Kolumni: Perusturva nyt koko perheelle vain 2,95

Ensiksi lämpimät onnittelut vaalien kaupallisille voittajille eli ex-kollegoille median ja markkinointiviestinnän saralla. Mainonta poliittisen viestinnän välineenä löi isosti läpi viimeistään nyt nähdyissä vaaleissa.
Vaalivoittoon ja -tappioon kuuluu jatkossa elimellisenä osana onnistunut tai epäonnistunut mainoskampanja.

Poliittiset puolueet ovat siis salonkikelpoista pokaa mainostoimistoille, eivätkä edes konservatiivisimmasta päästä.

En ole kuitenkaan varma, kertooko mainonnan nousu politiikan parrasvaloihin itse tuotteen muuttumisesta pari piirua tapulitavaran suuntaan vai kiinnostavista kampanjoista.

Kun tuote on samankaltaistunut hammastahnan tai ketsupin tasolle, mainonnalla on perinteisesti iskun paikka. Se on – kuten tunnettua – parhaimmillaan kustannustehokas tapa saada yksinkertainen viesti perille isolle joukolle kohderyhmäksi epäiltyjä ihmisiä.

Entäpä tyylilajit? Päivittäistavaraluonnetta alleviivaten näissä vaaleissa puri tuotemainonta. Metafora, negaatio ja kärjistys eivät houkutelleet. Huomioarvokaan ei ollut kaikki kaikessa.

Oli nostalgista lukea mainostoimistotoimarin kommentteja myrskyn silmästä alan ikuisessa looking good -hengessä.

Mieleen muistuivat omat selitykset huomioarvon voimasta Ilta-Sanomissa, kun pankille tehty naamarikampanja vedettiin mediasta vain kaksi päivää starttinsa jälkeen. ”Niinistö raivostui mainoksesta”, kertoi lööppi tuolloin. Sittemmin Niinistöllä on tehty myös toimivaa mainontaa.

Mainonnan makuun päässeet puolueet vasta sovittelevat ylleen asiakkaan manttelia. Pitäisikö niiden nyt liittyä Mainostajien Liittoon? Tai pestata riveihinsä brand manager?

Entä mikä on puolueen arvomaailma, brändi, brändiarkkitehtuuri, peruslupaus tai kuluttajamielikuva? Mitä viestii puheenjohtaja, mikä on ehdokkaan liikkumavara suhteessa puolueensa sanomaan? Kuka kontrolloi ristiriitaisia viestejä?

Onko yksikään puolue koskaan edes tosissaan näitä saippuakauppiaalle itsestään selviä asioita pohtinut?

Mainostoimistoja on poliittisenkin mainonnan lohkolla aika helppo asettaa jonoon, varsinkin näin jälkiviisaasti.

Mutta kuka opettaisi puolueet markkinoimaan? Kertoisi median hintoja taivastelevalle puoluesihteerille, että markkinointikoneiston toistuva kylmäkäynnistys vasta vaalien alla se vasta kallista lystiä onkin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    2. 2

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    3. 3

      Näkökulma: Macronin voitto tuskin ratkaisee Ranskan ongelmia

    4. 4

      Tokmanni etsii uutta toimitusjohtajaa

    5. 5

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    6. 6

      UPM:n toinen tehdashanke etenee Uruguayssa – ei jää kiinni ainakaan rahoituksesta

    7. 7

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    8. 8

      Ruotsalaisoperaattoreita epäillään kartellista – Telia yksi epäillyistä

    9. 9

      Yhä harvempi toimeentulotukihakemus hylätään

    10. 10

      Jo perutut lauttamaksut iskivät saariston matkailuun? ”Alkukesä voi olla hankalaa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    2. 2

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    3. 3

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    4. 4

      Jo perutut lauttamaksut iskivät saariston matkailuun? ”Alkukesä voi olla hankalaa”

    5. 5

      Tokmanni etsii uutta toimitusjohtajaa

    6. 6

      Google investoi Haminaan 800 miljoonaa – näin paljon jäi Suomeen

    7. 7

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    8. 8

      Sammon osakkeiden kohtalo kuumentaa tunteita – poliisille tutkintapyyntö salailusta

    9. 9

      UPM:n toinen tehdashanke etenee Uruguayssa – ei jää kiinni ainakaan rahoituksesta

    10. 10

      Kriisissä rypevä Ericsson teki rajusti tappiota

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    5. 5

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää