SAK:n kohumainos toimi niin kuin pitikin

Julkaistu:

Mainostoimisto Familyn toimitusjohtaja Markus Einiö arvioi, että SAK:n mainos onnistui tavoitteensa mukaisesti herättämään mahdollisimman paljon keskustelua.
SAK:n kohutun vaalimainoksen toteuttanut mainostoimisto Family Inc. on hyvin tyytyväinen mainokseen ja sen saamaan vastaanottoon.

–Tässä on ollut tietynlainen tavoitteenasettelu. On haluttu, että syntyy maksimaalinen määrä keskustelua ja niinhän on käynyt, toteaa Familyn toimitusjohtaja Markus Einiö tyytyväisenä.

Perimmäisenä taka-ajatuksena on, että kiivas keskustelu nostaa äänestysaktiivisuutta.

SAK:n tv-mainoksessa esiintyy lihava, mässäilevä ja puheiltaankin vastenmielinen ökykapitalisti, joka haluaa vain kyykyttää työntekijöitään ja lopuksi nauraa tyytyväisenä sille, etteivät työläiset edes äänestä.

Mainoksesta ovat pillastuneet esimerkiksi Suomen yrittäjät, Perheyritysten liitto ja kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen.

Viimeksi mainoksen haukkui amerikkalaistyyppisen lokalinjan edustajaksi kokoomuksen kärkiehdokas Sauli Niinistö

Kokoomuksen ärsyyntymistä voi selittää se, että puolueen ehdokkaana oleva Suomen yrittäjien puheenjohtaja Eero Lehti on vaatinut pääluottamusmiesten aseman heikentämistä niin pontevasti, että joku voi tulkita mainoksen hahmon karrikoivan juuri patruunamaisesti käyttäytyvää Lehteä.

SDP on puolestaan syyttänyt loan heitosta kokoomusta ja sen käyttämää mainostoimisto Bobia. Eduskuntaryhmän puheenjohtajan Jukka Gustafssonin mukaan kokoomusta johtaa loka-Bob.

Yrittäjiä ärsyttänyt SAK:n mainoksen toteutustapa on Einiön mukaan syntynyt asiakkaan ja toimiston yhteistyössä, alkuperäisen idean keksijää Einiö ei paljasta.

SAK:n kampanja on kolmevuotiaan Familyn ensimmäinen vaalimainoskampanja. Kampanjan copywriter Markku Uusitalo on kuitenkin sama kuin edellisten vaalien SAK:n kampanjassa, jonka toteutti Dynamo.

Myös Einiö on tullut Familyyn  Dynamosta.
Family oli vuonna 2005 Suomen nopeimmin kasvava mainostoimisto. Viime vuoden vertailulukuja ei vielä ole käytössä.

Einiön mukaan Family ei ole poliittisesti sitoutunut mihinkään.

– Me olemme vaikuttamisbisneksessä. Meillä on erilaisia asiakkaita, joiden eteen teemme maksimaalisesti työtä, on se sitten investointipankki tai kirkko. SAK on yksi asiakas muiden joukossa, Einiö sanoo.

SAK:n kampanjan tavoite eli äänestysaktiivisuuden nostaminen on kuitenkin Einiön omastakin mielestä hyvä.

Einiön mukaan mainoksen karikatyyrillä ei ole tarkoitus halventaa tai pilkata yrittäjiä.

– Meidän työntekijämme omistavat tämän yrityksen osakkeita, muun muassa tämän kampanjan tekijät. He ovat voimakkaasti yrittäjähenkisiä, vakuuttaa Einiö.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Tutkimus piirtää karua kuvaa Postista: ”Haluan omaehtoisesti irtisanoutua, että en joudu kohtaamaan sitä nöyryytystä”

    2. 2

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Panimoliitto selvitti suomalaisten mieluisimman hellejuoman – hanavesi yllätti

    5. 5

      Näin vanhat asunnot kävivät kaupaksi kesäkuussa – katso suurimpien kaupunkien tilanne

    6. 6

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    7. 7

      Metso luottaa tilauskannan kasvuun – loppuvuodelle tilauksia on jo miljardin edestä

    8. 8

      Kysely: Suomalainen ottaa autokaupoille mukaan makutuomarin

    9. 9

      Kävitkö työhaastattelussa? Nämä kahdeksan merkkiä kertovat, miten sujui

    10. 10

      Brexitin seuraus: Frankfurt alkaa käydä ahtaaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    4. 4

      Tutkimus piirtää karua kuvaa Postista: ”Haluan omaehtoisesti irtisanoutua, että en joudu kohtaamaan sitä nöyryytystä”

    5. 5

      Näiden kesämökkien hinnat ovat usein pielessä

    6. 6

      Kävitkö työhaastattelussa? Nämä kahdeksan merkkiä kertovat, miten sujui

    7. 7

      Näin saat mökkisi arvon nousemaan – asiantuntijoiden 7 vinkkiä

    8. 8

      Brexitin seuraus: Frankfurt alkaa käydä ahtaaksi

    9. 9

      Kilpailu Aasian-reiteillä kiristyy – Finnairin täytyy vakuuttaa nihkeät koneenvaihtajat

    10. 10

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      Ei mitään muutosta 43 vuodessa – suomalaisten suosikkijuoma maksaa lähes tismalleen yhtä paljon

    4. 4

      Uskomaton päivä: kuusi suomalaisyhtiötä antoi tulosvaroituksen – yksi romahti pörssissä täysin

    5. 5

      Haluatko rikastua? Sijoitusguru kertoo, mitä tilillä makaaville rahoille kannattaisi oikeasti tehdä

    6. 6

      ”Nuori nainen on aikamoinen riski pienelle firmalle” – kokemukset työhaastatteluista kirvoittivat kovia kommentteja

    7. 7

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    8. 8

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    9. 9

      Kuivan maan mökeillä on uusi, suuri ostajajoukko: ”Se on varasuunnitelma”

    10. 10

      Bernerin ehdotus: 14 muutosta ajo-opetukseen – ”Tulee olemaan ajokorttiluokkia, joissa hinta voi puolittua”

    11. Näytä lisää