Tuire Huhta pyörittää Tangoa

Julkaistu: , Päivitetty:

TBWA-ketjuun kuuluva designtoimisto Tango Helsinki vaihtaa toimitusjohtajaa. Uutenä vetäjänä aloittaa heinäkuussa TBWA/PHS-ryhmän markkinointijohtaja Tuire Huhta. Tangon perustaja ja nykyinen toimitusjohtaja Miisa Suvisaari siirtyy Tangon kansainväliseksi toimitusjohtajaksi Brysseliin.
Huhtikuusta heinäkuuhun Huhta toimii Tangon varatoimitusjohtajana.

– Järjestelyn tavoitteena on vahvistaa ja nopeuttaa Tangon kansainvälistä kasvua, Suvisaari sanoo.

Tangon vuoden alussa avatussa Moskovan-toimistossa työskentele tällä hetkellä kahdeksan ihmistä. Toimitusjohtaja Anastasia Butrym siirtyi tehtävään Venäjän TBWA-toimiston toimitusjohtajan paikalta.

– Lähes kaikki suomalaiset vientiyritykset toimivat Venäjällä, ja paikallisen markkinan tuntemus on oleellista. Mikään venäläinen designtoimisto ei myöskään tee suoraan yrityksen liiketoimintastrategiaan linkittyvää designiä, Suvisaari perustelee Venäjän toimiston merkitystä.

Heinäkuussa avattavan Brysselin toimiston kautta Tango hakee asiakkaikseen isoja eurooppalaisia ja globaalejakin brändejä.

– Haemme kasvua markkinoilta, jotka eivät ole vielä täynnä ja pitkälle kehittyneitä designtoimistojen osalta. Esimerkiksi Ruotsissa ja Englannissa on jo paljon tarjontaa, Suvisaari toteaa.

Henkilöstöä on määrä kasvattaa asiakkuuksien myötä ja suunnittelijoita kierrättää toimistojen välillä.

– Ketjua kasvatetaan, jotta se mahdollistaa yksilöiden kasvun, Suvisaari sanoo.

Hän uskoo kansainvälisten tiimien tuovan lisäarvoa myös suomalaisille asiakkaille.

Tango markkinoi designia, jossa luova ratkaisu tukee yrityksen tai brändin tavoitteita. Tavoitteena on tehdä suomalaisesta designosaamisesta kansainvälinen vientituote. Välineitä ovat esimerkiksi tilasuunnittelu, graafinen suunnittelu ja pakkaussuunnittelu.

– Suomessa design on aikaisemmin ymmärretty lähinnä rationaalisena tuotemuotoiluna tai pakkaussuunnitteluna, jossa pakkauksen funktio on suojata tuotetta ja välittää pakolliset tuotetiedot. Viestinnällinen design vetoaa tunteisiin ja muovaa kulutustapahtumasta elämyksen, Suvisaari sanoo.

Lopulta kyse on siitä, miksi kuluttaja valitsee tietyn tuotteen tai palvelun. Vastaus löytyy pienistä eroista tunnetasolla.

– Ensin pitää ymmärtää markkinan konventionaalinen lähestymistapa, ennen kuin sen pystyy rikkomaan ja luomaan jotain uutta, Huhta sanoo.

– Ihmiset haluavat elämyksiä, ja elämykset syntyvät pitkälti estetiikan parista. Design on hurmaamisen väline.

Tangon Helsingin-toimisto työllistää 25 henkeä. Vuonna 2006 Tangon myyntikate kasvoi 2,4 miljoonaan euroon. Tämän vuoden kasvuodotus on 28 prosenttia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    2. 2

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    3. 3

      BMW:n tuotanto osin pysähtynyt jo kolmessa maassa

    4. 4

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    5. 5

      Tesco-yhteistyö laajentaa S-ryhmän valikoimaa – etenkin erityisruokavalioita noudattaville

    6. 6

      Työeläkkeelle jäi ennätysmäärä väkeä – keskieläke 1 771 euroa

    7. 7

      Suomalaisten talousluottamus huipussa – tätä se oikeasti tarkoittaa

    8. 8

      AL: Taloyhtiö vastuussa leikkipaikan turvallisuudesta – vaikkei talossa edes asuisi lapsia

    9. 9

      EU siunasi Arevan pilkkomisen

    10. 10

      Ranskan keskuspankin johtaja: Euro-clearing ei voi jatkua Lontoossa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    2. 2

      Täältä saat parhaan koron talletukselle – ”On houkuteltava asiakkaita”

    3. 3

      Työeläkkeelle jäi ennätysmäärä väkeä – keskieläke 1 771 euroa

    4. 4

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    5. 5

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    6. 6

      Tesco-yhteistyö laajentaa S-ryhmän valikoimaa – etenkin erityisruokavalioita noudattaville

    7. 7

      AL: Taloyhtiö vastuussa leikkipaikan turvallisuudesta – vaikkei talossa edes asuisi lapsia

    8. 8

      BMW:n tuotanto osin pysähtynyt jo kolmessa maassa

    9. 9

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    10. 10

      Ranskan keskuspankin johtaja: Euro-clearing ei voi jatkua Lontoossa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    5. 5

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    6. 6

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    7. 7

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    8. 8

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    9. 9

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    10. 10

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    11. Näytä lisää