Microsoft: kuluttaja tukeutuu sähköpostiin ostopäätöksissä

Julkaistu: , Päivitetty:

Sähköposti on merkittävä vaikutuskanava kuluttajien tehdessä ostopäätöksiään, kertoo tuore Microsoft Digital Advertising Solutionsin kansainvälinen tutkimus.
Tutkimustulokset osoittavat mainostajille, että sähköposti tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia brändien ja niiden tärkeimpien kohderyhmien kohtaamiselle ostopäätöksen kannalta ratkaisevassa vaiheessa.

Tutkimuksen toteutti Microsoftin puolesta MetrixLab. Universal McCannin alkuvuodesta 2006 tekemä tutkimus puolestaan osoittaa, että sähköposti on luotetuin viestintämuoto heti suullisen viestinnän jälkeen. Se on luotettavuudessaan ohittanut perinteisemmät kanavat kuten television, radion sekä ulko- ja elokuvamainonnan.

Microsoft Digital Advertising Solutionsin ja MetrixLabin tutkimus toteutettiin syksyllä 2006 viidellä markkina-alueella: Brasiliassa, Kiinassa, Ranskassa, Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa.

Microsoftin mukaan tutkimustulokset kertovat, että eri elämänalueiden merkittävien päätösten tekoa ohjaavat Windows Live Mailin ja MSN Hotmailin avulla käydyt keskustelut.

Sähköposti monelle ykkösväline viestintään

76 prosenttia mies- ja 81 prosenttia naisvastaajista keskustelee sosiaalisista tapahtumista, kuten elokuvista, konserteista tai ravintoloista, käyttäessään Windows Live Mailia tai MSN Hotmailia. 41 prosenttia miehistä keskustelee finanssipalveluiden hankinnasta sähköpostin välityksellä.

77 prosenttia naisista taasen keskustelee matkasuunnitelmistaan sähköpostin välityksellä, ja 61 prosenttia vastaajista keskustelee sähköpostitse koulutusvaihtoehdoistaan ennen tarkempien suunnitelmien tekoa.

45 prosenttia aktiivisista verkkokäyttäjistä pitää sähköpostia ensisijaisena viestintämuotonaan. Näin ollen suullinen keskustelu ja sähköpostikontakteilta saadut suositukset ovat tärkeimpiä vaikuttajia kuluttajien harkitessa ostopäätöksiään.

Musiikin ostaminen puhuttaa nuoria 

Kaksi kolmesta keskustelee musiikista Windows Live Mailin tai MSN Hotmailin välityksellä ennen ostopäätöstä, ja 18-35-vuotiaista musiikista keskustelee jo 68 prosenttia, Microsoft purkaa.

56 prosenttia miehistä keskustelee autoista sähköpostitse ennen ostopäätöstä. 73 prosenttia miehistä ja 58 prosenttia naisista taasen keskustelee elektroniikasta ja laitteista ennen ostopäätöstä.

61 prosenttia miehistä ja 54 prosenttia naisista keskustelee sähköpostitse matkapuhelimista ennen ostopäätöstä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Piensijoittaja, varo kuplapuheita – ”Käy helposti niin, että myy liian aikaisin”

    5. 5

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    6. 6

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    7. 7

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    8. 8

      Näiden kesämökkien hinnat ovat usein pielessä

    9. 9

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    10. 10

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Piensijoittaja, varo kuplapuheita – ”Käy helposti niin, että myy liian aikaisin”

    5. 5

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    6. 6

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    7. 7

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    8. 8

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    9. 9

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    10. 10

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    2. 2

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    3. 3

      Ei mitään muutosta 43 vuodessa – suomalaisten suosikkijuoma maksaa lähes tismalleen yhtä paljon

    4. 4

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    5. 5

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    6. 6

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    7. 7

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    8. 8

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    9. 9

      Kuivan maan mökeillä on uusi, suuri ostajajoukko: ”Se on varasuunnitelma”

    10. 10

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    11. Näytä lisää