Wrigley hyökkää purkilla pusseja vastaan

Julkaistu:

Suomalaiset syövät purukumia jopa enemmän kuin amerikkalaiset, jos määrä lasketaan myytyinä pakkauksina.
Se ei ole kuitenkaan syynä siihen, että purukumijätti Wrigley alkaa myydä Airwaves-purukumia 98 gramman purkeissa.

Purkki on Wrigleyn vastaisku isoille pusseille, jotka ovat tähän saakka hallinneet Suomen purukumimarkkinoita. Wrigleyn markkinaosuus on jäänyt Suomessa 22 prosenttiin, kun se Ruotsissa on 68 prosenttia ja Norjassa 72 prosenttia.

Suomen ylivoimainen markkinaykkönen on Jenkkiä markkinoiva Leaf 55 prosentin osuudellaan. Taskupakkauksissa Wrigleyn Airwaves on kuitenkin Suomen myydyin. Wrigleyn muita tuotteita ovat esimerkiksi Extra ja Hubba Bubba.

Wrigleyn purkkapurkki tähtää kotiin, toimistoon ja autoon. Ranskassa purkki saavutti yhdeksässä kuukaudessa 35 prosentin markkinaosuuden, vaikka purukumimarkkinat ovat siellä perinteisesti olleet kolmen taskupakkauksen hallussa.

Suomessa uutuuspakkauksen lanseerausta saattelee Sub-tv:llä pyörivä Jauha itsesi pinteestä -mainoskampanja, joka houkuttelee julkisuudennälkäisiä mahdollisuudella päästä tv-tähdeksi kotivideolla.

Kampanjassa käytetään myös ulkomainontaa ja internetiä. Wrigleyn Suomen markkinoinnista vastaavan Johan Alangon mukaan kampanja on tuplannut Airwavesin tunnettuuden viidessä viikossa.

Alankoa harmittaa, että Suomessa puhutaan liikaa ksylitolista ja liian vähän purukumin mausta. Suomalaiset kuluttajat ovat suhteellisen konservatiivisia ja suosivat spearmint- ja peppermint-makuja.

– Maistatus, maistatus, maistatus. Se on ainoa tapa saada kuluttajat kiinnostumaan uudesta mausta, Alanko sanoo.

Esimerkiksi Wrigleyn Extra-purukumia tarjoiltiin Suomessa lanseerauksen yhteydessä vuoden aikana maistiaisina kolme miljoonaa palaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    2. 2

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    3. 3

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    4. 4

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    5. 5

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    6. 6

      Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien – sopivat myös dieseleiden päästöistä

    7. 7

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    8. 8

      Näiden kesämökkien hinnat ovat usein pielessä

    9. 9

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    10. 10

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    2. 2

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    3. 3

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    4. 4

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    5. 5

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    6. 6

      Tutkimus piirtää karua kuvaa Postista: ”Haluan omaehtoisesti irtisanoutua, että en joudu kohtaamaan sitä nöyryytystä”

    7. 7

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    8. 8

      Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien – sopivat myös dieseleiden päästöistä

    9. 9

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    10. 10

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      Ei mitään muutosta 43 vuodessa – suomalaisten suosikkijuoma maksaa lähes tismalleen yhtä paljon

    4. 4

      Haluatko rikastua? Sijoitusguru kertoo, mitä tilillä makaaville rahoille kannattaisi oikeasti tehdä

    5. 5

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    6. 6

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    7. 7

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    8. 8

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    9. 9

      Kuivan maan mökeillä on uusi, suuri ostajajoukko: ”Se on varasuunnitelma”

    10. 10

      Bernerin ehdotus: 14 muutosta ajo-opetukseen – ”Tulee olemaan ajokorttiluokkia, joissa hinta voi puolittua”

    11. Näytä lisää