Kolumni: "Meitä ei tarvitse johtaa!"

Arvostetussa ja mainetta niittäneessä mainostoimistossa käynnistettiin sisäinen kehitysprojekti. Luotiin uusia toimintatapoja ja tekemisen kulttuuria. Suunnittelijat antoivat johdolle suoraa palautetta ja sanoivat, ettei heitä tarvitse johtaa.
Uusi johto päätti edetä toivotusti ja suunnittelijat olivat tyytyväisiä - kunnes tyytymättömyys johti sekä suunnittelijoiden että johdon eroon. Asiakkaitakin lähti.

Tarina on tosi.

Olen miettinyt viime vuosina paljon johtamista. Mikä siinä mättää, että kaikki markkinoinnin johtamisen ammattilaiset puhuvat tuloksellisuudesta, mutta todellista tulosten mittaamista on niin vähän?

Miksi huomioarvo riittää niin mainonnan suunnittelijoille kuin asiakkaillekin? Miksi toimistot eivät halua sitoutua asiakkaan myyntiin?

Johdon puheet ja organisaatioiden teot eivät ole yhtä. Markkinoinnin rintamalla eletään (vähintäänkin) kahta elämää. Siksikö mainosalalla ei ole tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikana todellisia muutoksia?

Kansantalous on kasvanut kohisten, mutta mainostoimistojen liiketoiminnan kehitys on liukunut alamäkeen.

Jotta ala voi kehittyä, se tarvitsee johtajuutta. Sitä voivat vaatia asiakkaat ja suunnittelijat. Tai sitten johtajien on itse otettava itseään niskasta kiinni ja asetettava toiminnalle selkeät tavoitteet ja mittarit.

Suurin kuilu suunnittelijoiden ja asiakkaan välillä syntyy siitä, että suunnittelijoiden työn hyvyyttä arvioidaan eri kriteereillä kuin asiakkaiden onnistumista.

Jos asiakkaan omaa työtä arvioidaan myynnin kehityksellä, sama mittari pitäisi olla suunnittelijan työllä. Alan kilpailuissa voidaan arvioida esimerkiksi töiden sisältöä tai visuaalisuutta, mutta missään tuntemassani kilpailussa tuomaristo ei voi arvioida töitä niiden tuloksellisuuden näkökulmasta.

Arjessa suunnittelijan työtä tulee johtaa asiakkaiden tavoitteiden kautta.

Tietääkseni ei ole olemassa eläinlaumaa, jolla ei olisi johtajaa tai jonkinlaista johtamisjärjestelmää. Usein laumassa tapellaan, kunnes johtaja löytyy.

Jatkuva kädenvääntö markkinoinnista investointina loppuu, kun johto asettaa tavoitteet ja mittarit ja vaatii tuloksellisia tekoja. Yhteinen tavoite karsii organisaatiosta ne, joille tavoite ei sovi.

Vahva johtajuus on asiakkaiden, suunnittelijoiden ja toimistojen yhteinen etu.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Yrittäjäperheen Joel Harkimo rynnistää politiikkaan – ”Joskus toivon, että olisin enemmän kuin isä”

    3. 3

      Näkökulma: Tästä syystä talouskasvu on vahvistunut edes vähän

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    7. 7

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    8. 8

      Miksi meille syötetään tällaista roskaa?

    9. 9

      Valtiovarainministeriö: Hallitus ei pysty kääntämään velkasuhdetta

    10. 10

      Tällainen on Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi ”sauna-bussi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Yrittäjäperheen Joel Harkimo rynnistää politiikkaan – ”Joskus toivon, että olisin enemmän kuin isä”

    3. 3

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    4. 4

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Näkökulma: Tästä syystä talouskasvu on vahvistunut edes vähän

    7. 7

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    8. 8

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    9. 9

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    10. 10

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    5. 5

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    6. 6

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    7. 7

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    8. 8

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    9. 9

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    10. 10

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    11. Näytä lisää