Maakunnissa mainonta on karujen miesten työtä

Maakuntien mainostoimistot tarvitsevat asennetta, täikampaa ja uusia toimintatapoja pärjätäkseen mainosmarkkinoilla. Tampereella Jarmo Aalto, Jukka-Pekka Nurminen ja Kalevi Puisto yhdistivät kolmen toimiston voimat tammikuussa.
Markkinointiviestinnän osaaminen ei ole hävinnyt maakunnista minnekään. Kuluttajakentän pirstaloituminen yhä pienempiin kohderyhmiin ja mainoskanavien kasvava kirjo pakottavat etsimään uusia työmuotoja ja erikoistumaan myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

Tamperelaisen Synercomin nokkamiesten mukaan maakuntien mainonnan ja markkinoinnin suunnittelijoiden kovin urakka on purkaa alan pääkaupunkikeskeisyyden synnyttämiä harhaluuloja. Maakuntien yrittäjävetoiset pajat pitävät mainostoimistoja kohtuuttoman kalliina, joten arviolta vain joka kymmenes pienistä ja keskisuurista yrityksistä käyttää mainostoimistopalveluja.

Toimitusjohtaja Jukka-Pekka Nurminen, ad Jarmo Aalto ja yhteyspäällikkö Kalevi Puisto uskovat Synercomin mahdollisuuden löytyvän juuri tästä saumasta. Alueellisena toimijana sillä on etulyöntiasema pk-sektoriin, jolla toimii koko maassa noin 240 000 yritystä.

Synercom on Nurmisen mukaan tietoisesti paikallinen toimija. Se ei silti estä valtakunnallista tai kansainvälistä toimintaa. Oman alueen ja sillä toimivien yritysten tunteminen auttaa asiakkaan ja jopa tämän asiakkaiden ymmärtämistä. Siitä tulee mainostoimiston maakunnallisuuden lisäarvo.

– Oman osaamisensa esilletuomista tarvitsevat yhä pienemmät yritykset. Kun alueellinen yritys tarvitsee maakunnallista näkyvyyttä, oikeiden välineiden käyttö on avainasia. Ei siinä enää riitä toimitusjohtajan vaimon siskontyttären piirtämä logo, Nurminen sanoo.

Hänen mukaansa osa alan myyntikatteesta on hävinnyt viime vuosina teknologisen kehityksen vuoksi, kun moni yritys on ryhtynyt tekemään itse esitteet ja nettisivut.

– Tiedon määrän kasvu lisää vaatimuksia sanoman suunnittelulle. Kuluttajasignaaleja on entistä enemmän ja aikaa yhden viestin käsittelyyn vähemmän. Mainostoimiston tehtävä on ohjata kuluttaja juuri sen tietyn tuotteen pariin. Ei mainonnan suunnittelu murru median vuoksi, synercomilaiset vakuuttavat.

Tammikuussa aloittanut Synercom on kolmen markkinointiviestinnän yrityksen yhteenliittymä. Siihen kuuluvat mainonnan ja markkinoinnin suunnitteluun keskittynyt mainostoimisto Planet, tietoverkko- ja sähköisen median palveluja tarjoava mediatoimisto Tremedia sekä messujen, tapahtumien ja ulkomainonnan erikoisosaaja Mainosteko.

Markkinointiviestinnän kolmen eri osa-alueen tuominen saman katon alle on tamperelaisten keino erottua muista. Konseptilla haetaan joustavuutta ja johdonmukaisuutta mainonnan suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Nurminen laskee Synercomin ensimmäisen vuoden liikevaihtotavoitteeksi 560 000-600 000 euroa. Säästöä syntyy yhteisestä hallinnosta ja projektijohdosta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Palkittua kerrostaloa hehkutettiin ”laadukkaasta rakentamisesta” – useita kosteusvaurioita muutamassa vuodessa

    2. 2

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    3. 3

      Näkökulma: Optimisti ei ole haihattelija – Liian suuret tuotto-odotukset ovat joko itsepetosta tai huijausta

    4. 4

      Tällainen johtaja Alkoon halutaan: 7 kriteeriä

    5. 5

      Suursijoittaja Rune Andersson myi kaikki osakkeensa: ”Tilanne on sairas”

    6. 6

      Homepommit ostajan vastuulle? 5 keinoa välttää kalliit riidat

    7. 7

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    8. 8

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    9. 9

      Fiva: Lainakatto päivitettävä – tulotaso voitaisiin ottaa huomioon

    10. 10

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    2. 2

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    3. 3

      Suursijoittaja Rune Andersson myi kaikki osakkeensa: ”Tilanne on sairas”

    4. 4

      Palkittua kerrostaloa hehkutettiin ”laadukkaasta rakentamisesta” – useita kosteusvaurioita muutamassa vuodessa

    5. 5

      Homepommit ostajan vastuulle? 5 keinoa välttää kalliit riidat

    6. 6

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    7. 7

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    8. 8

      Rakennusliitto pillastui suunnitelmasta "tuoda rakentajia Afrikasta ja Kiinasta"

    9. 9

      Suomen taloudelle povataan yhä parempaa – näin se voi vaikuttaa uudistuksiin

    10. 10

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    3. 3

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    4. 4

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    5. 5

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    6. 6

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    7. 7

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    8. 8

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    9. 9

      Mitä 250 000 eurolla saa Helsingissä, Tallinnassa ja Tukholmassa? HS: Asunnot hyvin eritasoisia

    10. 10

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    11. Näytä lisää