Rengasralli ottaa uuden startin

Julkaistu:

Rengasliikkeissä ja huoltamoissa riittää lähipäivinä vilskettä, kun kesärengassesonki pyörähtää todenteolla käyntiin. Eteläisimmässä Suomessa rengasrumba otti ensimmäiset tahdit jo maaliskuun puolella, mutta takatalvi ja pääsiäinen jähmettivät menon muutamaksi viikoksi.


Autonrengasliiton asiantuntija Jarmo Nuora ennustaa, että vauhti kiihtyy säiden lämmetessä uudelleen viikonloppuna ja ensi viikolla.

– Takatalvi lykkäsi sesonkia, mutta nyt on edessä selvä taitekohta, arvioi Jyväskylässä rengasliikettä pitävä Nuora.

Kotimaan rengaskauppa on käynyt jo vuosikaudet varsin tasaista tahtia. Henkilöautojen kesärenkaita myydään vuosittain noin 1,1 miljoonaa kappaletta, talvikumeja noin 1,4 miljoonaa.

Uusiorenkaiden osuus on laskenut etenkin kesärenkaissa. Talvirengasmarkkinoilla ne ovat pitäneet paremmin pintansa.

Nuora löytää syyksi Aasian halpatuonnin, joka on kuristanut uusiorenkaiden kotimaan tuotantoa selvästi takavuosista. Muutama valmistaja on lopettanut koko toiminnan.

– Hintaero jää varsinkin kesärenkaissa niin pieneksi, että moni valitsee mieluummin uuden Kauko-Idästä tuodun renkaan.

Ruotsissa uusiorenkaiden kauppa on käynyt aina kitkattomasti, eikä trendimuutoksesta ole halpatuonnin paineessakaan juuri merkkejä.

Nuoran mukaan taustalla ovat asenteet. Ruotsalaiskuluttajien ja myös yritysten ympäristötietoisuus on korkeampi.

– Uusiorenkaan osto on siellä ekologinen valinta, toisin kuin halpatuontirenkaan.

Vaikka rengasmarkkinat eivät kappalemäärillä mitaten juuri kasva, mennään euroissa silti eteenpäin.

Yksi selittäjä löytyy uudempien autojen rengastuksesta. Leveämmät ja matalammat renkaat maksavat perusmalleja enemmän. Myös autojen vannekoko on etenkin pienemmissä autoluokissa kasvanut jatkuvasti.

Suotuisa taloussuhdanne näkyy myös siinä, että laatu painaa kuluttajien valintapuntarissa. Hyvästä ollaan valmiita maksamaan, eikä silloin välttämättä vilkuilla halvempia vaihtoehtoja.

– Moni laskee niin, että kalliimpi laaturengas kestää paremmin kulutusta. Huono rengas voi sen sijaan pilata hyvänkin auton ajettavuuden, Nuora huomauttaa.

Viime vuodet rajusti kasvanut erikoisvanteiden kauppa on sen sijaan  tasaantumassa. Selitys on lopulta luonnollinen:entistä useampi uusi auto on varustettu jo tehtaalta tullessa alumiinivanteilla.

Rengaskaupan kolme suurinta ketjua ovat Vianor, Euromaster ja Rengascenter. Paikallisia toimijoita on edelleen kosolti. Renkaita myyvät runsaasti myös huoltamot.

Kesärengas on lain mukaan vaihdettava uuteen, kun kulutuspintaa on alle 1,6 millimetriä. Talvirenkaissa ”sakkoraja” on kolme milliä.

Nuuka autoilija ostaa kesärenkaat syksyllä ja talvirenkaat puolestaan keväällä, kun liikkeet tyhjentävät varastojaan alehinnoin.

Silloinkin kannattaa olla loppusumman suhteen tarkkana, sillä renkaiden hinnoissa on melkoisia alennusliukumia myös sesonkiaikana. Kiinteitä ohjehintoja ei alalla juuri käytetä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    3. 3

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    4. 4

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    5. 5

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    6. 6

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    7. 7

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    8. 8

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    9. 9

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    10. 10

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    4. 4

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    5. 5

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    6. 6

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    7. 7

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    8. 8

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    9. 9

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    10. 10

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    2. 2

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    3. 3

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    6. 6

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    9. 9

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    10. 10

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    11. Näytä lisää