Ostaja hukassa

Audiovisuaalisen yritysviestinnän nopea kehitys koettelee ostajien ammattitaitoa. Viestinnän välineet ovat lähentyneet toisiaan teknisesti, käyttötilanteet ovat muuttuneet ja verkko tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia.


– Kokonaisuudesta on tullut monimutkaisempi ja tarjonta on lisääntynyt. Alalla on paljon uusia, pieniä toimijoita ja hintahäiriköintiäkin, lisää audiovisuaaliseen suunnitteluun erikoistuneen Avsetin toimitusjohtaja Markku Roine.

Kilpailun lisääntymistä Roine pitää periaatteessa positiivisena asiana, mutta ostajan voi olla vaikea saada tolkkua siitä, kuka tekee mitäkin.

Lisähaastetta ostamiseen tuo se, etteivät ostajat ole enää puhtaasti viestinnän tai markkinoinnin väkeä, vaan yrityspresentaation saattaa tilata esimerkiksi talousosasto.

– On hyvä, että asiakas hyödyntää materiaalia laajemmin, mutta samalla kasvaa tuottajan vastuu kertoa konkreettisesti, mitä tehdään.

Hintakilpailutus erityisesti julkisella puolella saa Roineelta kritiikkiä. Kehnosti alaa tuntevan asiakkaan voi olla vaikea vertailla tarjouksia ja erityyppisiä ratkaisuja keskenään.

Roine toivoisi lisää keskustelua yrityspresentaatioiden hinnasta, laadusta ja tavoitteista.

– Julkishallinnon puolella ei ole enää mitään muuta kriteeriä kuin hinta. Se on kuitenkin hyvin rajallisesti sisältöä mittaava asia. Jos tarjouskilpailussa ratkaisun hintahaitari on 30 000–100 000 euroa, silloin tarjoajat ovat joko ymmärtäneet asian väärin tai tarjoavat eri asiaa, Roine sanoo.

Roineen vetämä Avset on vuonna 1974 perustettu kuuden hengen yritys, joka tekee lähinnä b-to-b-viestintää.

– Työmme ei näy yleisölle, vaan kohderyhmä tuntee meidät tilaajan kautta ja tilauksia saadaan referenssien kautta. Bisnes on luonteeltaan suljetumpaa kuin mainostoimistobisnes, jossa parhaita kampanjoita palkitaan suurella rummutuksella.

Avsetin liikevaihto on miljoonan luokkaa. Sen asiakkaat ovat suuria yrityksiä, kuten Wärtsilä, Neste Oil, Tekes ja UPM, ja tuotteet filmejä ja videoita sekä verkko-, yritys- ja tapahtumapresentaatioita.

– Tyypillinen tuote on yhtiökokouksen alussa esitettävä yrityspresentaatio, Roine toteaa.

Parhaillaan Avset tekee esimerkiksi Neste Oilille filmiä, jossa otetaan kantaa biopolttoaineisiin ja Neste Oilin asemaan niiden tuottajana. Filmiä on tarkoitus käyttää yritysviestinnässä, sijoittajatapaamisissa ja yhtiökokouksissa.

Videon asema yritysviestinnän ilmaisuvälineenä on Roineen mukaan vahvistunut verkossa tapahtuneen kehityksen vuoksi. Muutosta ovat edesauttaneet YouTube-palvelun suosio ja teknisellä puolella laajakaistan yleistyminen ja siirtonopeuksien kasvu.

Perinteinen Powerpoint-esityskin voi olla ammattilaisten käsissä näppärä väline.

– Kyllä sitäkin käytetään, Roine kertoo.

Avset tekee yhteistyötä myös mainostoimistojen kanssa brändin jalkauttamisessa. Hän kuvailee sitä brändin sopeuttamiseksi visuaaliseen maailmaan.

– Yleensä brändiohjeistus kattaa vain printin eikä ota kantaa liikkuvaan kuvaan, Roine kritisoi.

Brändin merkitys on Roineen mielestä onneksi b-to-b-viestinnässäkin kasvamassa.

– Edelleen luotetaan liikaa informaation ja faktan kaikkivoipaisuuteen, jos otetaan tarkastelun toiseksi ääripääksi mainonta, jossa haetaan emotionaalisuutta. Parempaan suuntaan on silti menty, sanoo Roine.

Verkostoitunutta viestintää

  • Audiovisuaalisen yritysviestinnän toimialalla ei ole kiinteitä organisaatioita, vaan alan yritykset ovat suunnittelu- ja toteutusorganisaatioita.
  • Alan yrityksistä noin kolmannes kuuluu Suomen audio-
    visuaalisen alan tuottajien etujärjestöön Satuun.
  • Vuonna 2004 niiden kokonaistuotanto oli 19,1 miljoonaa euroa ja vuotta myöhemmin 23,1 miljoonaa euroa. Vuoden 2006 kasvuarvio on 6–10 prosenttia.
  • Yritysviestinnän osuus audiovisuaalisen alan kokonaistuotannosta on vajaa viidennes.
  • Lähde: Satu ry.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    4. 4

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    7. 7

      Kela päätti: yksi ihminen tekee kahden työt – sitten todellisuus iski

    8. 8

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    9. 9

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    10. 10

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    7. 7

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    8. 8

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    9. 9

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    10. 10

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    7. 7

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    8. 8

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    9. 9

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    10. 10

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    11. Näytä lisää