Äijätrendi jyrää miesten markkinoinnissa

HK käänsi jo äijätrendin euroiksi. Ruokien ja juomien lisäksi äijiä kosiskellaan myös tv-ohjelmien ja jopa Äijä-messujen avulla.
Metroseksuaalit vaviskaa, äijätrendi valtaa alaa miehille suunnatussa markkinoinnissa. Television miehille suunnatut tv-kanavat MTV3:n Max ja Nelosen JIM ovat avanneet tietä. Perjantaina Subtv aloitti oman äijille suunnatun ohjelmansa. Myös ensimmäiset äijäteemaa hyödyntävät tuotelanseeraukset ovat nähneet päivänvalon.

– Kulttuureille syntyy aina vastakulttuureja. Pitkään oli käynnissä metroseksuaalikulttuuri, jonka suurin timantti on ollut David Beckham. Siihen ympärille rakentui sillä silmällä -konsepteja ynnä muuta. Oli vahva käsitys siitä, että mies voi olla feminiini. Sen takia on nyt tullut uusi vastakulttuuri, jossa mies voi olla mies sellaisena kuin on, sanoo mainostoimisto PHS:n strategiajohtaja Tommi Laiho.

Äijätrendi on Laihon mukaan vahvimmillaan Yhdysvalloissa ja rantautumassa hyvää vauhtia Suomeen. Metroseksuaalitrendi on muun muassa kasvattanut miesten kosmetiikan myyntiä uusiin ennätyksiin, mutta avoin kysymys on, onko äijätrendi jo niin vahva, että miehet olisivat valmiita shoppailemaan sen nimissä.

– Sitä on tehty tietoisesti vielä hyvin vähän. Uskon, että seuraavassa vaiheessa sitä osataan hyödyntää enemmän ja osataan luoda äijäbrändejä. Nykyään voisi aivan hyvin lanseerata äijäoluen ja vaatemalliston sen ympärille, sanoo Laiho.

Kotkassa äijien shoppailuintoon uskotaan vahvasti. Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa syntynyt osuuskunta Prokkis on kasannut neljässä kuukaudessa Äijämessut, jotka avaavat ovensa 19.5. Ruonalan urheiluhallissa.

– Nyt kun trendi markkinoinnissa on sellainen, että miehille on tarjontaa, niin ajattelimme perustaa äijämessut, sanoo tapahtuman markkinointipäällikkö Tomi Haapala.

Näytteilleasettajia on tulossa noin 80.

– Ei sinne juuri enempää mahdu. Meillä on ehkä viisi sellaista paikkaa, johon vielä voi mahtua, sanoo Haapala.

Luvassa on äijäpaneelia, pokeriluentoa, naistenpokausseminaaria ja muuta testosteroninhuuruista ohjelmaa.

– Mukana on selvästi miehille suunnattuja tuotteita: autoja, moottoripyöriä, mönkijöitä, miesmäisiä harrastuksia, jääkiekkoa, laskuvarjohyppyä ja miesmuotia. Sisustustakin on, mutta ne on vähän pienemmällä siellä, sanoo Haapala.

HK Ruokatalolla on jo näyttöä äijätrendin kyvystä muuntua euroiksi. Äijämäisestä markkinointikampanjasta tunnettu Potku-pikaruoka on löytänyt tiensä äijien ostoskoreihin.

– Indikaatiot olivat vahvat, että tälle olisi markkinarako, mutta se on yllättänyt meidän omatkin tavoitteemme reilusti. Tämänhetkinen vauhti on melkein neljä kertaa se, mitä alun perin budjetoimme. Pari viikkoa sitten meni miljoonan purkin raja rikki, sanoo Potku-pikaruuan markkinoinnista vastaava markkinointipäällikkö Kim Lindholm.

Potku on yksi ensimmäisistä äijätrendiä hyödyntäneistä tuotelanseerauksista.

– Löydettiin viime kesänä Potkun mentävä aukko, nimenomaan äijäkohderyhmälle. Kaupan puolella tällaista ei ole ollut, joten olemme erottuneet aika hyvin, sanoo Lindholm.

HK aikoo pysytellä äijälinjalla vastaisuudessakin. Makkaroistaan tunnetulta ruokatalolta se sujuu Lindholmin mukaan helposti.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    3. 3

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    4. 4

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    7. 7

      Etla: Tasa-arvo-ongelmat alkavat heti työurien alusta

    8. 8

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    9. 9

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    10. 10

      Euroja on enemmän kuin ikinä – jos summa olisi Suomella, valtion rahoitus olisi turvattu vuosisadoiksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    3. 3

      Tällainen on Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi ”sauna-bussi”

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    6. 6

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    7. 7

      Pörssiin pyrkivän autokauppias Kamuxin arvo selvisi

    8. 8

      Nordean muutto näyttää todennäköiseltä – Wahlroos vihjaili uudesta sijainnista

    9. 9

      Euroja on enemmän kuin ikinä – jos summa olisi Suomella, valtion rahoitus olisi turvattu vuosisadoiksi

    10. 10

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    5. 5

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    6. 6

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    7. 7

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    8. 8

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    9. 9

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    10. 10

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    11. Näytä lisää