Everi kiistää Hasanin kriisin

Julkaistu:

Hasan & partnersin toimitusjohtajaksi loikannut Timo Everi kiistää kriisitunnelman. Uuden nousun avaimet ovat sisältöosaamisessa.
Paluu tutun yrityksen leipiin parin vuoden tauon jälkeen tuntuu Everistä vielä hiukan hämmentävältä.

– Pitää tarrata kiinni liikkeellä olevaan junaan sen kulkua häiritsemättä ja tehdä se, minkä katsoo oikeaksi.

Kun Everi marraskuussa 2004 siirtyi Hasanin luovan johtajan pallilta kuwaitilaisen teleoperaattorin palvelukseen, hän uskoi jättäneensä toimiston päivittäisen työn taakseen pysyvästi, vaikka jatkoikin sen toiminnan seuraamista osakkaana ja hallituksen jäsenenä.

– On tietysti ihan eri asia ottaa operatiivinen vastuu kuin viisastella vasemmalta tai oikealta, hän miettii nyt.

Päätös Everin hypystä Alex Niemisen tilalle Hasanin toimitusjohtajaksi syntyi nopeasti, tarkalleen sanottuna puolitoista viikkoa sitten sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Niemisen lähtöä oli alalla toki osattu jo ennakoida, kun maineikkaaseen toimistoon ei enää herunut palkintoja ja asiakasvoittoja entiseen malliin.

Everi kieltäytyy arvostelemansa edeltäjänsä toimia. Rivien välistä voi kuitenkin lukea, että hänen mielestään Hasanissa on viime aikoina keskitytty liikaa tekniikkaan ja kanava-ajatteluun sisällön kustannuksella.

– Monikanavaisuus ei ole mikään strategia vaan itsestäänselvyys. Tämänhetkisessä keskustelussa on jo 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun piirteitä, jolloin takseja oltiin siirtämässä dotcom-toiminnaksi.

– Meillä ei ole tarvetta markkinoida vain yhtä kanavaa. Se ei ole tämän toimiston missio.

Turhan moni luulee Everin mielestä, että markkinointiviestinnän digitalisoituminen johtaa automaattisesti säästöihin markkinointikustannuksissa ja markkinointiin käytettävässä ajassa. Hän näkee tilanteen päinvastaisena: kanavien lisääntyessä myös aikaa ja rahaa tarvitaan enemmän.

– Nyt käy helposti niin, että sisällön suunnittelulle ei jää tarpeeksi aikaa, kun kaikki aika menee sen sisällön valuttamiseen moniin kanaviin.

– Tällaisesta puheesta on tietysti helppo rakentaa tulevaisuuden ja menneisyyden miehen vastakkainasettelua. Olin kuitenkin kaksi vuotta tietotekniikkamaailmassa, joten uskon siitä jotain ymmärtäväni.

Uusvanhan työpaikkansa ilmapiiristä Everi ei löydä moitittavaa.

– Ei täällä ole sellaista kriisitunnelmaa, jota olen kuullut ympäristön lietsovan. Tänne on tullut näiden kahden vuoden aikana hyviä ihmisiä, joiden voima pitää vain saada esiin.

Sen Everi aikoo tehdä kannustamalla ja panostamalla osaamiseen. Hän korostaa työyhteisön ja johdon merkitystä.

– Ihmisillä on erilaista osaamista. Kysymys on siitä, miten se tuodaan esiin ja millaiset mahdollisuudet heille annetaan. Sitä osaamista joko osataan hyödyntää tai sitten se tapetaan.

Vielä 1990-luvun puolivälissä suomalaiset mainonnansuunnittelijat kisasivat tasapäisesti ruotsalaisten kanssa kansainvälisillä foorumeilla. Nyt länsinaapuri on selvästi edellä. Everi pitää syynä riskinottokyvyn ja kunnianhimon puutetta. Petrattavaa on niin mainonnan tekijöillä kuin ostajillakin.

Isoihin maihin verrattuna haasteita asettaa myös erilainen toimintakulttuuri.

– Meillä on paljon ohuempi organisaatio ja huiput tekevät paljon myös rutiininomaisia töitä. Se ei sinänsä ole huono asia, mutta rutiinit syövät helposti ajan tärkeämmältä työltä.

Huippuja pitäisi Everin mielestä voida kannustaa parempiin tuloksiin myös palkkausjärjestelmää kehittämällä.

– Tässäkin ammattikunnassa toiset ovat selkeästi parempia kuin toiset, mutta meillä kaikki ajetaan samaan putkeen. Jos saa kunnon palkkion, ottaa myös eri tavalla vastuuta, Everi uskoo.

Asian kääntöpuoli on Everin mukaan se, että suunnittelijoiden on oltava myös valmiita tekemään uhrauksia. Hän peräänkuuluttaa Suomeen urapolkuajattelua, joka kannustaisi ihmisiä tekemään työtä itsensä ja oman tulevaisuutensa eteen.

– Maailma on tekemistä vailla. Näkemyksistä ei ole puutetta, halukkuus tehdä on toinen juttu.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Piensijoittaja, varo kuplapuheita – ”Käy helposti niin, että myy liian aikaisin”

    5. 5

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    6. 6

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    7. 7

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    8. 8

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    9. 9

      Näiden kesämökkien hinnat ovat usein pielessä

    10. 10

      Näin saat mökkisi arvon nousemaan – asiantuntijoiden 7 vinkkiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Piensijoittaja, varo kuplapuheita – ”Käy helposti niin, että myy liian aikaisin”

    5. 5

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    6. 6

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    7. 7

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    8. 8

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    9. 9

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    10. 10

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    2. 2

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    3. 3

      Ei mitään muutosta 43 vuodessa – suomalaisten suosikkijuoma maksaa lähes tismalleen yhtä paljon

    4. 4

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    5. 5

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    6. 6

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    7. 7

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    8. 8

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    9. 9

      Kuivan maan mökeillä on uusi, suuri ostajajoukko: ”Se on varasuunnitelma”

    10. 10

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    11. Näytä lisää