Rasva myy Venäjällä

Julkaistu: , Päivitetty:

Venäjä vaatii oman lähestymistapansa. Kun lännessä elintarvikkeista höylätään rasvaprosentteja, Venäjällä rasva on yhä hyvä myyntivaltti.
Valio lanseerasi runsas vuosi sitten Venäjän markkinoille kotimaista rasvaisemman version Oltermanni-kermajuustosta. Oltermanni on Valion hittituote Venäjällä.

Päätös osoittautui onnistuneeksi.

– Se on käynyt kaupaksi erittäin hyvin. Myynti on ylittänyt kaikki odotuksemme. Se markkina kannatti todellakin ottaa, Valion Venäjän-johtaja Mika Koskinen sanoo.

Oltermanni on houkutellut myös jäljittelijöitä. Samankaltaisia keltaiseen muoviin pakattuja kermajuustosylintereitä on tullut viime vuosina Venäjän markkinoille useita. Rasvaisen, oranssiin muoviin pakatun Oltermannin idean Valio otti kuitenkin itse kilpailijalta.

– Yksi pääkilpailijoistamme oli kopioinut vähemmän rasvaiseen juustoonsa meidän keltaisen värimme ja rasvaisemman juustonsa se oli pakannut oranssiin. Päätimme ottaa tuon oranssin värin rasvaisemman Oltermannimme pakkauksen väriksi.

Valiolla on Venäjän markkinoilla nyt kolme Oltermanni-versiota. Kevyimmässä on rasvaa 17 prosenttia, seuraavassa 29 prosenttia ja rasvaisimmassa peräti 55 prosenttia.

Todellisuudessa rasvaisimman Oltermannin rasvaprosentti on Koskisen mukaan alempi. Jos rasvaprosentti laskettaisiin samalla tavalla kuin kevyemmissä Oltermanneissa, se olisi vain 34 prosenttia. 55 prosenttia tuntuu venäläisestä kuitenkin paremmalta.

– Kysyntää rasvaiselle juustolle on erityisesti Pietarin ja Moskovan ulkopuolella. Moskovassa ja Pietarissa sen sijaan kaikkein nopeimmin kasvaa kevyt 17-prosenttisen Oltermannin myynti.

Kansainväliset suuntaukset tulevat ensimmäisinä Venäjän kahteen kansainväliseen suurkaupunkiin, joista ne siirtyvät muualle Venäjälle. Pietarissa ja Moskovassa kevyempi linja on selkeästi saamassa jalansijaa samaan tapaan kuin lännessä 70-80-luvuilla.

– Se näkyy esimerkiksi siinä, että voin ja premium-voin markkina on jopa supistumassa aivan samoin kuin Suomessa 70-luvun loppupuolella. Me olemme ainoa yhtiö, joka on pystynyt vielä näyttämään voimarkkinalla jonkinlaista kasvua, Koskinen sanoo.

Myös funktionaalisten eli terveysvaikutteisten elintarvikkeiden suosio on kasvussa Pietarissa ja Moskovassa.

Venäläiselle kuluttajalle pitää Koskisen mukaan tarjota monipuolinen valikoima paitsi rasvapitoisuuksia myös esimerkiksi pakkausvaihtoehtoja.

Vaikka länsimaiset kulutustottumukset ovatkin vähitellen lyömässä läpi myös Venäjällä, ympäristötietoisuus on vielä harvinainen ilmiö. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että muovipakkaukset ovat suosittuja.

– Muovipakkaus yhdistetään esimerkiksi tuoremeijerituotteissa usein premium-tuotteisiin. Tähän tulee nähtävästi muutos vasta, kun ihmiset alkavat tiedostaa ympäristönäkökohtia. Tällä hetkellä muovipakkaus antaa vielä selvää lisäarvoa yritykselle.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    2. 2

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    5. 5

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    6. 6

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    7. 7

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    8. 8

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    9. 9

      Pörssitulokas Kamuxin liikevaihto kasvoi – alkuvuonna meni kaupaksi liki 10 000 autoa

    10. 10

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    4. 4

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    5. 5

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    6. 6

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    7. 7

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    10. 10

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Välittäjä: Kaksikerroksinen rivitalokoti sopii vain 42-vuotiaalle ostajalle

    11. Näytä lisää