McCann tähtää kolmen kärkeen

Vuosikausia kehnoa tulosta tehnyt mainostoimisto McCann Helsinki tähtää uuteen nousuun. Viime vuonna 3,3 miljoonan euron myyntikatteen tehnyt McCann oli suomalaisten mainostoimistojen joukossa sijalla 19. Se ei ketjun johdolle kelpaa.
– Me olemme lähes kaikkialla maailmassa kolmen kärjessä. 19. sijaa ei yksinkertaisesti voi hyväksyä, julistaa ketjun Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueen johtaja Rupert Howell.

Howellin mukaan McCannin strategia Suomessa on ollut pitkään sekava. Se on johtanut niin asiakas- kuin henkilöstömenetyksiinkin. Nyt suunnan on määrä kääntyä.

– Me haluamme olla kolmen suurimman toimiston joukossa kolmen vuoden kuluessa. Se edellyttää bisneksen huomattavaa kasvua.

Howell myöntää, että paperilla suunnitelma näyttää mielipuoliselta, vaikka samaan Interpublic-konserniin kuuluvan Lowen Suomen-toimintojen sulauttaminen osaksi McCann Helsinkiä vuodenvaihteessa nopeuttaakin prosessia mukavasti. Silti hän ei suostu edes kuvittelemaan, ettei nousu onnistu.

– Ei se ole mahdotonta. Meillä on tarkka suunnitelma, jonka olemme aikaisemmin toteuttaneet muissa maissa. Norjassa suunnitelma onnistui kolmessa, Portugalissa 2,5 vuodessa.

Yksinkertaistettuna suunnitelma tarkoittaa luovaan osaamiseen sekä vahvaan ja innostavaan johtamiseen investoimista ja ketjun suomien etujen hyödyntämistä.

– Tämä on simppeliä bisnestä. Menestykseen tarvitaan vain hyvät ihmiset ja hyvä strategia.

Strategian toteuttamisen avainhenkilö on McCann Helsingin toimitusjohtajaksi Satama Interactivesta vuosi sitten rekrytoitu Anni Ronkainen, jonka kynnettävänä on melkoinen työsarka.

– Haaste on iso, mutta ei mahdoton. Työn on puhuttava puolestaan, Ronkainen miettii.




Hän uskoo, että toimiston jälleenrakennusprojekti auttaa rekrytoinnissa.

– Hyviä ihmisiä ei ole koskaan helppo löytää, mutta me olemme uuden vaiheen alussa ja se houkuttelee.

– Tämä tilanne, saada olla mukana rakentamassa uutta, tarjoaa arvokasta kokemusta uralle, Howell lisää.

Rekrytoinnissa McCann panostaa ennen kaikkea nuoriin digitaitajiin. Howellin mukaan ketjun asiakkaat odottavat Suomesta nimenomaan digimarkkinoinnin osaamista.

Asiakaspuolella on edessä mittava inventaario.

– Meillä on erinomainen asiakasportfolio maailmanlaajuisesti. Nyt on tarkoitus käydä läpi kaikki ketjun kansainväliset asiakkaat ja katsoa, keitä ei vielä ole Suomessa.

McCannin kansainvälisiä asiakkaita ovat muun muassa Black & Decker, Intel, Coca-Cola, Pfizer, Microsoft, Mastercard, L’Oreal ja Unilever.

Suomessa asiakaskuntaan kuuluvat Microsoftin, L’Orealin ja Mastercardin ohella esimerkiksi Mobil Oil, Suomen Nestlé, Tradeka ja Viking Line.

Howell uskoo, että uutisia asiakasvoitoista on luvassa viimeistään sitten, kun ensimmäiset merkit kasvusta ovat nähtävissä.

– Kun yritys kasvaa, se myös kiinnostaa. Asiakkaat haluavat tehdä yhteistyötä menestyvän toimiston kanssa. On ihan väärin väittää, etteivät esimerkiksi mainoskilpailujen voitot kiinnostaisi asiakkaita.

Kaiken kaikkiaan aika on Howellin mielestä mainostoimistobisnekselle hyvä.

– Yhdelläkään yrityksellä ei ole enää varaa olla tylsä. Siksi asiakkaat tarvitsevat ideoita ja luovaa osaamista enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Palkittua kerrostaloa hehkutettiin ”laadukkaasta rakentamisesta” – useita kosteusvaurioita muutamassa vuodessa

    2. 2

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Tällainen johtaja Alkoon halutaan: 7 kriteeriä

    5. 5

      Suursijoittaja Rune Andersson myi kaikki osakkeensa: ”Tilanne on sairas”

    6. 6

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    7. 7

      Homepommit ostajan vastuulle? 5 keinoa välttää kalliit riidat

    8. 8

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    9. 9

      Ekonomin palkka 5 000 e/kk – vastavalmistuneiden palkoissa isoin hyppy

    10. 10

      Microsoft sulkemassa Skypen Ruotsin-toimiston – 120 työpaikkaa vaarassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    2. 2

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    3. 3

      Suursijoittaja Rune Andersson myi kaikki osakkeensa: ”Tilanne on sairas”

    4. 4

      Palkittua kerrostaloa hehkutettiin ”laadukkaasta rakentamisesta” – useita kosteusvaurioita muutamassa vuodessa

    5. 5

      Homepommit ostajan vastuulle? 5 keinoa välttää kalliit riidat

    6. 6

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    7. 7

      Burger Kingin menestys Suomessa yllätti – tulossa 10–15 uutta ravintolaa tänä vuonna

    8. 8

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    9. 9

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    10. 10

      Rakennusliitto pillastui suunnitelmasta "tuoda rakentajia Afrikasta ja Kiinasta"

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    3. 3

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    4. 4

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    5. 5

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    6. 6

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    7. 7

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    8. 8

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    9. 9

      Mitä 250 000 eurolla saa Helsingissä, Tallinnassa ja Tukholmassa? HS: Asunnot hyvin eritasoisia

    10. 10

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    11. Näytä lisää