Nyt ulkoistetaan jo henkilöstölehdetkin

Henkilöstölehtien ulkoistaminen lisääntyy asiakaslehtien vanavedessä. Työntekijöistä on tullut asiakkaita, joita kalastellaan satsaamalla työnantajamielikuvaan.
Taustalta löytyy niin kohoavia laatuvaatimuksia kuin kiirettäkin, arvioi markkinointi- ja tutkimusjohtaja Saara Itävuo Aikakauslehtien liitosta. Samalla rajat asiakaslehtien ja henkilöstölehtien välillä häilyvät.

– Usein näkee, että lehtiä yhdistetään ja sitten taas jossain vaiheessa eriytetään, Itävuo sanoo.

Asiakaslehtitalona tunnettu Kynämies tekee tällä hetkellä muutamaa henkilöstölehteä. Kysynnän kasvu näkyy tarjouspyyntöjen lisääntymisenä.

– Ulkoistamista suunnittelevat erityisesti kansainvälistyvät suomalaisyhtiöt, joissa huomataan, etteivät omat resurssit ja verkostot enää riitä lehden tekoon, kertoo tiiminvetäjä Eija-Liisa Hiltunen-Nordström.

– Kansainvälisesti toimiva yritys säästää resursseja, kun se tilaa lehtensä yhteistyökumppanilta, joka pystyy hyödyntämään avustajaverkostojaan eri maissa.

Joidenkin mielestä henkilöstölehden tekeminen on ulkopuoliselle hankalaa, koska tekijä joutuu ottamaan kantaa yrityksen sisäisiin asioihin.

– Tietysti ulkopuolisille tekijöille on haaste päästä sisään yritykseen. Siksi luottamussuhde on tärkeä, jotta voidaan puhua asioista suoraan ja rehellisesti. Sana ulkoistaminen ei olekaan kuvaava - kyse on kumppanuudesta, toteaa Wärtsilän sisäisestä viestinnästä vastaava Pia Niemi.

Wärtsilän henkilöstölehti Wattsup on tehty vuoden ajan Kynämiehessä. Sama tiimi tekee myös Wärtsilän sidosryhmälehteä. Synergia lehtien teossa helpottaa viestinnän integrointia yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.

– Juttujen aiheet ovat osittain samoja henkilöstölehdessä ja sidosryhmälehdessä, mutta näkökulma eroaa, Niemi kertoo.

Sidosryhmälehden ensisijainen tehtävä on toimia myynnin ja markkinoinnin tukena. Henkilöstölehden taas odotetaan vahvistavan työnantajamielikuvaa ja me-henkeä sekä toimivan yhtenä viestintäkanavana johdon ja henkilöstön välillä.

Me-hengen luominen ei ole helppo tehtävä Wärtsilän kaltaisessa yhtiössä, jolla on 14 000 työntekijää 70 maassa. Yhtiön henkilöstöstä noin 80 prosenttia toimii muulla kuin Suomessa. Wattsup tehdäänkin neljällä eri kielellä.

Pia Niemen mielestä henkilöstölehden ulkoistaminen on tätä päivää hektisessä työelämässä.

– Lehdenteon prosessin koordinointi on iso työ, joka sitoo sitä yksinään tekevän ihmisen kädet. Ulkoistaminen ei tarkoita sitä, että lehti tehtäisiin kokonaan muualla, vaan siinä ollaan silti itsekin kädet savessa, Niemi kuvailee.

Wärtsilän henkilöstölehden teossa työnjako on selkeä: aiheet tulevat pitkälti yrityksen sisältä, ehdotukset aiheiden käsittelytavoista ja näkökulmista Kynämiehestä.

– Ulkopuolinenkin voi löytää aiheita tuntemalla yritystä ja tietämällä, mikä on yritykselle strategisesti tärkeää, toimitussihteeri Arja Kulmala huomauttaa.

Henkilöstölehtien tekoon käytetään nykyisin entistä enemmän resursseja, koska henkilöstöön halutaan panostaa. Samalla tavalla kuin sidosryhmälehdillä rakennetaan brändiä ja yrityskuvaa, henkilöstölehdillä rakennetaan työnantajamielikuvaa henkilöstön silmissä.

– Hyvin tehty henkilöstölehti kertoo henkilöstölle, että heihin satsataan, Niemi sanoo.

Niemen mielestä henkilöstölehtiin panostaminen liittyy myös sisäisen viestinnän arvostuksen nousuun. Henkilöstölehden merkityksestä kertoo sekin, että palautetta tulee tekijöille valtavan paljon enemmän kuin asiakaslehdistä.

Verkko ei yleensä korvaa henkilöstölehteä sen enempää kuin nettilehti paperista sanomalehteä: perinteisen lehden lukukokemus on erilainen.

– Lehden ja intranetin tulisi tukea toisiaan sisällöllisesti. Intranet on tehokas kanava tiedonvälittämiseen, lehti taas on taustoittaja ja yhteishengen nostattaja. Sen tehtävä on luoda mielikuvaa yhteisistä tavoitteista ja tiestä, jota pitkin sinne mennään, Niemi sanoo.

Sisäinen viestintä nähdään yhä enemmän ylimmän johdon tehtäväksi. Wärtsilälle, kuten monille muillekin yrityksille, henkilöstölehti on strategian jalkauttamisväline. Lehdessä voidaan kevennetyssä muodossa purkaa auki yrityksen visio, missio ja strategia ja kertoa siitä, miten yrityksen arvot näkyvät arjessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    2. 2

      Pelot helpottivat – kulta halpeni vauhdilla

    3. 3

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    4. 4

      Italian luottoluokituksen lasku ei ollut yllätys – ”Ongelmat ovat vielä edessä ja ratkeamatta”

    5. 5

      Lehto Groupin merkittävät omistajat aikovat myydä osakkeitaan

    6. 6

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    7. 7

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    8. 8

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    9. 9

      Näkökulma: Ranska pelaa kovien panosten talousrulettia

    10. 10

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    2. 2

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    3. 3

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    4. 4

      Näkökulma: Ranska pelaa kovien panosten talousrulettia

    5. 5

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    6. 6

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    7. 7

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    8. 8

      Nordean pankkipalveluiden katko ohi – kortit ja verkkopankki jälleen käytössä

    9. 9

      Valuutta­markkinoilla jeni ja rupla vahvistuvat – odotukset talouskasvusta viriävät

    10. 10

      Nordean palvelut nurin pitkälle iltaan – käteistä ei nouse eikä verkkopankkiin pääse

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pankkia vaihtamalla voi säästää yli tuhat euroa vuodessa

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    5. 5

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää