Verkkomedia pelottaa mainonnan ostajaa

Julkaistu: , Päivitetty:

Median parissa käytetystä ajasta jo 20 prosenttia kuluu verkossa. Mainostajat ja mediatoimistot eivät tätä vielä ole tajunneet, väittää interaktiivisen median käyttöä edistävän IAB:n eurooppalaisen kattojärjestön johtaja Alain Heureux.


Nielsen/NetRatingsin mukaan verkko-ostaminen on viime vuoden aikana kasvanut Länsi-Euroopassa 27 prosenttia. Esimerkiksi Britanniassa naiset käyttävät verkko-ostoksiin jo 41 prosenttia ja miehet 33 prosenttia enemmän aikaa kuin perinteisissä kaupoissa pyörimiseen.

– Kuluttajat tutkivat vaihtoehtoja verkossa ennen suuria ostopäätöksiä. Verkko on se paikka, missä mainostajienkin pitäisi olla, Heureux patistaa.

Monet mainostajat ovat Heureux’n mielestä juuttuneet 1980- ja 1990-luvun ajatusmalleihin. Mediatoimistoja Heureux haluaa herätellä uudenlaiseen mittaamisen tapaan.

– Mediatoimistot mittaavat edelleen viestien lukumäärää, vaikka siitä ei ole enää kysymys. Olennaisempaa kuin mahdollisuus nähdyksi tulemisesta on varmuus siitä.

– Kahdeksan minuutin verkkokontakti on paljon arvokkaampi kuin 30 sekunnin tv-spotti. Sitä voi verrata aikaan, jonka kuluttaja käyttää keskustellessaan myyjän kanssa fyysisessä myymälässä, Heureux sanoo.

Parhaiten verkkomainontaa ovat hyödyntäneet musiikki- ja matkailubisnes. Myös pankkiala ja autokauppa ovat hyvin ajassa kiinni. Suurimmat käyttämättömät mahdollisuudet piilevät Heureux’n mukaan nopeasti liikkuvien kulutustavaroiden puolella.

Mainonnan ostajilla on kiinnostusta verkkomediaan, mutta he ovat epävarmoja ja peloissaan.

– He sanovat usein, että olen kiinnostunut verkkomediasta, mutta minulla ei ole kokemusta siitä. Internetin mukava puoli on, että se pakottaa ajattelemaan asiat uudestaan, vaikka se tekeekin joskus kipeää.

Mainostajille Heureux’lla on kaksi keskeistä viestiä.

– Ensinnäkin investoi enemmän perinteiseen mainontaan verkkoympäristössä ja keskity siihen tässä vaiheessa.

– Toiseksi ymmärrä, että markkina on muuttunut ja muuttuu vielä enemmän siihen mennessä, kun lapsemme ovat päätöksentekijöitä. Miten, sitä ei kukaan tiedä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    2. 2

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    3. 3

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    4. 4

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    5. 5

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    6. 6

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    7. 7

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    8. 8

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    2. 2

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    3. 3

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    4. 4

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    5. 5

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    6. 6

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    7. 7

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    8. 8

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    9. 9

      70-luvulla tehtiin kurjimmat talot – milloin parhaat?

    10. 10

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    11. Näytä lisää