Kolumni: Vasta alkusoittoa

Julkaistu: , Päivitetty:

Kuluttajien mediakäyttäytymisessä internetin vaikutus on näkynyt jo vuosia, mutta markkinoijat ja alan "asiantuntijayritykset" ovat olleet hitaita muuttumaan.
Nyt patoutunut turhautuma näyttää purkautuvan. Mediapanostukset verkkoon ovat tänä vuonna valtavassa kasvussa myös Suomessa.

Interaktiivisesta markkinoinnista puhuttaessa pelkkien medialukujen tuijottelu on kuitenkin tyhmää. Luvuissahan ei näy esimerkiksi raha, jonka yritykset käyttävät omiin verkkosivuihinsa, eikä Googlen Suomesta keräämät mainoseurot.

On huvittavaa (ja pelottavaa), että medialukuja käytetään monissa toimistoissa todisteena siitä, että internet-markkinointi on näpertelyä ja jotakin, josta "kunnon mainostajien" ei tarvitse välittää.

Mainostoimistot ympäri maailman toimivat pääosin rakenteella, joka on optimoitu tv-filmien ja printtimainonnan suunnitteluun. Tämä helpottaa ymmärtämään toimistojen suhtautumista kaikkeen uuteen. Suomessa toimistojen myyntikate laski lähes puoleen muutamassa vuodessa. Silti niiden toimintatavoissa ei juuri mikään muuttunut. Markkinoijat haluavat markkinointi-investoinneiltaan parempaa tulosta ja hinta-laatu-suhdetta. Pelkästään perinteisillä menetelmillä se ei enää onnistu. Jos osaamista ja palvelua ei saada toimistoilta Suomesta, apua haetaan muualta tai tehdään itse. Kustannustehokkuuden lisäksi markkinoijat hakevat aktiivista, elävää suhdetta kuluttajiin. Sitä luodaan esimerkiksi tapahtumissa, myymälöissä - ja internetissä.

Se, mitä olemme markkinoinnin digitaalisesta vallankumouksesta nähneet, on vasta alkusoittoa. Olen (sattuneesta syystä) puhunut viime kuukausina monien suurten mainostoimistoketjujen ja holdingyhtiöiden johtohahmojen kanssa. Firmasta, maasta ja mantereesta riippumatta kaikilla on sama huoli alan tulevaisuudesta: perinteiset toimijat eivät uudessa tilanteessa pysy asiakkaiden tarpeiden ja halujen perässä. Mikä pahinta, erilaiset internet-startupit nakertavat kukin jotain markkinoinnin arvoketjun osaa markkinatutkimuksesta "luovaan" tuotteeseen saakka. Kymmenistä esimerkeistä kannattaa käydä kurkkaamassa zoomerang.com (markkinatutkimusta, asiakkaina mm. P&G, H&P, Levi’s), spotrunner.com (tuhansien spottien kirjasto pienille mainostajille - tosin asiakkaisiin lukeutuu myös Disney) ja vitrue.com (kuluttajien luomien spottien valjastaminen mainoskäyttöön, asiakkaana muun muassa General Motors).

  • Alex Nieminen

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Piensijoittaja, varo kuplapuheita – ”Käy helposti niin, että myy liian aikaisin”

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    5. 5

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    6. 6

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    7. 7

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    8. 8

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    9. 9

      Näiden kesämökkien hinnat ovat usein pielessä

    10. 10

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    2. 2

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    5. 5

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    6. 6

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    7. 7

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    8. 8

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    9. 9

      Näin saat mökkisi arvon nousemaan – asiantuntijoiden 7 vinkkiä

    10. 10

      Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien – sopivat myös dieseleiden päästöistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    2. 2

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    3. 3

      Ei mitään muutosta 43 vuodessa – suomalaisten suosikkijuoma maksaa lähes tismalleen yhtä paljon

    4. 4

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    5. 5

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    6. 6

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    7. 7

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    8. 8

      Kuivan maan mökeillä on uusi, suuri ostajajoukko: ”Se on varasuunnitelma”

    9. 9

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    10. 10

      Näin säästät 100 euroa kuussa – katso 14 helppoa vinkkiä

    11. Näytä lisää