Riskillä riittää sanomalehtiuskoa

Julkaistu: , Päivitetty:

Puheet sanomalehtialan ankeasta tulevaisuudesta ovat tuttuja myös Kalevan toimitusjohtajalle Taisto Riskille. Sanomalehtien liiton hallituksen puheenjohtajaksi uudelleen valitun Riskin on silti jaksettava uskoa printtimedian elinkelpoisuuteen.


Riskin omana haasteena on rasvata konservatiivisesta oululaisesta kustannustalosta nuoriakin puhutteleva brändi. Se vaatii aiempaa suuremman tuotekirjon ja uusia verkkopalveluita.

– Monimediallisuus, vaikka onkin vähän höhlä sana, on todellakin yhä tärkeämpää. Kalevaakin kehitetään niin, että rungon muodostaa edelleen kotiin kannettava laadukas mutta vähän vakavahenkinen paperilehti. Sen rinnalle luodaan erilaisia kohdennettuja osioita ja teemaliitteitä, myös kevyempää ja viihteellisempää sisältöä.

Sanomalehtien verkkoinvestointien ansaintalogiikasta Riskillä on selkeä näkemys.

– Viime aikoina on alkanut näyttää yhä selvemmältä, että verkkomedian käyttäjät eivät ole valmiita maksamaan uutissisällöistä. Tuloja ei näköjään onnistuta saamaan loppukäyttäjiltä.

– Mutta siellä, missä ovat lukijat ja loppukäyttäjät, sinne haluavat myös mainostajat. Parempi, että on ilmainen kontakti kuin ei kontaktia ollenkaan.

Kalevan verkkolehti on noussut maan toiseksi luetuimmaksi seitsenpäiväisten sanomalehtien verkkolehdeksi HS.fin jälkeen. Lehden osuus Arenassa, kahdentoista maakuntalehden yhteisessä kauppapaikassa, on lähes yhtä suuri kuin muiden yhteensä. Arenan tuotteita ovat autot, asunnot ja työpaikat.

Kalevan verkkoversion suosituimpia osioita on keskustelukanava.

– Tässä onkin hirmuinen haaste. Kuinka hyödyntää lukijoiden itsensä tuottama sisältö? Onko meillä mitään tarjottavaa verkkoyhteisöille? Kuinka rakentaa omaa uutisbrändiä ja samalla lukijoiden uutissisältöjä, jotka on silti erotettava selkeästi toisistaan?

Entä ne mainostulot? Riski ei pidä sanomalehtien viime aikoina heikentyneitä tuloslukuja vielä hälyttävinä, vaikka "ei niihin tietysti kevyestikään suhtauduta".

– Ei tilanne nyt niin huono ole. Sanomalehtien levikin lasku on vähän hidastunut. Viime vuonna sanomalehtimainontaan käytetty rahamäärä kasvoi 2,5 prosenttia.

Vaikka verkkomediamainonta kasvoi noin neljänneksen, sen osuus on edelleen vain vajaat neljä prosenttia. Lähes puolet koko mainoskakusta on sanomalehdillä.

Riski pitää kuitenkin ongelmana, että lehtitaloissa ei ole opittu myymään sähköistä mainostilaa.

– Esimerkiksi Ruotsissa sanomalehtien verkkomainonta osataan paremmin. Suomalaiset lehtitalot ovat vanhastaan vähän konservatiivisia. Ne ovat lähteneet jähmeästi liikkeelle.

Uusien sähköisten palveluidenkin kehittäminen kangertelee.

– Rakkaasta naapurista voisi ottaa mallia tässäkin. Esimerkiksi Aftonbladet on kehittänyt hyviä uusia verkkopalveluita. Meillä ollaan kaikkiaan jälkijunassa tuoteinnovaatioissa ja niiden kehittämisessä, mikä tuntuu vähän ihmeelliseltäkin.

Nettiulottuvuus ja monikanavaisuus ovat Riskin mukaan vahvasti esillä myös Sanomalehtien liiton teemoissa ja toiminnassa tänä vuonna. Sitä painotetaan koulutustilaisuuksissa ja liiton viestinnässä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Uusimmat talousuutiset
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    5. 5

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Asiantuntija: Eurooppa voi ottaa oppia Japanin menetetyistä vuosikymmenistä

    8. 8

      Financial Times: Kaksi vaikeuksissa olevaa italialaispankkia suljetaan

    9. 9

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    10. 10

      Jopa miljardin dollarin kaupat – George Clooney myi tequilansa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    5. 5

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    6. 6

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    7. 7

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    8. 8

      Asiantuntija: Eurooppa voi ottaa oppia Japanin menetetyistä vuosikymmenistä

    9. 9

      Financial Times: Kaksi vaikeuksissa olevaa italialaispankkia suljetaan

    10. 10

      Kommentti: Sukupolvien tuloerot paljastavat myrkyllisen yhtälön – Suomi on matkalla kohti konkurssia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    4. 4

      Matka Espanjaan avasi silmät: Harri, 28, kasvattaa omaisuuttaan arjen säästökikoilla ja etenee kohti unelmaa

    5. 5

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    6. 6

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    7. 7

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    8. 8

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    9. 9

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    10. 10

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    11. Näytä lisää