Togo jyräsi mainoskisassa

Julkaistu:

Veikkauksen MM-jalkapallokampanja Vive le Togo valittiin viime vuoden parhaaksi ulkomainokseksi. Kampanja voitti Outdoor Champions -kilpailun perinteisten ulkomainosten Real-sarjan ja Grand Prix’n.


Tuomaristo perusteli valintaansa sillä, että mainoksen toteutuksessa ei haise raha vaan sitoutuminen. Siinä näkyy raadin mielestä aito kannatus ja fanittaminen. Kiitosta sai myös kotikutoinen kuvitustyyli, joka poikkeaa perinteisestä, loppuun asti hiotusta mainoskuvituksesta. Mainoksen teki mainostoimisto TBWA/PHS.

Saman mainostoimiston kädenjälkeä oli myös hopeaa voittanut suomalaisen postimerkin synttärikampanja. Tuomarit kiittelivät julisteiden klassista kauneutta.

Kolmanneksi raati rankkasi ammattijärjestö Tehyn Pidä huolta myös itsestäsi -kampanjan, jonka julisteet muistuttivat aikakauslehtien kansia. Kampanjan suunnitteli projektityöryhmä, jossa projektijohtaja oli Viestintä Oy Drumista, graafisen suunnittelun hoiti Konsti ja tuotannon Pling.

Ensimmäistä kertaa kilpailussa oli Innovative-sarja, jossa arvioitiin perinteisten välineiden erikoisratkaisuja. Ykköspalkintoa ei jaettu. Toisen palkinnon sai Vene-messujen mainokset, joissa tuotiín raadin mielestä kesä keskelle talvea kuvan, äänen ja lämpölampun avulla.

Kolmannen sijan jakoivat Siwan uudenlaiset bussiteippaukset ja bussikatoksiin kiinnitetyt vaahtosammuttimet, joilla mainostettiin Turkinpippuri-karkkeja.

Erikoismaininnan sai Hartwallin Jaffan retrokampanja. Tuomaristo kiitteli uskallusta kaivaa arkistoja.

Erik Bruunin klassikkojulisteet uudistivat ulkomainontaa jo 1950-luvulla ja ovat edelleen loistavia, raati perusteli.

Kilpailussa arvioitiin lähes 1 900 viime vuonna julkaistua ulkomainosta. Niistä tuomaristo valitsi 18 finalistia Grand Prix -shortlistalle.

Ulkomainosten parhaimmisto

Real-sarja:
1. Vive le Togo, mainostaja Veikkaus, mainostoimisto TBWA/PHS, mediatoimisto Carat.
2. Suomalainen postimerkki 150 vuotta, mainostaja Suomen Posti, mainostoimisto TBWA/PHS, mediatoimisto Dagmar.
3. Pidä huolta itsestäsi, mainostaja Tehy, mainoksen teki projektityöryhmä, mediatoimisto Dagmar.


Innovative-sarja:
1. Ei palkittuja.
2. Vene 06 Båt -messut, mainostaja Suomen Messut, mainostoimisto Evia, mediatoimisto Carat.
3. Siwa – Suomen suosituimman kyydissä, mainostaja Tradeka, mainostoimisto McCann, mediatoimisto Pool Media International.
3. Too hot to handle – Turkinpippuri (Abribus-erikoistoteutus), mainostaja Cloetta Fazer, mainostoimisto hasan & partners, mediatoimisto Dagmar.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    3. 3

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    4. 4

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    5. 5

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    6. 6

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    7. 7

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    8. 8

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    9. 9

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    10. 10

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    3. 3

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    4. 4

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    5. 5

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    6. 6

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    7. 7

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    8. 8

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    9. 9

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    10. 10

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    2. 2

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    3. 3

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    4. 4

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    5. 5

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    6. 6

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    7. 7

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    8. 8

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    9. 9

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    10. 10

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    11. Näytä lisää