Google tuo vauhtia verkkomainontaan

Julkaistu:

Hakukoneyhtiö Google levittää DoubleClickin oston myötä toimintaansa Suomessa hakusanamainonnasta myös muuhun verkkomainontaan.
Google on Suomessa myynyt tähän asti vain hakusanamainontaa, jonka osuus kaikesta nettimainonnasta Suomessa on 20 prosenttia.

DoubleClick tarjoaa nettimainostajalle uusia välineitä muun muassa kampanjanseurantaan ja nettimainosten ostoon.

– Erilaiset sisältöverkostot, kuten mediatalojen sivut tai blogit, ovat vahvasti kasvava ala, ja nyt Google vahvistaa asemiaan myös näillä markkinoilla, sanoo hakukonemainontaan erikoistuneen Total Managementin toimitusjohtaja Risto Poutiainen.

Poutiainen ei usko, että Googlen uusien palvelujen tulo Suomeen muuttaisi verkkomainonnan markkinaosuuksia merkittävästi.

Suomen verkkomainosmarkkinoilla toimii Googlen lisäksi muitakin isoja yrityksiä. Ruotsalainen TradeDoubler, jonka liikevaihto on noin 200–300 miljoonaa euroa, on toiminut Suomessa jo 1990-luvulta lähtien.

Tämän vuoden alussa Suomessa aloitti toimintansa Advertising.com, jonka liikevaihto on noin 370 miljoonaa euroa. Advertising.comin omistaa mediajätti AOL Time Warner. Nämä yritykset tarjoavat mainostajalle verkostojaan, joista mainostajat voivat ostaa muun muassa tulospohjaista mainontaa ja näkyvyyttä. Advertising.com toimii lisäksi Googlen kanssa yhteistyössä hakukoneissa.

Verkostoyritykset laskuttavat esimerkiksi sen perusteella, kuinka monta kertaa käyttäjä klikkaa mainosbanneria tai ostaa mainostettavaa tuotetta. Googlen laskutus perustuu huutokauppaan: jos et ole valmis nostamaan hintaa kilpaillusta mainospaikasta, tiput koko ajan alemmas.

Advertising.comin Suomen toimitusjohtaja Pasi Hokkanen toivottaa Googlen uudet palvelut tervetulleeksi Suomeen. Hän kertoo, että he toimivat Googlen kanssa yhteistyössä hakukonemainonnassa Euroopan markkinoilla. Nyt Advertising.com on laajentanut yhteistyötään Googlen kanssa myös Suomeen ja lanseerannut ostoprovisioon ja hakukoneisiin perustuvan mallin.

– Kun mainostaja on perinteisesti joutunut maksamaan hakukonemainoksesta sen perusteella, kuinka monta kertaa sitä on klikattu, perustuu uusi järjestelmä laskutukseen, jossa mainostaja maksaa vain ostetuista tuotteista, Hokkanen kertoo.

Myös mediatoimisto Dagmarissa suhtaudutaan myönteisesti Googlen kasvavaan rooliin. Mediatoimistojen kautta kulkee hieman alle puolet Suomen verkkomainonnasta.

Dagmarin suunnittelujohtaja ja digimediayksikön vetäjä Tuija Wikström uskoo, että Google saattaa tuoda hyvää kehitystä verkkomainonnan seurantaan. Hänen mukaansa ala kasvaa niin rajusti, että uudet palvelut vain kasvattavat kokonaismarkkinoita. Eli Google saa uudet mainostajat liikkeelle.

– Tämä ei ole mediatoimistoilta pois. Myös ne voivat hyödyntää Googlen itsepalvelutyökaluja. Mainostajien on vaikea pysyä kärryillä siitä, mistä kannattaa maksaa, ja siinä mediatoimisto voi tarjota omaa asiantuntemustaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Viranomainen tarkasti Onnibusin: yhdessä kuussa ajettiin 25 000 kilometriä ilman kuljettajakorttia

    2. 2

      Oletko superduunissa vai ongelmatyössä? Kysely paljastaa parhaat ammatit – katso lista

    3. 3

      Näitä töitä te-toimisto välittää ”tiskin alta” – katso 20 ammatin lista

    4. 4

      Mullistus Suomen käteisautomaateilla: pankeille luvassa merkittävästi lisää kuluja – ilmaiset nostot vaarassa

    5. 5

      Asuntokaupan piti vetää, mutta katsopa rivitaloja – kolme syytä selittää heikompaa myyntiä

    6. 6

      Vannetukku teki rikosilmoituksen Nokian Renkaista

    7. 7

      Onnibus irtisanoo 60 työntekijää

    8. 8

      Metalliliiton pitkäaikainen puheenjohtaja Per-Erik Lundh on kuollut

    9. 9

      Pauligin päällikkö: ”Hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän

    10. 10

      Delta Auton ja Kia Motorsin asentajat menevät lakkoon ensi yönä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näitä töitä te-toimisto välittää ”tiskin alta” – katso 20 ammatin lista

    2. 2

      Kommentti: Päättäjät hehkuttavat Ahvenanmaan työllisyysihmettä – oikeasti sen kustantaa muu Suomi

    3. 3

      Mullistus Suomen käteisautomaateilla: pankeille luvassa merkittävästi lisää kuluja – ilmaiset nostot vaarassa

    4. 4

      Vannetukku teki rikosilmoituksen Nokian Renkaista

    5. 5

      Asuntokaupan piti vetää, mutta katsopa rivitaloja – kolme syytä selittää heikompaa myyntiä

    6. 6

      Suomi luopui omasta järjestelmästä: eroaminen eurosta vaikeutui huomattavasti – kaikki maksut kulkevat EKP:n kautta

    7. 7

      Oletko superduunissa vai ongelmatyössä? Kysely paljastaa parhaat ammatit – katso lista

    8. 8

      Viranomainen tarkasti Onnibusin: yhdessä kuussa ajettiin 25 000 kilometriä ilman kuljettajakorttia

    9. 9

      Trump uhkaa hallinnon sulkemisella, jos Meksikon muuria ei rakenneta

    10. 10

      Metalliliiton pitkäaikainen puheenjohtaja Per-Erik Lundh on kuollut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Näitä töitä te-toimisto välittää ”tiskin alta” – katso 20 ammatin lista

    4. 4

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    5. 5

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    8. 8

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    9. 9

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    10. 10

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    11. Näytä lisää