McCann tähtää kolmen kärkeen

Julkaistu: , Päivitetty:

Vuosikausia kehnoa tulosta tehnyt mainostoimisto McCann Helsinki tähtää uuteen nousuun. Viime vuonna 3,3 miljoonan euron myyntikatteen tehnyt McCann oli suomalaisten mainostoimistojen joukossa sijalla 19. Se ei ketjun johdolle kelpaa.
– Me olemme lähes kaikkialla maailmassa kolmen kärjessä. 19. sijaa ei yksinkertaisesti voi hyväksyä, julistaa ketjun Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueen johtaja Rupert Howell.

Howellin mukaan McCannin strategia Suomessa on ollut pitkään sekava. Se on johtanut niin asiakas- kuin henkilöstömenetyksiinkin. Nyt suunnan on määrä kääntyä.

– Me haluamme olla kolmen suurimman toimiston joukossa kolmen vuoden kuluessa. Se edellyttää bisneksen huomattavaa kasvua.

Howell myöntää, että paperilla suunnitelma näyttää mielipuoliselta, vaikka samaan Interpublic-konserniin kuuluvan Lowen Suomen-toimintojen sulauttaminen osaksi McCann Helsinkiä vuodenvaihteessa nopeuttaakin prosessia mukavasti. Silti hän ei suostu edes kuvittelemaan, ettei nousu onnistu.

– Ei se ole mahdotonta. Meillä on tarkka suunnitelma, jonka olemme aikaisemmin toteuttaneet muissa maissa. Norjassa suunnitelma onnistui kolmessa, Portugalissa 2,5 vuodessa.

Yksinkertaistettuna suunnitelma tarkoittaa luovaan osaamiseen sekä vahvaan ja innostavaan johtamiseen investoimista ja ketjun suomien etujen hyödyntämistä.

– Tämä on simppeliä bisnestä. Menestykseen tarvitaan vain hyvät ihmiset ja hyvä strategia.

Strategian toteuttamisen avainhenkilö on McCann Helsingin toimitusjohtajaksi Satama Interactivesta vuosi sitten rekrytoitu Anni Ronkainen, jonka kynnettävänä on melkoinen työsarka.

– Haaste on iso, mutta ei mahdoton. Työn on puhuttava puolestaan, Ronkainen miettii.




Hän uskoo, että toimiston jälleenrakennusprojekti auttaa rekrytoinnissa.

– Hyviä ihmisiä ei ole koskaan helppo löytää, mutta me olemme uuden vaiheen alussa ja se houkuttelee.

– Tämä tilanne, saada olla mukana rakentamassa uutta, tarjoaa arvokasta kokemusta uralle, Howell lisää.

Rekrytoinnissa McCann panostaa ennen kaikkea nuoriin digitaitajiin. Howellin mukaan ketjun asiakkaat odottavat Suomesta nimenomaan digimarkkinoinnin osaamista.

Asiakaspuolella on edessä mittava inventaario.

– Meillä on erinomainen asiakasportfolio maailmanlaajuisesti. Nyt on tarkoitus käydä läpi kaikki ketjun kansainväliset asiakkaat ja katsoa, keitä ei vielä ole Suomessa.

McCannin kansainvälisiä asiakkaita ovat muun muassa Black & Decker, Intel, Coca-Cola, Pfizer, Microsoft, Mastercard, L’Oreal ja Unilever.

Suomessa asiakaskuntaan kuuluvat Microsoftin, L’Orealin ja Mastercardin ohella esimerkiksi Mobil Oil, Suomen Nestlé, Tradeka ja Viking Line.

Howell uskoo, että uutisia asiakasvoitoista on luvassa viimeistään sitten, kun ensimmäiset merkit kasvusta ovat nähtävissä.

– Kun yritys kasvaa, se myös kiinnostaa. Asiakkaat haluavat tehdä yhteistyötä menestyvän toimiston kanssa. On ihan väärin väittää, etteivät esimerkiksi mainoskilpailujen voitot kiinnostaisi asiakkaita.

Kaiken kaikkiaan aika on Howellin mielestä mainostoimistobisnekselle hyvä.

– Yhdelläkään yrityksellä ei ole enää varaa olla tylsä. Siksi asiakkaat tarvitsevat ideoita ja luovaa osaamista enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    2. 2

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    3. 3

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    4. 4

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    5. 5

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    6. 6

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    7. 7

      Näiden kesämökkien hinnat ovat usein pielessä

    8. 8

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    9. 9

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    10. 10

      Tutkimus piirtää karua kuvaa Postista: ”Haluan omaehtoisesti irtisanoutua, että en joudu kohtaamaan sitä nöyryytystä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    2. 2

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    3. 3

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    4. 4

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    5. 5

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    6. 6

      Tutkimus piirtää karua kuvaa Postista: ”Haluan omaehtoisesti irtisanoutua, että en joudu kohtaamaan sitä nöyryytystä”

    7. 7

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    8. 8

      Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien – sopivat myös dieseleiden päästöistä

    9. 9

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    10. 10

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      Ei mitään muutosta 43 vuodessa – suomalaisten suosikkijuoma maksaa lähes tismalleen yhtä paljon

    4. 4

      Haluatko rikastua? Sijoitusguru kertoo, mitä tilillä makaaville rahoille kannattaisi oikeasti tehdä

    5. 5

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    6. 6

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    7. 7

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    8. 8

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    9. 9

      Kuivan maan mökeillä on uusi, suuri ostajajoukko: ”Se on varasuunnitelma”

    10. 10

      Bernerin ehdotus: 14 muutosta ajo-opetukseen – ”Tulee olemaan ajokorttiluokkia, joissa hinta voi puolittua”

    11. Näytä lisää