Venäläisyhtiö aloittaa autojen rautatiekuljetukset

Venäjän rautatieyhtiö ryhtyy kilpailemaan autojen tuonnista maantiekuljetusten kanssa. Tavoitteena on viidennes autojen kuljetuksista Venäjällä. Kun suunnitelma toteutuu, näkyy se voimakkaasti myös Suomen rautateillä ja satamissa.
Rautatieyhtiön perustaman Rail Trans Auto -tytäryhtiön tarkoituksena on hankkia muutamassa vuodessa 20 prosentin markkinaosuus Venäjän alueella tapahtuvista autojen kuljetuksista, kertoi yhtiön varapääjohtaja Gennadi Bardakov STT:lle maanantaina Moskovassa.

Rail Trans Auton suunnitelmien toteutuminen heijastunee voimakkaasti myös Suomeen. Kaksi kolmasosaa Venäjälle rahdattavista henkilöautoista kulkee nykyisin Hangon, Kotkan ja Turun satamien kautta.

Venäjän rautatiet omistaa alkuvuodesta perustetusta Rail Trans Autosta 51 prosenttia. Uuden yhtiön käytössä on 1 600 autonkuljetusvaunua ja lähivuosina vaunukaluston määrää on tarkoitus kasvattaa nopeasti.

Yhtiön Moskovan-terminaali valmistuu tämän vuoden aikana ja Jekaterinburgin sekä Novosibirskin yksiköt ensi vuonna.

– Kun kuljetusmatka kasvaa yli tuhannen kilometrin, tulee rautatiekuljetuksista kannattavaa liiketoimintaa. Venäjän kokoisessa maassa tuhat kilometriä ei ole matka eikä mikään, sanoo Bardakov.

Varapääjohtaja ei lupaa, että suomalaissatamat automaattisesti kahmaisisivat valtaosan Rail Trans Auton suunnittelemista kuljetuksista.

– Tariffit ratkaisevat, mitä kautta autot tuodaan, korostaa Gennadi Bardakov.

VR Cargon kansainvälisen liikenteen markkinointipäällikkö Matti Andersson sanoo, että VR on jo pitkään tehnyt yhteistyötä venäläisten rautatieviranomaisten kanssa, jotta autojen kuljetuksia voitaisiin siirtää kiskoille.

– Rail Trans Auton perustaminen merkitsee sitä, että suunnitelmista ollaan siirtymässä toteutusvaiheeseen, Andersson sanoo.

VR:n tavoitteena on luonnollisesti saada mahdollisimman suuri osa autonkuljetusjunista käyttämään Suomen satamia lähtösatamina.

– Rautatiekuljetus on ympäristöystävällinen ja liikenneturvallisuutta edistävä ratkaisu, mutta autojen kuljetus kumipyörillä ei suinkaan tule loppumaan. Venäjän volyymit ovat valtavat ja tekemistä riittää vuosiksi kaikille kuljetusyrittäjille, painottaa Andersson.

Kotkan sataman hallintojohtaja Kyösti Manninen kertoo, että sataman kautta kuljetetaan jo pieniä määriä autoja rautateitse Kazakstaniin. Manninen uskoo, että Moskovan terminaalin valmistumisen jälkeen junakuljetusten määrä tulee nopeasti lisääntymään.

Kotkassa on valmistauduttu laajamittaisiin rautatiekuljetuksiin ja VR Cargo, Kotkan satama ja operaattorit ovatkin yhdessä suunnitelleet asianmukaisen lastauslaiturin.

– Uusi lastauslaituri ja ratapiha on mahdollista rakentaa nopeasti, kunhan varmistuu, että venäläisyrityksen hanke todella toteutuu, sanoo Manninen.

Kotkan sataman näkökulmasta on teknisesti samantekevää, lähtevätkö autot satamasta rekoilla vai junilla. Mannisen mukaan Kotkassa kuitenkin pidetään suotavana, että sataman kautta kulkevista autoista yhä suurempi prosentti päätyisi kiskoille.

Kotkan sataman kauttakulkukapasiteettia nostetaan jatkuvasti. Vuoden 2007 lopussa sataman kautta pystytään rahtaamaan jopa 300 000 henkilöautoa vuodessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    2. 2

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    3. 3

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    4. 4

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    5. 5

      Tokmannin osake sukelsi, Tecnotreen kiri

    6. 6

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    7. 7

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    8. 8

      Suomalainen peli voitti arvostetun palkinnon – Pokémon Gokin jäi taakse

    9. 9

      Valkoinen talo esitteli verouudistusta – yksityiskohdat vielä auki

    10. 10

      Mitä omistuksiaan valtio voisi myydä? ”Teliaan tai Sampoon voi kallistua”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    2. 2

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    3. 3

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    4. 4

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    5. 5

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    6. 6

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    7. 7

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    8. 8

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    9. 9

      Uudenkaupungin autotehtaalle hurja hakijaryntäys

    10. 10

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    7. 7

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    8. 8

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    9. 9

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    10. 10

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    11. Näytä lisää