Yritykset ulkoistavat tuntematta hyötyjä

Vaikka erilaisten liiketoimintaprosessien ulkoistamisen suosio onkin kasvussa, ei ulkoistamisen todellisia strategisia hyötyjä mitata riittävästi. Tämä käy ilmi KPMG Internationalin tuoreesta tutkimuksesta, jossa selvitettiin ulkoistuksiin liittyviä eri osa-alueita sekä näiden tekijöiden vaikutusta ulkoistusten onnistumiseen ja liiketoiminnallisiin hyötyihin.
Tutkimuksen mukaan ongelmaksi muodostuu usein se, että ulkoistamispäätöksen pääasiallisena moottorina on pyrkimys alentaa kustannuksia. Tätä tarkoitusta varten useimmilla organisaatioilla onkin käytössään taloudelliset ja operatiiviset mittarit.

Vähemmän huomiota kiinnitetään kuitenkin ulkoistusprosessien strategisten hyötyjen saavuttamiseen; tässä suhteessa peräti 42 prosenttia tutkimuksessa mukana olleista yrityksistä oli vailla selkeitä ja toimivia arviointimittaristoja.

- Käytännön ongelmana strategisten mittaristojen yleistymisessä on tavoiteasetannan ja mittaamisen abstraktiotason nouseminen perinteisiä palvelutasomittareita huomattavasti vaativammalle tasolle, kommentoi Marjukka Markkanen KPMG:n IT Neuvontapalveluista.

- Palvelutasomittarit ovat jo vakiintuneet alalle ja niillä mitataan hyvin konkreettisia asioita kuten palvelun vasteaikojen pitävyyttä suhteessa sovittuihin. Palvelusuhteen seuranta ja kehittäminen näiden pohjalta on helppoa.

- Palvelutasomittarit eivät kuitenkaan usein kerro koko totuutta. Asiakas saattaa olla tyytymätön kumppaninsa toimintaan, vaikka mittaustulokset kertovat päinvastaista. Strategisten mittareiden puuttuessa ei nähdä todellisia kipupisteitä, eikä osata kehittää palvelusuhdetta oikeaan suuntaan.

Valtaosa tutkimukseen osallistuneista yrityksistä on kuitenkin tyytyväisiä nykyisiin ulkoistusjärjestelyihinsä. Peräti 89 prosenttia yrityksistä suunnittelee jatkavansa tai lisäävänsä nykyistä ulkoistustahtia.

Kumppanin valinta kestää ja maksaa

Yritykset ulkoistavat sisäisiä toimintojaan vähentääkseen kustannuksiaan ja parantaakseen tehokkuutta, mutta hyvin usein ulkoistuskumppanin valintaprosessi on pitkä ja kallis.

Tutkimuksessa ilmeni, että 79 prosenttia yrityksistä ei tunne tarkkaan ulkoistuskumppanin valintaprosessista aiheutuvia kustannuksia. Yli kolmannes vastaajista ei tiennyt, kuinka paljon työvoimakustannuksia ja aikaa ulkoistuskumppanin valintaprosessiin kuluu.

Puolella tutkituista yrityksistä ulkoistuskumppanin valintaprosessiin kului yli puoli vuotta ja 30 prosenttia vastaajista käytti valintaprosessiin yli yhdeksän kuukautta. Usein ulkoistuskumppanin valinta toteutetaan kaavamaisesti perinteisen vaiheistuksen mukaisesti. Valintaprosessia ei räätälöidä tilannekohtaisesti vastaamaan tarpeita.

- Näin pitkissä valintaprosesseissa jo oman työn kustannukset kasvavat merkittäviksi. Sovittamalla prosessia hankinnan tarpeisiin voidaan säästää ja kohdistaa voimavarat varsinaisen toiminnan kannalta olennaisiin asioihin, katsoo Markkanen.

Ongelmat liitetään ihmisiin

Alue, jossa on vielä paljon kehittämismahdollisuuksia, liittyy ulkoistamisprosesseissa mukana oleviin ihmisiin sekä ulkoistavan yrityksen ja palveluntuottajayrityksen yrityskulttuureihin. Nämä tekijät nähdään ulkoistushankkeissa usein toissijaisina tekijöinä, jotka usein jätetään valintaprosessin aikana kokonaan huomioimatta.

- Huomioimatta jättäminen voi johtua myös siitä, että yrityksillä ei ole riittävästi osaamista ulkoistamisprosessissa tarvittavista henkilöstö-prosesseista, työkaluista ja mittareista. Vielä ei osata myöskään ajatella, että esimerkiksi liian suuret kulttuurierot asiakkaan ja toimittajan välillä voivat osoittautua ulkoistuksen haasteeksi, ellei kulttuurieroja pyritä vähentämään tietoisesti, toteaa Varpu Välimaa KPMG:n People Services -palveluista.

Vastaajista 60 prosenttia oli sitä mieltä, että ulkoistuksen ongelmat liittyvät lähes poikkeuksetta ihmisiin, ja ainoastaan kaksitoista prosenttia katsoi ongelmien liittyvän ulkoistuskumppanin tietotaitoon. Inhimilliset ja kulttuurilliset yhteensopivuustekijät olisikin syytä selvittää jo ennen sopimuksen laadintaa ulkoistuskumppanin valintavaiheessa ja huomioida myös sopimusaikana, jolloin ulkoistamisen hyödyt mahdollistuvat entistä paremmin.

KPMG International selvitti 658 organisaation näkemyksiä ulkoistamisesta 32 maassa. Vastaajina oli sekä palvelun osto- että tuottajapuolen edustajia. Yli 80 prosenttia tutkimuksen kattamista hankintasopimuksista liittyi informaatioteknologian ulkoistamiseen, kahdeksantoista prosenttia liiketoiminnan prosessien ulkoistukseen ja kaksi prosenttia tiedonhallintaan liittyvien prosessien ulkoistukseen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    3. 3

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    4. 4

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    7. 7

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    8. 8

      Eläkkeensaajat tyrmää verottajan linjauksen – ruoka biojätteeksi eikä vapaaehtoisille

    9. 9

      Valtiovarainministeriö: Hallitus ei pysty kääntämään velkasuhdetta

    10. 10

      Etla: Tasa-arvo-ongelmat alkavat heti työurien alusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    3. 3

      Tällainen on Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi ”sauna-bussi”

    4. 4

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    5. 5

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    6. 6

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    7. 7

      Pörssiin pyrkivän autokauppias Kamuxin arvo selvisi

    8. 8

      Nordean muutto näyttää todennäköiseltä – Wahlroos vihjaili uudesta sijainnista

    9. 9

      Euroja on enemmän kuin ikinä – jos summa olisi Suomella, valtion rahoitus olisi turvattu vuosisadoiksi

    10. 10

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    5. 5

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    6. 6

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    7. 7

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    8. 8

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    9. 9

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    10. 10

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    11. Näytä lisää