Tequila avitti PHS:n kasvuun

Julkaistu: , Päivitetty:

PHS kiri viime vuonna vahvasti markkinointi-viestintäkonsernien kilvassa. Yksi PHS:n kasvun ajureista on digimarkkinointiin erikoistunut Tequila. Toimitusjohtaja Timo Häkkisen mukaan digikanava on lyömätön erityisesti palveluiden markkinoinnissa.
Markkinointiviestintäalan konserneista kovimpaan kasvuun kiihdyttivät viime vuonna Satama ja TBWA/PHS. Sataman myyntikate kasvoi lähes 28, PHS:n liki 27 prosenttia. Kehitys kertoo markkinointiviestinnän uusien keinojen ja kanavien noususta.

PHS:n kasvun takana on asiakkuuksien kehittämiseen ja digitaaliseen markkinointiin erikoistunut Tequila.

– Keskeinen syy kasvuun on se, että tarjontamme ja fokusalueemme kohtaavat tämän hetken markkinoiden tarpeet. Kutsumme itseämme markkinointitoimistoksi, koska teemme paljon sellaisia asioita, joita perinteinen mainostoimisto ei tee, sanoo Tequilan toimitusjohtaja Timo Häkkinen.

Asiakkuuksien kehittäminen tarkoittaa Tequilassa asiakkuuksien hoitokonsepteja ja monikanavaista suhdemarkkinointia.

– Tätä osaamista tarvitaan enemmän, koska yritykset ovat ylintä johtoa myöten entistä kiinnostuneempia asiakkuuksista ja ymmärtävät niiden merkityksen.

Digitaalisen kanavan käyttö markkinoinnissa ja myynnin edistämisessä on kehittynyt viimeisen kahden vuoden aikana rivakasti. Tämä on sekä paisuttanut olemassa olevia asiakassuhteita että tuonut uusia. Tequila on profiloitunut alan osaajana niin, että yhä useammin yritykset osaavat ottaa siihen yhteyttä digitaalisen markkinoinnin palveluja kaivatessaan.

Bannerimainonnan rooli digitaalisen markkinoinnin kentässä on kutistunut. Sen ohi ovat kirineet erilaiset digitaaliset palvelut.

– Toiminnalliset verkkokampanjat ja erilaiset verkkopalvelut, jotka toimivat aktiivisemmin kuin yrityksen oma verkkopalvelu, Häkkinen selventää.

Digitaalisen markkinoinnin osuus on Tequilan myynnistä noin puolet.

– Digitaalisen markkinoinnin kasvu on samaa luokkaa kuin kasvumme ylipäätään, ne ovat kulkeneet suurin piirtein käsi kädessä.

Kolmantena kasvun syynä Häkkinen pitää sitä, että Tequila on keskittynyt vahvasti b-to-b-markkinointiin. Isoja asiakkaita ovat muun muassa Ruukki, Uponor, Elcoteq ja viimeisimpänä Machinery.

– Viimeisten vuosien aikana tekeminen tällä puolella on lisääntynyt huomattavasti, kun b-to-b-markkinointia harjoittavat yritykset ovat alkaneet nähdä markkinoinnin mahdollisuudet kasvun aikaansaajana, Häkkinen kertoo.

– Usein kysymys on joko uusien asiakkaiden hankkimiseen liittyvistä markkinoinnin konsepteista tai asiakkuuksien hoitoon liittyvistä konsepteista. Digitaalinen kanava on tällä alueella erittäin vahva, eikä ollenkaan haittaa, että meillä on osaamista ja fokus myöskin asiakkuuksien kehittämisessä.

Tequilan henkilöstö on kasvanut vuoden aikana 28 hengestä 53:een, ei siis aivan samassa suhteessa kuin myynti on kasvanut.

– Olemme tehneet enemmän strategisempaa ja konseptuaalisempaa työtä eli olemme nousseet arvoketjussa ylöspäin samana aikana, Häkkinen iloitsee.

PHS-ryhmässä Tequilan rooli on olla asiakkuuksien kehittämisen ja digitaalisen markkinoinnin palvelujen tarjoaja.

– Pyrimme kehittämään näitä palveluja, jotta ne palvelevat koko ryhmän asiakkaita, Häkkinen sanoo.

Yksi ryhmän kautta saatu merkittävä asiakas on Nissan, jolle Tequila tekee asiakkuuksien hallintaan ja digitaaliseen markkinointiin liittyviä toimenpiteitä kaikissa Pohjoismaissa. Nissan on auttanut Tequilaa kehittämään osaamistaan.

Palveluiden markkinoinnissa digitaalinen kanava on Häkkisen mielestä lyömätön.

– Digitaalinen markkinointi on läsnä jokaisessa vaiheessa. Se palvelee brändin tunnettuuden aikaansaamisessa ja sen keinoin pyritään luomaan asiakkaaseen vuorovaikutussuhde.

– Digitaalinen markkinointi pyrkii aktivointiin asti. Esimerkiksi autokaupasta puhuttaessa digitaalisessa kanavassa pystytään tuomaan tuoteominaisuuksia esiin ja luomaan asiakaskokemus. Voidaan aktivoida asiakas varaamaan koeajoja ja käymään vuoropuhelua koeajojen jälkeen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Luku julki ensi kertaa: Kela maksaa 65 000 kotitalouden vuokran

    2. 2

      Ovet potkittu rikki ja huoneissa lemmikkien jätöksiä – Miten välttyä vuokralaisen tuhoilta?

    3. 3

      Deutsche Bankin ongelmat eivät hellitä

    4. 4

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    5. 5

      Nokian osake kovassa kirissä pörssissä

    6. 6

      ”Huomionarvoinen käänne”: Suomalaiset uskovat kasvun heikkenevän

    7. 7

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    8. 8

      Nokian tulos paljon odotettua parempi

    9. 9

      Suomalaiset kyselyssä: Perustulo oltava niin niukka, että työtäkin on tehtävä

    10. 10

      Postin liikevaihto kasvoi – kirjeiden määrä laski 10 prosenttia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Luku julki ensi kertaa: Kela maksaa 65 000 kotitalouden vuokran

    2. 2

      Ovet potkittu rikki ja huoneissa lemmikkien jätöksiä – Miten välttyä vuokralaisen tuhoilta?

    3. 3

      Nokian tulos paljon odotettua parempi

    4. 4

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    5. 5

      Matkailijat rynnivät Suomeen –”Ihmiset arvostavat luontoa ja elämyksiä”

    6. 6

      Britannia teki historiallisen päätöksen: kieltää uudet bensiini- ja dieselautot

    7. 7

      Nokian osake kallistui ennen torstain tulosjulkistusta

    8. 8

      Nokian osake kovassa kirissä pörssissä

    9. 9

      Suomalaiset kyselyssä: Perustulo oltava niin niukka, että työtäkin on tehtävä

    10. 10

      Kova autopäätös tulossa tänään – Britannia kieltämässä uudet bensiini- ja dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    5. 5

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    6. 6

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    7. 7

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    8. 8

      Luku julki ensi kertaa: Kela maksaa 65 000 kotitalouden vuokran

    9. 9

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    10. 10

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    11. Näytä lisää