Manninen puskee suomalaisia maailmalle

Julkaistu: , Päivitetty:

Yhdysvalloissa vuodesta 1995 asunutta Mika Mannista korpeaa katsoa vierestä, kun ruotsalaiset ja korealaiset brändit valtaavat markkinoita eikä suomalaisia näy missään.


Suomalaiset ovat yleisesti ottaen paremmin koulutettuja ja sivistyneempiä kuin monet muut, joten me ansaitsisimme myös kaupallista menestystä, mainoselokuvia ohjaava ja kuvaava sekä mainonnan strategista suunnittelua tekevä Manninen pohtii.

Positiiviseksi esimerkiksi Mika Manninen nostaa – Nokian ohella – kosmetiikkavalmistaja Lumenen, joka on päässyt Yhdysvalloissa hyvään vauhtiin ja saanut tuotteensa kahden suuren ketjun valikoimiin.

– Myös designpuoli on kunnossa ja se myy niche-markkinassa pirun hyvin. Virhe on siinä, etteivät suomalaiset ole lähteneet massamarkkinoille, jossa isot rahat pyörivät. Vaikka Yhdysvaltain kokoisesta maasta tavoittaisi vain pienen kuluttajaryhmän, myynti olisi silti moninkertainen Suomen markkinoihin verrattuna.

Kaiken takana on Mannisen mukaan suomalainen asenneilmasto, jossa olisi parantamisen varaa. Hän ihmettelee, miksi meillä karsastetaan taloudellista menestystä.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

– On oikein ja jaloa nousta huipulle urheilun tai taiteen kautta ja tehdä sillä rahaa, mutta jostain syystä ei ole oikein lähteä maailmalle tekemään rahaa bisneksellä. Silloin ei ole enää rehti suomalainen.

Kuuluisaa suomalaista sisua Manninen pitää mainosmiesten keksimänä sloganina. Hänen mukaansa me pikemminkin psyykkaamme itsemme häviämään hokemalla pienestä pitäen kansanviisauksia kuuseen kurkottamisesta ja katajaan kapsahtamisesta tai maitojunalla palaamisesta.

– Suomalaiset antavat periksi aivan liian nopeasti. Lanseeraukseen kannattaa varata vähintään kolme vuotta ja varautua siihen, että budjetti moninkertaistuu.

Manninen lähtisi viemään Yhdysvaltoihin kulutustavaroita ja elintarvikkeita, kuten hyvää suomalaista kahvia.

– Kahvinkulutus on Yhdysvalloissa valtavassa kasvussa. Ihmisillä on kauhea vimma päästä maistamaan eri makuja ja paahtoja.

Kysyntää hän uskoisi löytyvän myös ainakin vesille, makeisille ja marjoista valmistettaville tuotteille.

– Amerikkalaiset ostavat erilaisia vesiä vuodessa 11 miljardin dollarin arvosta. Suomalaiset voisivat kehittää esimerkiksi raikkaan ja luonnollisen puolukanmakuisen energiajuoman.

Markkinoinnissa suomalaisten perisynti on Mannisen mielestä väärien asioiden korostaminen.

– Ei amerikkalaisia suomalaisuus kiinnosta vaan se, mitä yritys myy ja kuinka innoissaan myyjä siitä on.

Manninen kertoo törmänneensä myös tapauksiin, joissa suomalaiset ovat jättäneet täysin huomiotta Yhdysvaltain kulttuuriympäristön.

– Yhdysvalloissa mainonnassa on viime vuosina palattu 50-luvun ultraturvalliseen ja -konservatiiviseen tyyliin. Se on aika mautonta eikä kovin luovaa, mutta sen merkitys on tajuttava.

– Yhdysvalloissa on 300 miljoonaa ihmistä. Jos Suomesta lähtee viemään sinne junttikomediaa, suututtaa luultavasti ison joukon kuluttajia.

Mikä Manninen?

  • Syntynyt Lahdessa vuonna 1968.
  • Suorittanut markkinoinnin BBA-tutkinnon ja liike-
    lentäjän lupakirjan.
  • Aloitti uransa vuonna 1989 kuvaamalla Jörn Donneria Kotilieteen.
  • Muutti Yhdysvaltoihin vuonna 1995 ja on sen jälkeen tehnyt töitä muun muassa Saatchi & Saatchille, TWBA Chiat-Daylle, McCann-Ericksonille ja BBDO:lle. Tuottanut isoja kampanjoita esimerkiksi Sonylle, Visalle, Micro-
    softille ja McDonald'sille sekä Toyotalle, Hondalle ja BMW:lle.
  • Tuottanut yhdessä vaimonsa Helena Lummen sekä Yhdys-
    valtain elokuva-akatemian ja Yhdys-
    valtain kirjailijaliiton kanssa Hollywoodin ammattikuntia käsitteleviä kiertonäyttelyitä ja dokumentteja sekä kirjat Screenwriters: America's Storytellers in Portrait (Angel City Press, 1999) ja Great Women of Film (Billboard Books, 2002).
  • Suomessa Mannista edustaa mainoselokuva-
    yhtiö Kaivopuiston Grilli.
  • Perheeseen kuuluu vaimon lisäksi tämän 25-vuotias poika.
  • Pitää mottonaan Lars Huldénin lausetta "Joka on sateenkaarelta pudonnut, on sateenkaarella käynyt."

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      KSML: Hiihtokeskus Riihivuori myi hiihtohissit pois – ei avaa enää rinteitä talveksi

    2. 2

      Suomen Pankki sai pelastettua silputut perintörahat – näin menettelet vaurioituneiden seteleiden kanssa

    3. 3

      Sampo on Solidiumin salkun jättiläinen – ”Huomattavan suuri, jos ei liian suuri”

    4. 4

      Kommentti: Nyt on tiukka paikka, Stockmann

    5. 5

      Asunnon täystuhon voi välttää – asian­tuntijan 5 vinkkiä vuokran­antajalle

    6. 6

      Näin Antti Rinne sinetöi eläkeiän noston – EK:n voimahahmo paljastaa neuvotteluiden yllättävät viime hetket

    7. 7

      HS: KRP tutkii törkeää sisäpiirintiedon väärinkäyttöä Afarakissa

    8. 8

      Stockmann antoi tulosvaroituksen – syynä Lindex

    9. 9

      Tekniset viat kiusasivat Finnairia viikonloppuna – ”Harmittavia yksittäistapauksia”

    10. 10

      Bloomberg: EKP aloittaa kreikkalaispankkien stressitestit helmikuussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomen Pankki sai pelastettua silputut perintörahat – näin menettelet vaurioituneiden seteleiden kanssa

    2. 2

      Asunnon täystuhon voi välttää – asian­tuntijan 5 vinkkiä vuokran­antajalle

    3. 3

      Näin Antti Rinne sinetöi eläkeiän noston – EK:n voimahahmo paljastaa neuvotteluiden yllättävät viime hetket

    4. 4

      KSML: Hiihtokeskus Riihivuori myi hiihtohissit pois – ei avaa enää rinteitä talveksi

    5. 5

      Rovion yleisöanti keskeytettiin ylimerkinnän vuoksi

    6. 6

      Kommentti: Minua höynäytettiin kotisohvallani – matkija nappasi helpot viisi euroa

    7. 7

      Stockmann antoi tulosvaroituksen – syynä Lindex

    8. 8

      Kone aloittaa 100 miljoonan euron tehostamisohjelman – vähentää mahdollisesti 1000 työpaikkaa

    9. 9

      Kommentti: Nyt on tiukka paikka, Stockmann

    10. 10

      Eläkeikäsi nousi juuri – katso ennuste, mihin asti oikeasti teet töitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    4. 4

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    5. 5

      6 esimerkkiä: Eläkeläispari, yksinhuoltajat, duunarit... Näin erilaisten perheiden tulot muuttuvat ensi vuonna

    6. 6

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    7. 7

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    8. 8

      Asumistutkija tyrmää 15,5 neliön miniasunnot: ”Mennään sellaista rajaa kohden, mikä pelottaa”

    9. 9

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    10. 10

      Suomalaiselle duunarille tarjotaan Norjassa lähtöpalkaksi 3500 €/kk – ”Kyllä siellä säästöönkin pystyy rahaa saamaan”

    11. Näytä lisää