Kolumni: Markkinoinnin uuslukutaidottomat

Julkaistu: , Päivitetty:

Kuluttajien tapa omaksua ja käyttää tietoa sekä reagoida mainontaan on muuttunut nopeasti.
Muutama esimerkki: Face Party Britanniassa on hankkinut itselleen 6 miljoonaa jäsentä ilman minkäänlaista "mainontaa". YouTubella on USA:ssa kaksi kertaa isompi peitto nuorten keskuudessa kuin Music Televisionilla.

MySpace kertoo yli 100 miljoonasta käyttäjästä, jotka ovat halunneet julkaista oman profiilinsa. Flickr-sivustossa on yli 100 miljoonaa käyttäjien julkaisemaa valokuvaa.

P&G, joka on ollut maailman vannoutuneimpia TV-mainostajia, toteaa markkinointijohtajansa suulla, että "nuoret uskovat paljon todennäköisemmin ventovierasta internetin keskustelupalstalla kuin televisiomainosta".

Kuluttajat ovat siirtyneet massaviihteen passiivisista käyttäjistä myös sen tuottajiksi. Vanhat tavat viestiä heidän kanssaan väistyvät vääjäämättä uusien tieltä. Nopean muutoksen seurauksena on syntynyt suuri uuslukutaidottomien markkinoijien joukko, joka osaa viestiä vain yhteen suuntaan.

Ei massamarkkinointi ole kuollut, mutta valta on vaihtumassa. Vallan kaukosäädin on kuluttajilla, jotka voivat etsiä, hankkia, organisoida, jakaa ja julkaista niin informaatiota kuin viihdettäkin.

Yksisuuntainen massamarkkinointisanoma ei tässä ympäristössä toimi. Onnistuminen vaatii luottamukseen ja vuoropuheluun perustuvaa markkinointiviestinnän strategiaa.

Dialogi ei koskaan ole ollut massamainonnan vahvimpia puolia. Hugh McLeod toteaa osuvasti, että jos puhuisit ihmisille niin kuin mainonta heille puhuu, he antaisivat sinulle turpiin.

Miten markkinoija siirtyy yksinpuhelusta vuoropuheluun? Ensin pitää antaa ihmisille mahdollisuus vastata ja osallistua. (Tämä ei tarkoita markkinointiarpajaisten palautekuponkia.)

Osaava markkinoija myös kuuntelee. Oppii ja kehittää. Ja vastaa taas. Kun vuorovaikutus toimii oikein, asiakkaat kertovat brändistä ystävilleen. Ja he eteenpäin toisille ystävilleen.

Ei se tämän ihmeellisempää ole. Mutta niin kuin kaiken uuden opettelussa, alku on hankalin.

Mitä tietoja sinä haluaisit asiakkailtasi? Mikä on tärkeää sekä sinulle että heille?

Mitä uskoisit asiakkaidesi sanovan? Ja miten siihen vastaisit?

Siitä se alkaa, kuuntelemisesta. Onnistunut dialogi kuluttajien kanssa johtaa luottamuksen syntymiseen ja sen myötä menestykseen.

  • Antti Öhrling

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    2. 2

      Lakan jättisato johti poikkeukselliseen pyyntöön: Ostakaa marjaa ja myykää mahdollisimman halvalla

    3. 3

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    4. 4

      Äänekosken suuri biotuotetehdas käynnistyi

    5. 5

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    6. 6

      EU saattaa asettaa autonvalmistajille sähköautokiintiöt

    7. 7

      Asumistukiin palaa jo liki 2 miljardia vuodessa – summa uhkaa kasvaa lisää

    8. 8

      Ekonomisti yllättyi: Näin paljon Suomessa palkitaan lapsia arvosanoista

    9. 9

      Suositusnoston saanut YIT nousi jyrkästi, Savo-Solar rojahti

    10. 10

      Netflixin perustajalla on hurja suunnitelma: maksa 10 dollaria kuussa, käy elokuvissa joka päivä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    2. 2

      Lakan jättisato johti poikkeukselliseen pyyntöön: Ostakaa marjaa ja myykää mahdollisimman halvalla

    3. 3

      Maailman rikkain mies teki salaperäisen lahjoituksen – peräti 4,6 miljardia dollaria

    4. 4

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    5. 5

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    6. 6

      Näkökulma: Sijoittajien hurja tuolitanssi – jäätkö sinä ilman tuolia, kun soitto sammuu?

    7. 7

      Paisuvista talletuksista tuli ongelma Danskelle – ei halua suurimpien asiakkaidensa talletuksia

    8. 8

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    9. 9

      Tätä et näe tilinauhasta: Näin suuri osa palkastasi menee edeltäjiesi eläkkeisiin

    10. 10

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    4. 4

      Älä korjaa Saksasta ostettua autoa omin päin – laissa erikoispiirre

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    7. 7

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    8. 8

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    9. 9

      Autoilija hämmästyi: Liikennevakuutuksen täysbonus nosti vakuutuksen hintaa

    10. 10

      Veturimiesten lakko kärjistyy – kuljetusalan liitot uhkaavat tukitoimilla

    11. Näytä lisää