Kolumni: Perusturva nyt koko perheelle vain 2,95

Julkaistu: , Päivitetty:

Ensiksi lämpimät onnittelut vaalien kaupallisille voittajille eli ex-kollegoille median ja markkinointiviestinnän saralla. Mainonta poliittisen viestinnän välineenä löi isosti läpi viimeistään nyt nähdyissä vaaleissa.
Vaalivoittoon ja -tappioon kuuluu jatkossa elimellisenä osana onnistunut tai epäonnistunut mainoskampanja.

Poliittiset puolueet ovat siis salonkikelpoista pokaa mainostoimistoille, eivätkä edes konservatiivisimmasta päästä.

En ole kuitenkaan varma, kertooko mainonnan nousu politiikan parrasvaloihin itse tuotteen muuttumisesta pari piirua tapulitavaran suuntaan vai kiinnostavista kampanjoista.

Kun tuote on samankaltaistunut hammastahnan tai ketsupin tasolle, mainonnalla on perinteisesti iskun paikka. Se on – kuten tunnettua – parhaimmillaan kustannustehokas tapa saada yksinkertainen viesti perille isolle joukolle kohderyhmäksi epäiltyjä ihmisiä.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Entäpä tyylilajit? Päivittäistavaraluonnetta alleviivaten näissä vaaleissa puri tuotemainonta. Metafora, negaatio ja kärjistys eivät houkutelleet. Huomioarvokaan ei ollut kaikki kaikessa.

Oli nostalgista lukea mainostoimistotoimarin kommentteja myrskyn silmästä alan ikuisessa looking good -hengessä.

Mieleen muistuivat omat selitykset huomioarvon voimasta Ilta-Sanomissa, kun pankille tehty naamarikampanja vedettiin mediasta vain kaksi päivää starttinsa jälkeen. ”Niinistö raivostui mainoksesta”, kertoi lööppi tuolloin. Sittemmin Niinistöllä on tehty myös toimivaa mainontaa.

Mainonnan makuun päässeet puolueet vasta sovittelevat ylleen asiakkaan manttelia. Pitäisikö niiden nyt liittyä Mainostajien Liittoon? Tai pestata riveihinsä brand manager?

Entä mikä on puolueen arvomaailma, brändi, brändiarkkitehtuuri, peruslupaus tai kuluttajamielikuva? Mitä viestii puheenjohtaja, mikä on ehdokkaan liikkumavara suhteessa puolueensa sanomaan? Kuka kontrolloi ristiriitaisia viestejä?

Onko yksikään puolue koskaan edes tosissaan näitä saippuakauppiaalle itsestään selviä asioita pohtinut?

Mainostoimistoja on poliittisenkin mainonnan lohkolla aika helppo asettaa jonoon, varsinkin näin jälkiviisaasti.

Mutta kuka opettaisi puolueet markkinoimaan? Kertoisi median hintoja taivastelevalle puoluesihteerille, että markkinointikoneiston toistuva kylmäkäynnistys vasta vaalien alla se vasta kallista lystiä onkin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    2. 2

      Fortum vahvistaa: tavoittelee merkittävää osuutta saksalaisesta energiajätistä

    3. 3

      Kaupankäynti Fortumin osakkeella keskeytetty – Bloomberg: aikoo tehdä tarjouksen energiayhtiö Uniperista

    4. 4

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    5. 5

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    6. 6

      Suomalaisyritys sai miljoonadiilin ”Kremlin klinikalle” – ”olemme uineet vastavirtaan”

    7. 7

      Päiväkodeissa tehdään töitä pienellä palkalla – lastenhoitaja HS:lle: ”Jotkut joutuvat tekemään keikkatöitä”

    8. 8

      Jan Hurrin näkökulma: Saksa ja Ranska haluavat erilaisen EU:n kuin Suomi

    9. 9

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    10. 10

      VM: Hallituksen budjetti leikkaa pienituloisilta 37 euroa ja antaa hyvätuloisille 400 lisää – näin se tapahtuu

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    2. 2

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    3. 3

      VM: Hallituksen budjetti leikkaa pienituloisilta 37 euroa ja antaa hyvätuloisille 400 lisää – näin se tapahtuu

    4. 4

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    5. 5

      Kaupankäynti Fortumin osakkeella keskeytetty – Bloomberg: aikoo tehdä tarjouksen energiayhtiö Uniperista

    6. 6

      Päiväkodeissa tehdään töitä pienellä palkalla – lastenhoitaja HS:lle: ”Jotkut joutuvat tekemään keikkatöitä”

    7. 7

      Jan Hurrin näkökulma: Saksa ja Ranska haluavat erilaisen EU:n kuin Suomi

    8. 8

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    9. 9

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    10. 10

      Liikemiehen villi visio: Joulupukille oma valtio Rovaniemen viereen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      5000 €/kk tienaava Tiina otti eron, osti huonekaluja ja auttoi työtöntä tytärtään – sitten alkoi synkkä kurimus

    3. 3

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    4. 4

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    5. 5

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    6. 6

      Nordea tiedusteli erikoisella kirjeellä poliittista vaikutusvaltaa – epäilevä Tuomo, 75, ei aio vastata

    7. 7

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    8. 8

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    9. 9

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    10. 10

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    11. Näytä lisää