Adidas-johtaja jakaa jenkit

Julkaistu:

Ruotsalainen Patrik Nilsson aikoo viedä Pohjolan Adidaksessa toimineen mallin myös Yhdysvaltoihin.


Adidaksen Yhdysvaltain tulosalueen uudella toimitusjohtajalla on edessään jättihaaste. Ruotsalainen Patrik Nilsson lähtee johtamaan Adidaksen liiketoimintaa maailman suurimmille urheilumarkkinoille, joilla myös arkkikilpailija Nikellä on suurin etumatka yritykseen.

Nilsson aikoo pureutua tehtävään strategialla, joka on osoittautunut toimivaksi aiemmassa tehtävässä Adidas Nordicin toimitusjohtajana.

– On tärkeä miettiä yksittäistä kuluttajaa. Mikä heitä ajaa, mitä he ostavat ja missä, sitten vasta mietitään tuotteita. Tämän olemme tehneet Pohjoismaissa, kohdentaneet tiettyjen tuotteiden myyntiä tietyn tyyppisiin liikkeisiin, Nilsson kertoo.

– Tällä hetkellä USA:ssa myydään kaikkea kaikille ja joka puolella. Tätä pitää hallita tehokkaammin ja kehittää parempi jakelustrategia, hän jatkaa.

Ostoksilla käymisen kulttuuri eroaa Yhdysvalloissa Pohjoismaisesta. USA:ssa suuri osa ostoksista tehdään ostareissa, joissa on useita erilaisia erikoismyymälöitä. Maassa on ostarilla hengailun kulttuuri, jota ei Pohjoismaista löydy. Tämä pitää Nilssonin mukaan muistaa myös myynnin kohdentamisessa.

Suurin ero Pohjois-Amerikan ja Pohjolan urheilumarkkinoiden välillä on Nilssonin mukaan kuitenkin koko. Yhdysvaltoja ei voi nähdä yhtenä markkinana, vaan se pitää jakaa osiin, jotta voisi onnistua sataprosenttisesti.

– Aiemmin tuotteita on markkinoitu samalla tavalla esimerkiksi Keski-Amerikkaan, New Yorkiin ja Los Angelesiin. Ehkä voin lisätä ymmärrystä siitä, että pitää uskaltaa panostaa harvempiin asioihin, löytää tiettyjä kategorioita, joihin voimme keskittyä, Nilsson kaavailee.

Muodin nopeiden muutosten mukana kulkeva urheiluala joutuu tasapainottelemaan kustannustehokkuuden ja nopeuden välisen yhtälön parissa. Tuotteita on halpa valmistaa Aasiassa mutta niiden kuljettaminen markkinoille kestää usein liian kauan.

– Tulevaisuudessa meidän on vain päätettävä, mitkä tuotteet tehdään kaukana halvalla, mitkä lähempänä kalliilla. Mielestäni olemme kuitenkin kohtalaisesti varautuneet tähän, meillä on jo käynnissä World Class Supply Chain -projekti, joka koskee juuri tätä ongelmaa, Nilsson kertoo.

Adidaksen strategiana on, että nopeasti markkinoille tarvittavat perustuotteet tehdään joko Euroopassa tai Etelä-Amerikassa.

Aasiassa puolestaan valmistetaan esimerkiksi kampanjatuotteet, joiden markkinoille tulon ajankohta tiedetään joka tapauksessa etukäteen.

Adidas pyrkii lyhentämään tuotteidensa markkinoille tulon aikaa, pisimmillään joitakin tuotteita kehitetään jopa 18 kuukauden ajan. Nilssonin mukaan näin pitkään kestää vain noin 20 prosenttia Adidaksen tuotteista, valtaosa tulee markkinoille kuudessa, tai jopa kolmessa kuukaudessa.

Nilssonin edeltäjä Rob Langstaff erosi omien sanojensa mukaan tehtävästään, koska hän ei saanut vaatimaansa oikeutta valmistaa tuotteita vain USA:n markkinoille. Nilsson ei ymmärrä edeltäjänsä vaatimuksia, koska Yhdysvalloissa voidaan jo nyt tehdä vain jenkeille suunnattuja tuotteita.

– Ajatus täysin omista oikeuksista ilman pääkonttorin sananvaltaa on ehkä hieman naiivi. Mielestäni on vain hyvä, että Adidas pitää kiinni yhtenäisestä mallistosta ja että joku on globaalisti vastuussa siitä, mitä tuotemerkin nimissä tehdään.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    2. 2

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    3. 3

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    6. 6

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    7. 7

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    8. 8

      EKP:n huoli valuutan vahvistumisesta halventaa euroa

    9. 9

      Outokumpu kallistui loivan laskun keskellä

    10. 10

      Käänne tapahtui: Viroon reissataan nyt enemmän kuin Ruotsiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    2. 2

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    3. 3

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    4. 4

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    5. 5

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    6. 6

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    7. 7

      Suomalainen suosii lyhyttä lainakorkoa – onko taustalla kollektiivinen trauma?

    8. 8

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    9. 9

      Patria aloittaa yt-neuvottelut – vähentää jopa 130 työntekijää

    10. 10

      Äänekosken suuri biotuotetehdas käynnistyi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    4. 4

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    5. 5

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    6. 6

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      Veturimiesten lakko kärjistyy – kuljetusalan liitot uhkaavat tukitoimilla

    11. Näytä lisää