat uutta vaikutusvaltaa. Ja uskovat toisiaan enemmän kuin yrityksiä, Haapala ennakoi.

Myös kuluttajuus ja kansalaisuus sulautuvat.

– Väitän, että on nousemassa kuluttajakansalaisuus. Jos oikeudenmukaisuutta poljetaan, ihmiset kostavat kuluttajina.

– Kuluttajakansalaisuus on kasvava voima. Internetin mahdollisuudet ovat vasta nupussa. Omatuntotalous lyö yrityksiä korville, jos ne eivät tätä tajua.

Vallanvaihto vavisuttaa yrityksiä. Niiden on rakennettava uusi suhde itsenäisiin, uusin arvoin ostopäätöksensä punnitseviin kuluttajiin.

– Yritysten on katsottava tarkoin, missä ne seisovat: tulevatko ne ihmisten rinnalle vai jäävätkö kumisemaan katedraalibrändien tasolle, antamaan yksipuolista viestiä.

– Kuluttajien valtaan liittyy myös vastuun kasvu. Monelta alalta on sääntely poissa, ja vastuu siirtyy yksilölle.

Omatuntotaloudesta ovat jo napanneet kiinni yritykset kuten Innocent, Muji, Whole Foods Market, Fresh & Wild ja Molton Brown. Suomalaisia esimerkkejä Haapala ei vielä löydä.

Otetaanpa esimerkiksi Innocent. Alunperin brittiläinen smoothie-mehuja valmistanut pikkuyhtiö on kasvattanut liikevaihtonsa jo 150 miljoonaan euroon ja jälleenmyyjien määrän 7 000:een. Nopean kasvun juju on arvoissa.

Yhtiö liputtaa luonnonmukaisia raaka-aineita, vähäpäästöisiä kuljetuksia, ekologisia pakkauksia ja antaa kymmenyksen tuloksestaan hyväntekeväisyyteen.

– Eivät nämä yritykset tappiota tee. Eikä omatuntotalous tarkoita, että yritystoiminnasta tulee jotenkin ylevää. Mutta tilanne on win-win yrityksille ja ihmisille.

Tieto ei ole vain mainostajien käytössä. Monet kuluttajat tuntevat tarkoin esimerkiksi elintarvikkeiden tai lääkkeiden ainesosat. Osa kuluttajista tekee tuotteista ja niiden ominaisuuksien tuntemisesta harrastuksen. Ilmiön harjalle on kipuamassa suklaa.

Toiset uskovat yksinkertaistuksiin, kuin taikasanoihin. Ne ovat tuttuja esimerkiksi kosmetiikkamainoksista.

– Yritysten täytyy valita tuotetiedon yksinkertaistamisen aste, Haapala sanoo.

– Maailma on niin monimutkainen, että tuotteilta halutaan yksinkertaistuksia, helppoutta. Nyt hyvinvoinnin taikasana on acai-kasvin marja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Sampo otti haltuunsa 280 miljoonan osakepotin – miljoonia osakkeita odottaa mitätöinti

    3. 3

      Eläkkeensaajat tyrmää verottajan linjauksen – ruoka biojätteeksi eikä vapaaehtoisille

    4. 4

      Talousvaliokunta hyväksyi esityksen hallintarekisteristä

    5. 5

      OP:n Karhinen: ”Meillä on ihan aidosti nousukausi”

    6. 6

      Näin paljon uusi kunnanvaltuutettu tienaa

    7. 7

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    8. 8

      Suri ei ole täysin tyytyväinen Nokian kehitykseen

    9. 9

      Nordea uhkasi taas pääkonttorin siirrolla – päätös ”mieluiten ennen kesää”

    10. 10

      Nokia kiitää pörssissä – tulos yllätti osakemarkkinat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    3. 3

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    4. 4

      Postissa ulosmarssi – liki miljoona kirjelähetystä voi viivästyä

    5. 5

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    6. 6

      Talousvaliokunta hyväksyi esityksen hallintarekisteristä

    7. 7

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    8. 8

      Nokia kiitää pörssissä – tulos yllätti osakemarkkinat

    9. 9

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    10. 10

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    7. 7

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    8. 8

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    9. 9

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    10. 10

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    11. Näytä lisää