VTT: sosiaalinen media kaupallistuu

Julkaistu: , Päivitetty:

VTT on selvittänyt mahdollisuuksia luoda käyttäjien tuottamaan sisältöön perustuvasta sosiaalisesta mediasta uutta liiketoimintaa.
Tällä hetkellä valtaosassa sosiaalisen median nykyisistä palveluista ei ole selvää liiketoimintamallia, vaan hyvien ideoiden ympärille syntyy suosittuja palveluja, joista kukaan ei maksa mitään. Tulevaisuudessa parhaasta sisällöstä aletaan todennäköisesti kuitenkin maksaa, VTT uskoo.

VTT:n selvityksen (pdf) mukaan kansalaisjournalismi yleistyy, kun valtamedia ostaa aineistonsa yhä useammin massoilta ja hyödyntää blogien sisältöä. Samalla yritysmaailma ottaa sosiaalisen median työkaluja käyttöönsä, ja yhdistelmäpalvelut luovat uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

VTT alkaa jatkossa myös kehittää sosiaalisen median työkaluja ammattikäyttöön ja perustaa sosiaalisen median laboratorion.

YouTube malliesimerkki

Sosiaalinen media kasvattaa koko ajan suosiotaan ja houkuttelee uusia käyttäjiä puoleensa. Sosiaalisen median työkalut ja menetelmät ovat keveitä ja miljoonat ihmiset ovat testanneet niitä jo vuosien ajan. Sovellukset ovat yleensä helppokäyttöisiä ja tarjoavat ihmisille mahdollisuuden vaivattomasti ilmaista itseään ja jakaa tuotoksensa muiden kanssa. Tuloksena on kymmeniä, jopa satoja miljoonia helposti löydettävissä olevia blogeja, valokuvia ja videoita.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Sosiaalinen media rakentuu sisällöstä, yhteisöistä ja Web 2.0 -teknologioista. Olennaista on ihmisten välinen vuorovaikutus ja itse tekeminen. Sosiaalisen median sovelluksille on tyypillistä osallistuminen, avoimuus, keskustelu, yhteisöt ja verkottuminen. YouTube on malliesimerkki siitä, kuinka ihmisten luovuus valjastetaan käyttöön ja muutetaan rahaksi.

Käyttäjien tuottama aineisto voi olla uutta sisältöä, esimerkiksi kuvia, videoita, musiikkia tai tekstiä, muokattua sisältöä ja koosteita sekä luokiteltua sisältöä, kuten soittolistoja, arvosteluja tai avainsanoja. Tuottaja voi olla amatööri tai ammattilainen, yksilö tai yritys – tittelillä ei ole merkitystä – sisällön laatu ratkaisee, ja kaikki toimijat ovat samalla viivalla.

Käyttäjät voivat tuottaa ja kuluttaa sosiaalisen median sisältöä myös liikkeellä ollessaan, jolloin päätelaitteena on tyypillisesti matkapuhelin tai muu pienikokoinen tietoliikenneyhteyksillä varustettu laite. Mobiileilla laitteilla maailman ilmiöitä tallennetaan ja jaetaan reaaliaikaisesti.

Sosiaalista mediaa voidaan myös kuluttaa mobiileilla laitteilla. Esimerkiksi paikantamalla käyttäjä hänen päätelaitteessaan voitaisiin korostaa maantieteellisesti lähellä olevien henkilöiden tuottamaa sisältöä tai maantieteellisesti lähellä olevia kohteita koskevaa sisältöä. Tämä on sosiaalista mediaa parhaimmillaan, VTT miettii.

Nopea toiminta avain

Palveluja suunniteltaessa on tärkeää toimia nopeasti. Uusia palveluja ilmaantuu päivittäin. VTT:n mukaan myös toimiva liiketoimintamalli on syytä miettiä alusta asti. Omaperäisen idean lisäksi palvelusta pitäisi jonkun olla valmis maksamaankin jotain kautta.

Tällä hetkellä tulovirtaa sosiaalisen median palveluille pyritään saamaan mainoksilla: Googlen mainokset ovat käytössä monessa palvelussa. Osa käytössä olevista palveluista on tilauspohjaisia, jolloin palvelu voi perustua kokonaan kuukausimaksuun tai käyttäjä saa kehittyneempiä ominaisuuksia palveluun lisämaksuilla.

Osa palveluista myy tuotteita, joko virtuaalisia tai fyysisiä. Myytävät tuotteet on luotu tai suunniteltu sosiaalisen median keinoin. Sosiaalinen media ei voi pidemmällä tähtäimellä perustua vain mainosrahoitteisuuteen, vaan on luotava uusia liiketoimintamalleja.

VTT:n mukaan tulevaisuuden uusia liiketoimintamahdollisuuksia voivat olla esimerkiksi sisällön tuottamisesta maksaminen, taustateknologioiden kehittäminen, sosiaalisen median työkalujen käyttö ammattisovelluksissa ja tulojen jako erilaisissa yhdistelmäpalveluissa. Ensimmäisiä esimerkkejä tällaisista palveluista on jo olemassa.

Uusiin sosiaalisen median palveluihin liittyy myös erityiskysymyksiä, jotka on huomioitava kehitettäessä uutta liiketoimintaa. Ne liittyvät aktiivisuuteen, identiteettiin, tekijänoikeuksiin, mobiilisuuteen, luottamukseen ja lieveilmiöihin (laittomat sisällöt). Palvelujen suosio ja kaupallinen menestyminen riippuvat usein näistä tekijöistä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Suomalaiselle duunarille tarjotaan Norjassa lähtöpalkaksi 3500 €/kk – ”Kyllä siellä säästöönkin pystyy rahaa saamaan”

    2. 2

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    3. 3

      Kommentti: Suomen kilpailukykyä ei tuhonnut Sari Sairaanhoitaja – näin syntyi myytti holtittomista palkankorotuksista

    4. 4

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    5. 5

      Suomalaisperheet säästävät entistä vähemmän – ”Eletään yli tulojen, muttei sentään yli varojen”

    6. 6

      Kiinalaisturistit himoitsevat Suomesta meripihkaa – ”Ostavat joskus yli 10 000 eurolla”

    7. 7

      Onko Nordean tulo riski? Jyrki Katainen: EU:n talletus­suojakysymys näyttäytyy Suomessa toisessa valossa

    8. 8

      15 maakunnan jättilista: Katso, onko sinulle töitä kotiseudullasi

    9. 9

      Valmetin tehtaalla 370 työntekijää lakkoon – johtaja: sain listan vaatimuksia

    10. 10

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    2. 2

      Kommentti: Suomen kilpailukykyä ei tuhonnut Sari Sairaanhoitaja – näin syntyi myytti holtittomista palkankorotuksista

    3. 3

      Suomalaiselle duunarille tarjotaan Norjassa lähtöpalkaksi 3500 €/kk – ”Kyllä siellä säästöönkin pystyy rahaa saamaan”

    4. 4

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    5. 5

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    6. 6

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    7. 7

      Valmetin tehtaalla 370 työntekijää lakkoon – johtaja: sain listan vaatimuksia

    8. 8

      Analyytikko: Roviosta tulee uusi kansanosake – ”Nokia kuihtumassa tylsäksi ja kasvuttomaksi”

    9. 9

      Kiinalaisturistit himoitsevat Suomesta meripihkaa – ”Ostavat joskus yli 10 000 eurolla”

    10. 10

      15 maakunnan jättilista: Katso, onko sinulle töitä kotiseudullasi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    4. 4

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    5. 5

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    6. 6

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    7. 7

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    8. 8

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    9. 9

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    10. 10

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    11. Näytä lisää