Ajattelu on paksun lompakon veroinen Google-mainonnassa

Julkaistu: , Päivitetty:

Suomalainen kuluttajakaupan yritys maksaa hakukonemarkkinoinnista 3,5 euroa syntynyttä kauppaa kohti. Toisen, b2b-alalla toimivan suomalaisyrityksen kustannus kauppaa kohti on 52 euroa. Molemmat ovat tyytyväisiä, sanoo Getitright Oy:n Markus Varsikko.


Hakukonemarkkinointi poikkeaa radikaalisti kaikista aikaisemmista menetelmistä. Se tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa asiakkaat silloin kun he ovat ostoaikeissa ja tehdä kaupat saman tien. Kaupan tekemisen kustannus saattaa lähentyä nollaa.

Lisäksi hakukonemarkkinointi on käytännössä ainoa media, jolla pk-yritys voi saada tuotteitaan esille globaaleilla markkinoilla.

Varsikon ja Googen Suomen johtaja Petri Kokon mukaan vasta harvat yritykset ovat ymmärtäneet hakukonemarkkinoinnin tarjoamat mahdollisuudet. Tämän takia kilpailu oikeista hakukoukuista, hakusanoista, on vielä heikkoa ja terävällä ajattelulla ja hyvällä tutkimustyöllä pääsee yhtä hyviin tuloksiin kun ostamalla suuren joukon hakusanoja.

Kokko vakuuttaa, että Googlen varsinaiset, sisältöön kohdistuvat hakutulokset ovat pyhiä, eikä niihin pääse vaikuttamaan millään rahalla. Sen sijaan mainoslinkeistä käydään joka haun yhteydessä uusi huutokauppa.

Mainoslinkkejä voi olla useita kymmeniä, mutta käytännössä vain etusivulle sijoittuvilla on merkitystä. Linkkipaikkojen huutokauppa ratkaisee tekstimainosten järjestyksen. Huutokauppa ei perustu pelkästään siihen, paljonko mainostaja on valmis maksamaan näkyvyydestä vaan myös mainoksen sopivuudella tehtyyn hakuun on merkitys.

Googlella on oma, supersalainen kaava mainoksen relevanttiuden laskemiseen. Tarkoituksena on, että sekä varsinaiset hakutulokset että mainokset palvelevat hakujen tekijää mahdollisimman hyvin. Jos tieto ei kohtaa hakijaa, menettää hakukone merkityksensä ja luotettavuutensa ja samalla sen liiketoimintamahdollisuudet kutistuvat.

Kaupan kustannus lähenee nollaa


Petri Kokko sanoo, että hakukonemarkkinointi yhdessä automatisoidun tilausjärjestelmän kanssa voi viedä yksittäin kaupan solmimisen kustannukset lähelle nollaa. Perustana on silloin isolla työllä ja rahalla rakennettu kaupanteko- tai välitysjärjestelmä, mutta muuttuvien kustannusten mataluus antaa mahdollisuuden myydä tuotteita erittäin pienelläkin marginaalilla.

Varsikko esitteli tiistaina Helsingissä nimeltä mainitsemattomien asiakkaidensa aitoja kustannuksia. Alla olevan taulukon mukaan 24 prosenttia tunnetun yrityksen verkkotilauksista tuli Google-mainosten kautta. Hakukonemainonnan kustannukset olivat 3,49 euroa tilausta kohti.

Vastaavassa b2b2-esimerkissä kaikkien vierailijoiden lukumäärä oli noin 1 700. Yli puolet syntyneistä sopimuksista tuli sisään hakukoneen kautta. Kustannus yhtä sopimusta kohti oli 51,7 euroa.

Varsikon mukaan kustannukset muihin markkinointimenetelmiin verrattuna jäävät jopa kymmenesosaan.

Google-kustannus kauppaa kohti
Asiakasesimerkki kuluttajamarkkinoinnista

Kaikki vierailijat170059
Lisätietopyynnöt24370
Tilaukset8667
Joista hakukoneiden kautta tulleiden osuus: 
Kaikki vierailijat29%
Lisätietopyynnöt35%
Tilaukset24%
Hakukonemainonnan kustannukset: 
Kaikki vierailijat (CostPerVisitor)0.20€
Lisätietopyynnöt (CostPerAction)1.17€
Tilaukset (CostPerSales)3.49€
  
Lähde: Get It Right



Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    4. 4

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    5. 5

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    6. 6

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    7. 7

      Terex myy lisää Konecranesia

    8. 8

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    9. 9

      Korruptioskandaali levisi lihapakkaamoon – kurssi syöksyi

    10. 10

      USA haastaa Fiat Chryslerin oikeuteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    4. 4

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    5. 5

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    6. 6

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    7. 7

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Nokian osake ponkaisi rajuun nousuun – kertoi patenttisovusta Applen kanssa

    10. 10

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Välittäjä: Kaksikerroksinen rivitalokoti sopii vain 42-vuotiaalle ostajalle

    11. Näytä lisää