Maakunnissa mainonta on karujen miesten työtä

Julkaistu: , Päivitetty:

Maakuntien mainostoimistot tarvitsevat asennetta, täikampaa ja uusia toimintatapoja pärjätäkseen mainosmarkkinoilla. Tampereella Jarmo Aalto, Jukka-Pekka Nurminen ja Kalevi Puisto yhdistivät kolmen toimiston voimat tammikuussa.
Markkinointiviestinnän osaaminen ei ole hävinnyt maakunnista minnekään. Kuluttajakentän pirstaloituminen yhä pienempiin kohderyhmiin ja mainoskanavien kasvava kirjo pakottavat etsimään uusia työmuotoja ja erikoistumaan myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

Tamperelaisen Synercomin nokkamiesten mukaan maakuntien mainonnan ja markkinoinnin suunnittelijoiden kovin urakka on purkaa alan pääkaupunkikeskeisyyden synnyttämiä harhaluuloja. Maakuntien yrittäjävetoiset pajat pitävät mainostoimistoja kohtuuttoman kalliina, joten arviolta vain joka kymmenes pienistä ja keskisuurista yrityksistä käyttää mainostoimistopalveluja.

Toimitusjohtaja Jukka-Pekka Nurminen, ad Jarmo Aalto ja yhteyspäällikkö Kalevi Puisto uskovat Synercomin mahdollisuuden löytyvän juuri tästä saumasta. Alueellisena toimijana sillä on etulyöntiasema pk-sektoriin, jolla toimii koko maassa noin 240 000 yritystä.

Synercom on Nurmisen mukaan tietoisesti paikallinen toimija. Se ei silti estä valtakunnallista tai kansainvälistä toimintaa. Oman alueen ja sillä toimivien yritysten tunteminen auttaa asiakkaan ja jopa tämän asiakkaiden ymmärtämistä. Siitä tulee mainostoimiston maakunnallisuuden lisäarvo.

– Oman osaamisensa esilletuomista tarvitsevat yhä pienemmät yritykset. Kun alueellinen yritys tarvitsee maakunnallista näkyvyyttä, oikeiden välineiden käyttö on avainasia. Ei siinä enää riitä toimitusjohtajan vaimon siskontyttären piirtämä logo, Nurminen sanoo.

Hänen mukaansa osa alan myyntikatteesta on hävinnyt viime vuosina teknologisen kehityksen vuoksi, kun moni yritys on ryhtynyt tekemään itse esitteet ja nettisivut.

– Tiedon määrän kasvu lisää vaatimuksia sanoman suunnittelulle. Kuluttajasignaaleja on entistä enemmän ja aikaa yhden viestin käsittelyyn vähemmän. Mainostoimiston tehtävä on ohjata kuluttaja juuri sen tietyn tuotteen pariin. Ei mainonnan suunnittelu murru median vuoksi, synercomilaiset vakuuttavat.

Tammikuussa aloittanut Synercom on kolmen markkinointiviestinnän yrityksen yhteenliittymä. Siihen kuuluvat mainonnan ja markkinoinnin suunnitteluun keskittynyt mainostoimisto Planet, tietoverkko- ja sähköisen median palveluja tarjoava mediatoimisto Tremedia sekä messujen, tapahtumien ja ulkomainonnan erikoisosaaja Mainosteko.

Markkinointiviestinnän kolmen eri osa-alueen tuominen saman katon alle on tamperelaisten keino erottua muista. Konseptilla haetaan joustavuutta ja johdonmukaisuutta mainonnan suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Nurminen laskee Synercomin ensimmäisen vuoden liikevaihtotavoitteeksi 560 000-600 000 euroa. Säästöä syntyy yhteisestä hallinnosta ja projektijohdosta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Poliisin opas varoittaa vanhuksia huijareista: Viemäritarkastaja suositti 34 000 euron turhaa remonttia

    3. 3

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    4. 4

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    5. 5

      Enontekiölläkin tarvitaan arabiaa – kunta hakee kielen osaajaa

    6. 6

      BMW vakuuttaa – me emme huijanneet

    7. 7

      S&P laski Nokian kilpailijan luottoluokituksen roskalainaluokkaan

    8. 8

      ”Kaljun lihavan äijän” tarjoamaa kesätyötä haki monta hyvää nuorta – ”Kukaan ei tullut toimistoon pipo päässä”

    9. 9

      Kiivas tulosviikko alkoi alavireisesti – Outokumpu pysytteli plussalla

    10. 10

      Kasvava bisnes: Suomalaisille kaupataan ruotsalaisilta yli jääneitä keksejä ja kahvipaketteja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kasvava bisnes: Suomalaisille kaupataan ruotsalaisilta yli jääneitä keksejä ja kahvipaketteja

    2. 2

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    3. 3

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    4. 4

      Poliisin opas varoittaa vanhuksia huijareista: Viemäritarkastaja suositti 34 000 euron turhaa remonttia

    5. 5

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    6. 6

      BMW vakuuttaa – me emme huijanneet

    7. 7

      LM: Suomeen tulossa hopeakaivos

    8. 8

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    9. 9

      Tokmanni nappasi uuden toimitusjohtajan Keskolta

    10. 10

      ”Kaljun lihavan äijän” tarjoamaa kesätyötä haki monta hyvää nuorta – ”Kukaan ei tullut toimistoon pipo päässä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    2. 2

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    3. 3

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    4. 4

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    5. 5

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    6. 6

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    7. 7

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    8. 8

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    9. 9

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    10. 10

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    11. Näytä lisää