Manninen puskee suomalaisia maailmalle

Yhdysvalloissa vuodesta 1995 asunutta Mika Mannista korpeaa katsoa vierestä, kun ruotsalaiset ja korealaiset brändit valtaavat markkinoita eikä suomalaisia näy missään.


Suomalaiset ovat yleisesti ottaen paremmin koulutettuja ja sivistyneempiä kuin monet muut, joten me ansaitsisimme myös kaupallista menestystä, mainoselokuvia ohjaava ja kuvaava sekä mainonnan strategista suunnittelua tekevä Manninen pohtii.

Positiiviseksi esimerkiksi Mika Manninen nostaa – Nokian ohella – kosmetiikkavalmistaja Lumenen, joka on päässyt Yhdysvalloissa hyvään vauhtiin ja saanut tuotteensa kahden suuren ketjun valikoimiin.

– Myös designpuoli on kunnossa ja se myy niche-markkinassa pirun hyvin. Virhe on siinä, etteivät suomalaiset ole lähteneet massamarkkinoille, jossa isot rahat pyörivät. Vaikka Yhdysvaltain kokoisesta maasta tavoittaisi vain pienen kuluttajaryhmän, myynti olisi silti moninkertainen Suomen markkinoihin verrattuna.

Kaiken takana on Mannisen mukaan suomalainen asenneilmasto, jossa olisi parantamisen varaa. Hän ihmettelee, miksi meillä karsastetaan taloudellista menestystä.

– On oikein ja jaloa nousta huipulle urheilun tai taiteen kautta ja tehdä sillä rahaa, mutta jostain syystä ei ole oikein lähteä maailmalle tekemään rahaa bisneksellä. Silloin ei ole enää rehti suomalainen.

Kuuluisaa suomalaista sisua Manninen pitää mainosmiesten keksimänä sloganina. Hänen mukaansa me pikemminkin psyykkaamme itsemme häviämään hokemalla pienestä pitäen kansanviisauksia kuuseen kurkottamisesta ja katajaan kapsahtamisesta tai maitojunalla palaamisesta.

– Suomalaiset antavat periksi aivan liian nopeasti. Lanseeraukseen kannattaa varata vähintään kolme vuotta ja varautua siihen, että budjetti moninkertaistuu.

Manninen lähtisi viemään Yhdysvaltoihin kulutustavaroita ja elintarvikkeita, kuten hyvää suomalaista kahvia.

– Kahvinkulutus on Yhdysvalloissa valtavassa kasvussa. Ihmisillä on kauhea vimma päästä maistamaan eri makuja ja paahtoja.

Kysyntää hän uskoisi löytyvän myös ainakin vesille, makeisille ja marjoista valmistettaville tuotteille.

– Amerikkalaiset ostavat erilaisia vesiä vuodessa 11 miljardin dollarin arvosta. Suomalaiset voisivat kehittää esimerkiksi raikkaan ja luonnollisen puolukanmakuisen energiajuoman.

Markkinoinnissa suomalaisten perisynti on Mannisen mielestä väärien asioiden korostaminen.

– Ei amerikkalaisia suomalaisuus kiinnosta vaan se, mitä yritys myy ja kuinka innoissaan myyjä siitä on.

Manninen kertoo törmänneensä myös tapauksiin, joissa suomalaiset ovat jättäneet täysin huomiotta Yhdysvaltain kulttuuriympäristön.

– Yhdysvalloissa mainonnassa on viime vuosina palattu 50-luvun ultraturvalliseen ja -konservatiiviseen tyyliin. Se on aika mautonta eikä kovin luovaa, mutta sen merkitys on tajuttava.

– Yhdysvalloissa on 300 miljoonaa ihmistä. Jos Suomesta lähtee viemään sinne junttikomediaa, suututtaa luultavasti ison joukon kuluttajia.

Mikä Manninen?

  • Syntynyt Lahdessa vuonna 1968.
  • Suorittanut markkinoinnin BBA-tutkinnon ja liike-
    lentäjän lupakirjan.
  • Aloitti uransa vuonna 1989 kuvaamalla Jörn Donneria Kotilieteen.
  • Muutti Yhdysvaltoihin vuonna 1995 ja on sen jälkeen tehnyt töitä muun muassa Saatchi & Saatchille, TWBA Chiat-Daylle, McCann-Ericksonille ja BBDO:lle. Tuottanut isoja kampanjoita esimerkiksi Sonylle, Visalle, Micro-
    softille ja McDonald'sille sekä Toyotalle, Hondalle ja BMW:lle.
  • Tuottanut yhdessä vaimonsa Helena Lummen sekä Yhdys-
    valtain elokuva-akatemian ja Yhdys-
    valtain kirjailijaliiton kanssa Hollywoodin ammattikuntia käsitteleviä kiertonäyttelyitä ja dokumentteja sekä kirjat Screenwriters: America's Storytellers in Portrait (Angel City Press, 1999) ja Great Women of Film (Billboard Books, 2002).
  • Suomessa Mannista edustaa mainoselokuva-
    yhtiö Kaivopuiston Grilli.
  • Perheeseen kuuluu vaimon lisäksi tämän 25-vuotias poika.
  • Pitää mottonaan Lars Huldénin lausetta "Joka on sateenkaarelta pudonnut, on sateenkaarella käynyt."
  • Annamari Typpö

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    2. 2

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    3. 3

      Uudenkaupungin autotehtaalle hurja hakijaryntäys

    4. 4

      Selvitysryhmä ennakoi muutosta liikenteen verotukseen

    5. 5

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    6. 6

      Suvi-Anne Siimes erosi Liberan hallituksesta, tilalle Viron entinen presidentti

    7. 7

      Raisio siirtää välipalarahkojensa valmistuksen Virosta Suomeen

    8. 8

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    9. 9

      Ruotsalaisoperaattoreita epäillään kartellista – Telia yksi epäillyistä

    10. 10

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    2. 2

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    3. 3

      Jo perutut lauttamaksut iskivät saariston matkailuun? ”Alkukesä voi olla hankalaa”

    4. 4

      Tokmanni etsii uutta toimitusjohtajaa

    5. 5

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    6. 6

      Sammon osakkeiden kohtalo kuumentaa tunteita – poliisille tutkintapyyntö salailusta

    7. 7

      UPM:n toinen tehdashanke etenee Uruguayssa – ei jää kiinni ainakaan rahoituksesta

    8. 8

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    9. 9

      Ruotsalaisoperaattoreita epäillään kartellista – Telia yksi epäillyistä

    10. 10

      Uudenkaupungin autotehtaalle hurja hakijaryntäys

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    5. 5

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää