SEK uskoo syviin suhteisiin

Julkaistu: , Päivitetty:

Mainostoimisto SEK & Greyn myyntikate on kehittynyt viime vuodet miinusmerkkisesti. Toimitusjohtajana aloittanut Marco Mäkinen lupaa, että myyntikatteen lasku päättyy tähän tilikauteen.
Viimeksi päättyneellä tilikaudella myyntikate laski lähes yhdeksän prosenttia 13 miljoonasta eurosta vajaaseen 12 miljoonaan euroon.

Uudeksi toimitusjohtajaksi Arto Heimosen tilalle nimitetty Mäkinen vakuuttaa, että tänä vuonna käyrä kääntyy. Tarkkoja tavoitteita hän ei kerro, mutta elokuun lopussa päättyvän tilikauden tilanne "näyttää hyvältä".

Uusi nousu on Mäkisen mukaan vahvan asiakaskunnan ansiota.

– Meillä on asiakkaina johtavia suomalaisia brändejä, jotka joutuvat puolustamaan asemiaan sekä kotimaassa että kansainvälisillä markkinoilla. Asiakkaat luottavat meihin ja siihen, että yhteistyöhön kannattaa satsata.

Mäkinen kuvailee SEKin asiakassuhteita ainutlaatuisiksi.

– Suhde on vahva ja syvä ja ihmiset tuntevat toisensa monella tasolla. Me teemme tätä työtä yhdessä: mietimme tuotestrategioita, kansainvälistymisstrategioita ja sitä, mitä kampanjoiden taustalla tapahtuu. Tämä on kokonaisuuksien hallintaa.

Viime vuosien kasvutoimistoista iso osa on ollut digi-, jakelutie- ja tapahtumamarkkinointiin erikoistuneita toimistoja. Mäkistä erikoistuneiden toimistojen nousu ei pelota. Hän näkee ne täyden palvelujen toimistojen tarjoamaa täydentävinä toimijoina.

– Kun tulee lisää osaajia ja tekijöitä, voimme kasvattaa koko markkinaa ja auttaa suomalaisia yrityksiä kasvamaan ja kansainvälistymään.

SEKin vahvuutena Mäkinen pitää kokonaisvaltaista palvelumallia.

– Meillä on vahvat perinteet toimistona, joka on tehnyt kaikkea. Monet asiakkaat haluavat edelleen kaikki palvelut yhden oven takaa.

SEKin kasvualoiksi Mäkinen listaa konsultoinnin, valmennuksen, markkinointi-PR:n ja asiakassuhdeviestinnän.

– Perinteisen tuotantovaltaisen mätön näkymät eivät ole valoisat.

Mäkinen myöntää, että mainostoimistoalaa vaivaa konservatiivisuus. SEK on hänen mukaansa nyt herännyt etsimään ja tarjoamaan innovatiivisia ratkaisuja.

Herättäjinä ovat toimineet uudet asiakkaat, kuten Fazer, Lumene, Finlayson ja Kemira.

– Ne ovat tulleet hakemaan meiltä nimenomaan uutta ajattelua, Mäkinen sanoo.

Esimerkiksi Lumenen kansainvälistymisstrategiassa keskeisessä roolissa on jakelutiemarkkinointi, joka on avain Venäjän ja Yhdysvaltain markkinoiden valtaamiseen. SEK toi jakelutiemarkkinoinnin aiempaa lähemmäksi toiminnan ydintä vuosi sitten, kun jakelutiemarkkinointia ryhmässä tehnyt G2 Helsinki yhdistettiin SEK & Greyhin.

– Myös digitaalisuus on tärkeää kansainvälistyville asiakkaillemme. Tätä osaamista olemme vahvistaneet täsmärekrytoinneilla.

Asiakkaiden vaatimustason ja odotusten kasvu on Mäkisen mukaan tehnyt mainosammattilaisen työstä entistä mukavampaa.

– Välillä riitti, että tehtiin brändiä. Nyt korostuu taas myyntitulosten tekeminen ja se on iloinen asia. Se tekee työstä bisneskriittisempää, mutta jos onnistumme siinä, meidän arvomme asiakkaiden silmissä kasvaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Lomarahoista pois kolmannes: katso, kuinka leikkuri iskee tuloihin

    2. 2

      Palkansaajien reaaliansiot laskivat alkuvuonna – ”Kiky toimii!”

    3. 3

      Asuntokaupoilla ”13 ensimmäistä sekuntia ratkaisee – ainakin itse miettisin, mikä täällä mättää”

    4. 4

      Lomarahojen leikkaus kiukuttaa työntekijöitä: ”Ihmisiä ahdistetaan nyt joka taholta”

    5. 5

      Joka kolmas nuori asuntovelkainen ei tiedä oman lainansa keskeistä lukua

    6. 6

      BMW:n tuotanto osin pysähtynyt jo kolmessa maassa

    7. 7

      ”Miksi kotitalous ei saisi hyötyä asuntojen hintojen noususta?” – Nordea vastustaa lainakaton kiristyksiä

    8. 8

      Ruotsin talouskasvu hidastui ja jäi odotuksista

    9. 9

      Kiky riisti sairaanhoitajalta vuoden kohokohdan – ”Voisinko viedä lapsen Sipilän portille ja selittää...”

    10. 10

      Saksalaisoikeus päätti: Sony saattaa sittenkin loukata suomalaisen SSH:n patenttia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lomarahoista pois kolmannes: katso, kuinka leikkuri iskee tuloihin

    2. 2

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    3. 3

      BMW:n tuotanto osin pysähtynyt jo kolmessa maassa

    4. 4

      Palkansaajien reaaliansiot laskivat alkuvuonna – ”Kiky toimii!”

    5. 5

      Asuntokaupoilla ”13 ensimmäistä sekuntia ratkaisee – ainakin itse miettisin, mikä täällä mättää”

    6. 6

      Lomarahojen leikkaus kiukuttaa työntekijöitä: ”Ihmisiä ahdistetaan nyt joka taholta”

    7. 7

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    8. 8

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    9. 9

      Työeläkkeelle jäi ennätysmäärä väkeä – keskieläke 1 771 euroa

    10. 10

      Joka kolmas nuori asuntovelkainen ei tiedä oman lainansa keskeistä lukua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Lomarahoista pois kolmannes: katso, kuinka leikkuri iskee tuloihin

    3. 3

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    4. 4

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    5. 5

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    6. 6

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    7. 7

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    8. 8

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    9. 9

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    10. 10

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    11. Näytä lisää