Venäläisyhtiö aloittaa autojen rautatiekuljetukset

Julkaistu:

Venäjän rautatieyhtiö ryhtyy kilpailemaan autojen tuonnista maantiekuljetusten kanssa. Tavoitteena on viidennes autojen kuljetuksista Venäjällä. Kun suunnitelma toteutuu, näkyy se voimakkaasti myös Suomen rautateillä ja satamissa.
Rautatieyhtiön perustaman Rail Trans Auto -tytäryhtiön tarkoituksena on hankkia muutamassa vuodessa 20 prosentin markkinaosuus Venäjän alueella tapahtuvista autojen kuljetuksista, kertoi yhtiön varapääjohtaja Gennadi Bardakov STT:lle maanantaina Moskovassa.

Rail Trans Auton suunnitelmien toteutuminen heijastunee voimakkaasti myös Suomeen. Kaksi kolmasosaa Venäjälle rahdattavista henkilöautoista kulkee nykyisin Hangon, Kotkan ja Turun satamien kautta.

Venäjän rautatiet omistaa alkuvuodesta perustetusta Rail Trans Autosta 51 prosenttia. Uuden yhtiön käytössä on 1 600 autonkuljetusvaunua ja lähivuosina vaunukaluston määrää on tarkoitus kasvattaa nopeasti.

Yhtiön Moskovan-terminaali valmistuu tämän vuoden aikana ja Jekaterinburgin sekä Novosibirskin yksiköt ensi vuonna.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

– Kun kuljetusmatka kasvaa yli tuhannen kilometrin, tulee rautatiekuljetuksista kannattavaa liiketoimintaa. Venäjän kokoisessa maassa tuhat kilometriä ei ole matka eikä mikään, sanoo Bardakov.

Varapääjohtaja ei lupaa, että suomalaissatamat automaattisesti kahmaisisivat valtaosan Rail Trans Auton suunnittelemista kuljetuksista.

– Tariffit ratkaisevat, mitä kautta autot tuodaan, korostaa Gennadi Bardakov.

VR Cargon kansainvälisen liikenteen markkinointipäällikkö Matti Andersson sanoo, että VR on jo pitkään tehnyt yhteistyötä venäläisten rautatieviranomaisten kanssa, jotta autojen kuljetuksia voitaisiin siirtää kiskoille.

– Rail Trans Auton perustaminen merkitsee sitä, että suunnitelmista ollaan siirtymässä toteutusvaiheeseen, Andersson sanoo.

VR:n tavoitteena on luonnollisesti saada mahdollisimman suuri osa autonkuljetusjunista käyttämään Suomen satamia lähtösatamina.

– Rautatiekuljetus on ympäristöystävällinen ja liikenneturvallisuutta edistävä ratkaisu, mutta autojen kuljetus kumipyörillä ei suinkaan tule loppumaan. Venäjän volyymit ovat valtavat ja tekemistä riittää vuosiksi kaikille kuljetusyrittäjille, painottaa Andersson.

Kotkan sataman hallintojohtaja Kyösti Manninen kertoo, että sataman kautta kuljetetaan jo pieniä määriä autoja rautateitse Kazakstaniin. Manninen uskoo, että Moskovan terminaalin valmistumisen jälkeen junakuljetusten määrä tulee nopeasti lisääntymään.

Kotkassa on valmistauduttu laajamittaisiin rautatiekuljetuksiin ja VR Cargo, Kotkan satama ja operaattorit ovatkin yhdessä suunnitelleet asianmukaisen lastauslaiturin.

– Uusi lastauslaituri ja ratapiha on mahdollista rakentaa nopeasti, kunhan varmistuu, että venäläisyrityksen hanke todella toteutuu, sanoo Manninen.

Kotkan sataman näkökulmasta on teknisesti samantekevää, lähtevätkö autot satamasta rekoilla vai junilla. Mannisen mukaan Kotkassa kuitenkin pidetään suotavana, että sataman kautta kulkevista autoista yhä suurempi prosentti päätyisi kiskoille.

Kotkan sataman kauttakulkukapasiteettia nostetaan jatkuvasti. Vuoden 2007 lopussa sataman kautta pystytään rahtaamaan jopa 300 000 henkilöautoa vuodessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      VM: Hallituksen budjetti leikkaa pienituloisilta 37 euroa ja antaa hyvätuloisille 400 lisää – näin se tapahtuu

    2. 2

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    3. 3

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    4. 4

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    5. 5

      Metson ralli piti – Afarak kiisi puoli tuntia

    6. 6

      Pääministeri Sipilä: Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö

    7. 7

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    8. 8

      Suomessa 3 500 autoa, Ruotsissa 50 000 – tästä syystä kaasuauto ei ole yleistynyt

    9. 9

      Kiina harkitsee avautuvansa lisää ulkomaisille sähköauton valmistajille

    10. 10

      Ekonomin palkka 5 000 e/kk – vastavalmistuneiden palkoissa isoin hyppy

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    2. 2

      Pääministeri Sipilä: Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö

    3. 3

      VM: Hallituksen budjetti leikkaa pienituloisilta 37 euroa ja antaa hyvätuloisille 400 lisää – näin se tapahtuu

    4. 4

      Suomessa 3 500 autoa, Ruotsissa 50 000 – tästä syystä kaasuauto ei ole yleistynyt

    5. 5

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    6. 6

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    7. 7

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    8. 8

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    9. 9

      Kaupankäynti Afarak Groupin osakkeella keskeytetty

    10. 10

      Kommentti: Montako virkamiestä tarvitaan viemään läpi rautatieuudistus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      5000 €/kk tienaava Tiina otti eron, osti huonekaluja ja auttoi työtöntä tytärtään – sitten alkoi synkkä kurimus

    3. 3

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    4. 4

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    5. 5

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    6. 6

      Nordea tiedusteli erikoisella kirjeellä poliittista vaikutusvaltaa – epäilevä Tuomo, 75, ei aio vastata

    7. 7

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    8. 8

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    9. 9

      VR:n pilkkominen etenee vähin äänin: puolen miljardin euron varainsiirto, Heliövaara ulos työryhmästä

    10. 10

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    11. Näytä lisää