Öljyturman riski on kasvanut Suomenlahdella

Julkaistu: , Päivitetty:

Alusmäärät Suomenlahdella ovat jo niin isot, että Merenkulkulaitos ei ehdi seurata alusten liikkeitä riittävästi.
Venäjän aluevesillä sattunut Propontis-öljytankkerin onnettomuus muistutti jälleen kerran, että voimakkaasti lisääntynyt tankkeriliikenne Suomenlahdella on kasvattanut öljyonnettomuuden uhkaa.

Tällä kertaa tilanteesta selvittiin säikähdyksellä, mutta öljypäästö olisi voinut tapahtua, jos alus olisi ajanut nopeammin.

– Kaksoisrungonkin saa rikki, kun ajaa tarpeeksi kovaa, Merenkulkulaitoksen alusliikennepalveluista vastaava apulaisjohtaja Kari Kosonen toteaa.

Tapauksen yhteydessä on muistutettu, että onnettomuus tapahtui Venäjän valvonta-alueella. Kysymys ei välttämättä ole kuitenkaan venäläisten varomattomuudesta, vaan samanlainen onnettomuus olisi voinut tapahtua myös Suomen aluevesillä. Valvontajärjestelmät Suomessa ja Venäjällä ovat samanlaiset.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

– Venäjällä on periaatteessa sama järjestelmä kuin meillä, Kosonen sanoo.

Järjestelmällä seurataan Suomenlahdella purjehtivia riittävän suuria aluksia näytöllä ja varoitetaan, jos ne ovat poikkeamassa väärälle tai vaaralliselle reitille. Aluksilla on myös ilmoittautumisvelvollisuus järjestelmään Suomenlahden suulla.

Viime vuosina alusmäärät Suomenlahdella ovat kuitenkin kasvaneet niin paljon, että meriliikennevalvojilla on jo vaikeuksia seurata kaikkia aluksia. Riski aluksen jäämisestä liian vähälle huomiolle – pahoin seurauksin – on lisääntynyt.

– Alusmäärät ovat jo niin isot, että meillä ei enää riitä järkevällä tavalla silmäpareja seuraamaan niitä näytöiltä. Alusliikenteen ohjaajien lukumäärä ei ole kasvanut samassa tahdissa kuin alusmäärät Suomenlahdella, Kosonen sanoo.

Hän haluaa, että Suomessa, Venäjällä ja Virossa siirrytään käyttämään enemmän automatiikkaa laivaliikenteen seurannassa.

Tekniikka antaisi automaattisesti varoituksen, jos alus on tekemässä kohtalokkaan virheen ja antaisi valvojille mahdollisuuden varoittaa alusta.

– Meidän pitää kehittää teknisiä apuvälineitä, jotka varoittaisivat esimerkiksi Propontis-tapauksen kaltaisista väylältä poistumisista tai muista kehittymässä olevista vaaratilanteista.

Suomi onkin Kososen mukaan kehittämässä tällaista osittain automaattista kulunohjausjärjestelmää yhdessä Viron ja Venäjän kanssa. Tämän lisäksi kaikilla mailla on omaa kehitystoimintaa.

– Olemme juuri esimerkiksi aloittamassa toimenpiteitä, joiden avulla isot tankkialukset voitaisiin huomata paremmin muusta liikennesumasta Suomenlahdella, jolloin niihin voitaisiin keskittää enemmän huomiota.

Kososen mukaan Suomen, Viron ja Venäjän yhteistyö kulunohjausjärjestelmän kehittämisessä on sujunut hyvin.

– Meillä on noin kymmenen eri tasoista kokousta vuosittain virolaisten ja venäläisten kanssa, joissa kehitämme tätä järjestelmää.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Etlan tutkimusjohtaja: Palkkaneuvottelut ovat talouden akuutein riski

    2. 2

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    3. 3

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    4. 4

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    5. 5

      Kaupankäynti Afarak Groupin osakkeella keskeytetty

    6. 6

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    7. 7

      Norjan öljyrahaston arvo ylitti 1 000 miljardin dollarin rajapyykin ensimmäistä kertaa

    8. 8

      Kommentti: Montako virkamiestä tarvitaan viemään läpi rautatieuudistus?

    9. 9

      Näin Suomen talouskasvua on ennustettu tänä vuonna – maaliskuun luvuista tultu huimasti ylös

    10. 10

      Pääministeri Sipilä: Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    2. 2

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    3. 3

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    4. 4

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    5. 5

      Pääministeri Sipilä: Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö

    6. 6

      Suomessa 3 500 autoa, Ruotsissa 50 000 – tästä syystä kaasuauto ei ole yleistynyt

    7. 7

      Fiva huolissaan kotitalouksien veloista – ja yleistyneestä asuntolainamuodosta

    8. 8

      Nordea tiedusteli erikoisella kirjeellä poliittista vaikutusvaltaa – epäilevä Tuomo, 75, ei aio vastata

    9. 9

      VR:n pilkkominen etenee vähin äänin: puolen miljardin euron varainsiirto, Heliövaara ulos työryhmästä

    10. 10

      Kommentti: Montako virkamiestä tarvitaan viemään läpi rautatieuudistus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      5000 €/kk tienaava Tiina otti eron, osti huonekaluja ja auttoi työtöntä tytärtään – sitten alkoi synkkä kurimus

    3. 3

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    4. 4

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    5. 5

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    6. 6

      Tulot jopa 5000 e/kk, mutta rahat eivät silti riitä – näin hyvätuloinen suistuu köyhyyteen

    7. 7

      Nordea tiedusteli erikoisella kirjeellä poliittista vaikutusvaltaa – epäilevä Tuomo, 75, ei aio vastata

    8. 8

      Töihin peruskoulupohjalta ja ilman kokemusta, palkka jopa liki 4 000 €/kk – töitä on taas tarjolla

    9. 9

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    10. 10

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    11. Näytä lisää