VTT: sosiaalinen media kaupallistuu

VTT on selvittänyt mahdollisuuksia luoda käyttäjien tuottamaan sisältöön perustuvasta sosiaalisesta mediasta uutta liiketoimintaa.
Tällä hetkellä valtaosassa sosiaalisen median nykyisistä palveluista ei ole selvää liiketoimintamallia, vaan hyvien ideoiden ympärille syntyy suosittuja palveluja, joista kukaan ei maksa mitään. Tulevaisuudessa parhaasta sisällöstä aletaan todennäköisesti kuitenkin maksaa, VTT uskoo.

VTT:n selvityksen (pdf) mukaan kansalaisjournalismi yleistyy, kun valtamedia ostaa aineistonsa yhä useammin massoilta ja hyödyntää blogien sisältöä. Samalla yritysmaailma ottaa sosiaalisen median työkaluja käyttöönsä, ja yhdistelmäpalvelut luovat uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

VTT alkaa jatkossa myös kehittää sosiaalisen median työkaluja ammattikäyttöön ja perustaa sosiaalisen median laboratorion.

YouTube malliesimerkki

Sosiaalinen media kasvattaa koko ajan suosiotaan ja houkuttelee uusia käyttäjiä puoleensa. Sosiaalisen median työkalut ja menetelmät ovat keveitä ja miljoonat ihmiset ovat testanneet niitä jo vuosien ajan. Sovellukset ovat yleensä helppokäyttöisiä ja tarjoavat ihmisille mahdollisuuden vaivattomasti ilmaista itseään ja jakaa tuotoksensa muiden kanssa. Tuloksena on kymmeniä, jopa satoja miljoonia helposti löydettävissä olevia blogeja, valokuvia ja videoita.

Sosiaalinen media rakentuu sisällöstä, yhteisöistä ja Web 2.0 -teknologioista. Olennaista on ihmisten välinen vuorovaikutus ja itse tekeminen. Sosiaalisen median sovelluksille on tyypillistä osallistuminen, avoimuus, keskustelu, yhteisöt ja verkottuminen. YouTube on malliesimerkki siitä, kuinka ihmisten luovuus valjastetaan käyttöön ja muutetaan rahaksi.

Käyttäjien tuottama aineisto voi olla uutta sisältöä, esimerkiksi kuvia, videoita, musiikkia tai tekstiä, muokattua sisältöä ja koosteita sekä luokiteltua sisältöä, kuten soittolistoja, arvosteluja tai avainsanoja. Tuottaja voi olla amatööri tai ammattilainen, yksilö tai yritys – tittelillä ei ole merkitystä – sisällön laatu ratkaisee, ja kaikki toimijat ovat samalla viivalla.

Käyttäjät voivat tuottaa ja kuluttaa sosiaalisen median sisältöä myös liikkeellä ollessaan, jolloin päätelaitteena on tyypillisesti matkapuhelin tai muu pienikokoinen tietoliikenneyhteyksillä varustettu laite. Mobiileilla laitteilla maailman ilmiöitä tallennetaan ja jaetaan reaaliaikaisesti.

Sosiaalista mediaa voidaan myös kuluttaa mobiileilla laitteilla. Esimerkiksi paikantamalla käyttäjä hänen päätelaitteessaan voitaisiin korostaa maantieteellisesti lähellä olevien henkilöiden tuottamaa sisältöä tai maantieteellisesti lähellä olevia kohteita koskevaa sisältöä. Tämä on sosiaalista mediaa parhaimmillaan, VTT miettii.

Nopea toiminta avain

Palveluja suunniteltaessa on tärkeää toimia nopeasti. Uusia palveluja ilmaantuu päivittäin. VTT:n mukaan myös toimiva liiketoimintamalli on syytä miettiä alusta asti. Omaperäisen idean lisäksi palvelusta pitäisi jonkun olla valmis maksamaankin jotain kautta.

Tällä hetkellä tulovirtaa sosiaalisen median palveluille pyritään saamaan mainoksilla: Googlen mainokset ovat käytössä monessa palvelussa. Osa käytössä olevista palveluista on tilauspohjaisia, jolloin palvelu voi perustua kokonaan kuukausimaksuun tai käyttäjä saa kehittyneempiä ominaisuuksia palveluun lisämaksuilla.

Osa palveluista myy tuotteita, joko virtuaalisia tai fyysisiä. Myytävät tuotteet on luotu tai suunniteltu sosiaalisen median keinoin. Sosiaalinen media ei voi pidemmällä tähtäimellä perustua vain mainosrahoitteisuuteen, vaan on luotava uusia liiketoimintamalleja.

VTT:n mukaan tulevaisuuden uusia liiketoimintamahdollisuuksia voivat olla esimerkiksi sisällön tuottamisesta maksaminen, taustateknologioiden kehittäminen, sosiaalisen median työkalujen käyttö ammattisovelluksissa ja tulojen jako erilaisissa yhdistelmäpalveluissa. Ensimmäisiä esimerkkejä tällaisista palveluista on jo olemassa.

Uusiin sosiaalisen median palveluihin liittyy myös erityiskysymyksiä, jotka on huomioitava kehitettäessä uutta liiketoimintaa. Ne liittyvät aktiivisuuteen, identiteettiin, tekijänoikeuksiin, mobiilisuuteen, luottamukseen ja lieveilmiöihin (laittomat sisällöt). Palvelujen suosio ja kaupallinen menestyminen riippuvat usein näistä tekijöistä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    2. 2

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    3. 3

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    4. 4

      UPM:n toinen tehdashanke etenee Uruguayssa – ei jää kiinni ainakaan rahoituksesta

    5. 5

      Tokmanni etsii uutta toimitusjohtajaa

    6. 6

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    7. 7

      Ruotsalaisoperaattoreita epäillään kartellista – Telia yksi epäillyistä

    8. 8

      Yhä harvempi toimeentulotukihakemus hylätään

    9. 9

      Jo perutut lauttamaksut iskivät saariston matkailuun? ”Alkukesä voi olla hankalaa”

    10. 10

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    2. 2

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    3. 3

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    4. 4

      Google investoi Haminaan 800 miljoonaa – näin paljon jäi Suomeen

    5. 5

      Jo perutut lauttamaksut iskivät saariston matkailuun? ”Alkukesä voi olla hankalaa”

    6. 6

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    7. 7

      Sammon osakkeiden kohtalo kuumentaa tunteita – poliisille tutkintapyyntö salailusta

    8. 8

      Tokmanni etsii uutta toimitusjohtajaa

    9. 9

      Kela hyvittää toimeentulotuen viipymisiä – korvauksia lähes 150 000 viivästyksestä

    10. 10

      Kriisissä rypevä Ericsson teki rajusti tappiota

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    5. 5

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää