Dna:n sketseissä oli ideaa

Julkaistu: , Päivitetty:

Tämä teki vaikutuksen mainostoimisto Heydayn luovaan johtajaan, Clio-mainoskilpailun tuomaristoon valittuun Jokko Halmeeseen.


Kerro esimerkki onnistuneesta markkinointiteosta.

Mobiilioperaattori Dna:n nousuun kääntänyt Elämä on -kampanja. Kaikki muistavat varmasti vieläkin kampanjan spotit: Yhdessä versiossa shoppailtiin satojen tuhansien arvoisia vaatteita. Toisessa poltettiin rahaa takassa ja hiekoitettiin tietä timanteilla. Kolmannessa joku oli ostanut pihamaallensa tuhansia puutarhatonttuja.

Elämä kallis, dna halpa -sanonnasta tuli ilmiö. Se levisi tv- ja katumainonnasta työpaikkojen kahvipöytäpuheisiin. Koululaiset hokivat sitä. Toimittajat kirjoittelivat lehtiin. Homma taisi mennä jossain vaiheessa niinkin pitkälle, että joku alkoi myydä Elämä on -lippiksiä ja -t-paitoja.

Mitä tällä huumoripläjäyksellä sitten saatiin aikaiseksi? Dna oli vaikeassa asemassa. Asiakasvirta kävi kilpailijoiden suuntaan. Kaikilla oli sama tuote ja halpa hinta. Tällaisessa tilanteessa pisimmän korren vetää se, joka osaa viestiä kiinnostavimmalla tavalla.

Kilpailijoiden halvan oloisissa mainoksissa näytettiin tuotteen hinta, ei juuri muuta. Dna toimi eri tavalla. Se vetosi järjen lisäksi tunteeseen. Dna viesti halpaa hintaa kuten kilpailijatkin, mutta kiinnostavammalla tavalla. Ovipumppu alkoi laulaa. Kampanja saattoi pelastaa koko Dna:n.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Kuka sen teki? Mikä yritys? Missä? Milloin?

Kampanja alkoi 2004 ja sarja jatkui ainakin vuoden ajan. Myöhemmin Dna jatkoi samassa hengessä Kaamea kapula -kampanjalla.

Kuka idean keksi?

Idean keksivät mainostoimisto PHS:n copywriter Markku Rönkkö ja ad Jyrki Reinikka.

Miksi tämä markkinointiteko on edelleen mielessäsi?

Elämä on -kampanja on mielestäni esimerkki vastaanottajaa kunnioittavasta markkinointiviestinnästä. Se tarjoaa hyvää sisältöä - tässä tapauksessa sketsiviihdettä. Kansa otti viestin sydämiinsä, ja siitä tuli osa populaarikulttuuria.

Mediat ja mainonta ovat muuttumassa kovaa vauhtia digitaalisiksi ja interaktiivisiksi. On web 2.0:aa, viraalimarkkinointia, YouTubea, MySpacea ja ensi vuonna taas jotain ihan uutta. Kaiken tämän muutoksen keskellä kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että hyvä mainonta perustuu jatkossakin hyvään ideaan. Ilman sitä ei ole mitään.

Mainitse muita onnistumisia.

Virtuaaliyhteisö Habbon menestystarina on edelleenkin kannustava esimerkki suomalaisille digitaalisten sisältöjen tuottajille.

Kun hyvä tuote ja hyvä markkinointi kohtaavat, syntyy tuloksia.

Markkinointiteko

Markkinointeko-palsta nostaa esiin onnistumisia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    2. 2

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    3. 3

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    4. 4

      ”Hän sanoi hinnan ja ajattelin, että ei helkkari” – välittäjän arvio talosta järkytti Pakarisen pariskuntaa

    5. 5

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    8. 8

      OP:n Reijo Karhinen eläkkeelle – uusi pääjohtaja valittu

    9. 9

      Miksi mökistä yritetään kiskoa ylihintaa? ”Monet joutuvat luopumaan itselleen rakkaasta mökistä”

    10. 10

      Palkka 6157 euroa kuussa – silti töihin ei riitä hakijoita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    2. 2

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    3. 3

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    4. 4

      VM: Hallituksen budjetti leikkaa pienituloisilta 37 euroa ja antaa hyvätuloisille 400 lisää – näin se tapahtuu

    5. 5

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    6. 6

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    7. 7

      Päiväkodeissa tehdään töitä pienellä palkalla – lastenhoitaja HS:lle: ”Jotkut joutuvat tekemään keikkatöitä”

    8. 8

      Kaupankäynti Fortumin osakkeella keskeytetty – Bloomberg: aikoo tehdä tarjouksen energiayhtiö Uniperista

    9. 9

      Jan Hurrin näkökulma: Saksa ja Ranska haluavat erilaisen EU:n kuin Suomi

    10. 10

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      5000 €/kk tienaava Tiina otti eron, osti huonekaluja ja auttoi työtöntä tytärtään – sitten alkoi synkkä kurimus

    3. 3

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    4. 4

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    5. 5

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    6. 6

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    7. 7

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    8. 8

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    9. 9

      Nordea tiedusteli erikoisella kirjeellä poliittista vaikutusvaltaa – epäilevä Tuomo, 75, ei aio vastata

    10. 10

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    11. Näytä lisää