Nyt ulkoistetaan jo henkilöstölehdetkin

Julkaistu: , Päivitetty:

Henkilöstölehtien ulkoistaminen lisääntyy asiakaslehtien vanavedessä. Työntekijöistä on tullut asiakkaita, joita kalastellaan satsaamalla työnantajamielikuvaan.
Taustalta löytyy niin kohoavia laatuvaatimuksia kuin kiirettäkin, arvioi markkinointi- ja tutkimusjohtaja Saara Itävuo Aikakauslehtien liitosta. Samalla rajat asiakaslehtien ja henkilöstölehtien välillä häilyvät.

– Usein näkee, että lehtiä yhdistetään ja sitten taas jossain vaiheessa eriytetään, Itävuo sanoo.

Asiakaslehtitalona tunnettu Kynämies tekee tällä hetkellä muutamaa henkilöstölehteä. Kysynnän kasvu näkyy tarjouspyyntöjen lisääntymisenä.

– Ulkoistamista suunnittelevat erityisesti kansainvälistyvät suomalaisyhtiöt, joissa huomataan, etteivät omat resurssit ja verkostot enää riitä lehden tekoon, kertoo tiiminvetäjä Eija-Liisa Hiltunen-Nordström.

– Kansainvälisesti toimiva yritys säästää resursseja, kun se tilaa lehtensä yhteistyökumppanilta, joka pystyy hyödyntämään avustajaverkostojaan eri maissa.

Joidenkin mielestä henkilöstölehden tekeminen on ulkopuoliselle hankalaa, koska tekijä joutuu ottamaan kantaa yrityksen sisäisiin asioihin.

– Tietysti ulkopuolisille tekijöille on haaste päästä sisään yritykseen. Siksi luottamussuhde on tärkeä, jotta voidaan puhua asioista suoraan ja rehellisesti. Sana ulkoistaminen ei olekaan kuvaava - kyse on kumppanuudesta, toteaa Wärtsilän sisäisestä viestinnästä vastaava Pia Niemi.

Wärtsilän henkilöstölehti Wattsup on tehty vuoden ajan Kynämiehessä. Sama tiimi tekee myös Wärtsilän sidosryhmälehteä. Synergia lehtien teossa helpottaa viestinnän integrointia yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.

– Juttujen aiheet ovat osittain samoja henkilöstölehdessä ja sidosryhmälehdessä, mutta näkökulma eroaa, Niemi kertoo.

Sidosryhmälehden ensisijainen tehtävä on toimia myynnin ja markkinoinnin tukena. Henkilöstölehden taas odotetaan vahvistavan työnantajamielikuvaa ja me-henkeä sekä toimivan yhtenä viestintäkanavana johdon ja henkilöstön välillä.

Me-hengen luominen ei ole helppo tehtävä Wärtsilän kaltaisessa yhtiössä, jolla on 14 000 työntekijää 70 maassa. Yhtiön henkilöstöstä noin 80 prosenttia toimii muulla kuin Suomessa. Wattsup tehdäänkin neljällä eri kielellä.

Pia Niemen mielestä henkilöstölehden ulkoistaminen on tätä päivää hektisessä työelämässä.

– Lehdenteon prosessin koordinointi on iso työ, joka sitoo sitä yksinään tekevän ihmisen kädet. Ulkoistaminen ei tarkoita sitä, että lehti tehtäisiin kokonaan muualla, vaan siinä ollaan silti itsekin kädet savessa, Niemi kuvailee.

Wärtsilän henkilöstölehden teossa työnjako on selkeä: aiheet tulevat pitkälti yrityksen sisältä, ehdotukset aiheiden käsittelytavoista ja näkökulmista Kynämiehestä.

– Ulkopuolinenkin voi löytää aiheita tuntemalla yritystä ja tietämällä, mikä on yritykselle strategisesti tärkeää, toimitussihteeri Arja Kulmala huomauttaa.

Henkilöstölehtien tekoon käytetään nykyisin entistä enemmän resursseja, koska henkilöstöön halutaan panostaa. Samalla tavalla kuin sidosryhmälehdillä rakennetaan brändiä ja yrityskuvaa, henkilöstölehdillä rakennetaan työnantajamielikuvaa henkilöstön silmissä.

– Hyvin tehty henkilöstölehti kertoo henkilöstölle, että heihin satsataan, Niemi sanoo.

Niemen mielestä henkilöstölehtiin panostaminen liittyy myös sisäisen viestinnän arvostuksen nousuun. Henkilöstölehden merkityksestä kertoo sekin, että palautetta tulee tekijöille valtavan paljon enemmän kuin asiakaslehdistä.

Verkko ei yleensä korvaa henkilöstölehteä sen enempää kuin nettilehti paperista sanomalehteä: perinteisen lehden lukukokemus on erilainen.

– Lehden ja intranetin tulisi tukea toisiaan sisällöllisesti. Intranet on tehokas kanava tiedonvälittämiseen, lehti taas on taustoittaja ja yhteishengen nostattaja. Sen tehtävä on luoda mielikuvaa yhteisistä tavoitteista ja tiestä, jota pitkin sinne mennään, Niemi sanoo.

Sisäinen viestintä nähdään yhä enemmän ylimmän johdon tehtäväksi. Wärtsilälle, kuten monille muillekin yrityksille, henkilöstölehti on strategian jalkauttamisväline. Lehdessä voidaan kevennetyssä muodossa purkaa auki yrityksen visio, missio ja strategia ja kertoa siitä, miten yrityksen arvot näkyvät arjessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    2. 2

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    3. 3

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    4. 4

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    5. 5

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    6. 6

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    7. 7

      Suomalainen suosii lyhyttä lainakorkoa – onko taustalla kollektiivinen trauma?

    8. 8

      EKP:n huoli valuutan vahvistumisesta halventaa euroa

    9. 9

      Ollila suosittaa Pohjoismaille tiiviimpää energiayhteistyötä

    10. 10

      Ericsson pienensi tappiotaan yli odotusten

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    2. 2

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    3. 3

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    4. 4

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    5. 5

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    6. 6

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    7. 7

      Suomalainen suosii lyhyttä lainakorkoa – onko taustalla kollektiivinen trauma?

    8. 8

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    9. 9

      Patria aloittaa yt-neuvottelut – vähentää jopa 130 työntekijää

    10. 10

      Äänekosken suuri biotuotetehdas käynnistyi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    4. 4

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    5. 5

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    6. 6

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      Veturimiesten lakko kärjistyy – kuljetusalan liitot uhkaavat tukitoimilla

    11. Näytä lisää