Jim panostaa miesteemoihin

Julkaistu: , Päivitetty:

Nelonen Media hakee 40 prosentin siivua televisio-mainonnasta. Uusi digikanava Jim tarjoaa mainostajille miesyleisöjä, kertoo Jimin kanavapäällikkö Elina Pentinsaari.
Nelosen kanavapäälliköllä on syytä tyytyväisyyteen. Helmikuun lopulla aloittaneen digikanava Jimin katsojaluvut ovat pysytelleet puolen miljoonan tuntumassa. Se ylitti kanavaväen odotukset.

– Suuren median lanseeraaminen vie tietenkin oman aikansa, mutta hyvältä näyttää. Esimerkiksi harrasteohjelmien suosio yllätti. Millaisiksi katsojaluvut sitten kevään mittaan asettuvat, jää nähtäväksi. Mainostajat ovat olleet kiinnostuneita ja ostaneet mainontaa, Elina Pentinsaari iloitsee.

– Ohjelmapaikoitettu tarjonta ja teema-ajattelu on viety nykyisistä kanavista pisimmälle. Ohjelmatyypit toistuvat joka päivä samoina kellonaikoina, eli katsoja tietää mitä milloinkin saa.

Teemoitettu ohjelmakartta auttaa myös mainostajia näkemään, milloin pääkohderyhmän varmimmin tavoittaa. Jimin ohjelmisto on profiloitu myös miespainotteisesti, 65 prosenttia katsojista on miehiä.

Vielä ankarammin miesten ajasta kamppailee MTV3:n Max, jota on mainostettu ensimmäiseksi vain miehille tarkoitetuksi tv-kanavaksi Suomessa.

Jimin painopiste on myöhäisillassa, jolloin katsojien enemmistön arvioidaan olevan juuri miehiä. Eivätkö työtä ja perhe-elämää pitkin päivää yhteen sovittelevat naiset jaksa katsoa iltaohjelmia?

– Voihan se vähän niinkin olla, Pentinsaari hymähtää.

– Kansainvälinen trendi on, että miehet katsovat televisiota naisia myöhempään.

Maailmalla tv-mainonnalle ennustetaan synkkiä aikoja, kun sponsorointi, ohjelmayhteistyö ja tuotesijoittelu lisääntyvät. Suomessa televisio houkuttaa mainostajia edelleen. Sen osuus koko mediamainonnasta on viidennes.

– Ihmiset ovat kiinnostuneet tv-mainoksista, mutta tarkempaa tietoa kaivataan siitä, miten mainokset toimivat ja mikä on niiden huomioarvo.

Tarkkoja mainostulotavoitteita Pentinsaari ei kerro.

– Kasvua tietenkin haetaan, mutta alkuvaiheessa panostetaan erityisesti Jimin tunnettuuden lisäämiseen. Tavoitteena on, että 70-80 prosenttia suomalaisista tuntee kanavan loppukevääseen mennessä.

Nelonen Media hakee 40 prosentin osuutta tv-mainonnasta. Miesten lisäksi Jim tavoittelee Nelosen tavoin "muutosmyönteisiä suomalaisia". Se ei Pentinsaaren mukaan silti syö emokanavan katsojia.

– Usealla kanavalla pystyy palvelemaan useampia katsojia. Muutosmyönteisten ryhmä on noin 2,5 miljoonaa ihmistä eli kyllä katsojia riittää useammalle omallekin kanavalle.

Nelonen on osa SanomaWSOY-konsernia, joka julkaisee myös Taloussanomia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Pauligin ”hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän – syy on suomalaisten kahvimaussa

    3. 3

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    4. 4

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    5. 5

      Seppälää haetaan konkurssiin

    6. 6

      Orava Asuntorahasto takoi hurjat luvut pörssissä: +16 prosenttia

    7. 7

      Lindexin toimitusjohtaja irtisanoutui

    8. 8

      Kurja kesäsää iski pahasti Seppälään – ”poikkeuksellisen onnistuneet” kululeikkaukset eivät auttaneet

    9. 9

      Tiimari, Anttila, Erätukku, Seppälä... – jatkuuko syöksykierre?

    10. 10

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    2. 2

      Seppälää haetaan konkurssiin

    3. 3

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    4. 4

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    5. 5

      Näkökulma: Tässä on valtion suurin rahoittaja – pitäisikö kehua vai haastaa oikeuteen?

    6. 6

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    7. 7

      Lindexin toimitusjohtaja irtisanoutui

    8. 8

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    9. 9

      Seppälässä vaarassa 270 työpaikkaa – ”Olemme kiitollisia pitkämielisyydestä”

    10. 10

      Helsingin pörssiin on tulossa taas uusi yhtiö

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    7. 7

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    8. 8

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    9. 9

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    10. 10

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    11. Näytä lisää