Blue1 teki matkasta heräteostoksen

Julkaistu:

Lentävä vauva sen aloitti, toissakesänä. Nyt Air Botnia on aikaa entistä ja Blue1 astuu tunnettuudessa suurten suomalaisten matkayhtiöiden kannoille.


Puolentoista vuoden kampanjoinnilla lentoyhtiö on tolkuttanut itsensä suomalaisten mieliin. Blue1:n oman tutkimuksen mukaan yhtiön autettu tunnettuus on yli 90 prosenttia.

Tunnettuuskäyrät kääntyivät vuonna 2005 kohti koillista. Silloin yhtiö aloitti Taito lentää -kampanjansa.

– Tuotteeseen yhdistyy nuorekkuus, iloisuus, ketteryys, veikeys ja hyvä meininki, luettelee markkinointijohtaja Jan Tuomisto.

Yhtiö risteyttää taktisen mainonnan ja brändimainonnan.

– Hintamainoskin luo mielikuvaa. Hinta on meille aina erittäin tärkeä osa viestiä, ja käyrissä nähdään, että hyvin menee.

Yhtiö jakaa mediakakkunsa jotakuinkin tasan televisiolle, printille ja muille medioille kuten internetille. Painetut mediat ovat tärkeitä etenkin maakuntien ykköskaupungeissa.

Valtakunnallinen televisiokampanja pyörii koko ajan, vain kesällä yhtiö pienentää televisiomainontaa.

Taloussanomien bränditalotutkimuksessa markkinoinnin päättäjät arvioivat Blue1:n brändin lähteneen nousukiitoon.

Asiakastutkimuksessaan yhtiö saa korkeimmat pisteet hinnasta, hinnan ja laadun suhteesta, innovatiivisuudesta ja suomalaisuudesta.

Blue1 heittää hyvästit juhlavan jäyhälle lentomatkustamiselle.

Taito lentää alkoi sillä vastustamattomalla vauvalla. Tämä on fiiliskysymys: voisihan mainoksissa olla kuva Eiffel-tornista ja hymyilevästä pariskunnasta. Mutta emme halua perinteistä ilmettä.

Taito lentää -konseptin ja yhtiön ilmeen on suunnitellut JWT Helsinki, ja uuden matkustamolehden Blue1 Dreamin tekee Alma Median Lehdentekijät.

Matkatoimistojen ja yritysasiakkaiden lehden Blue1 Newsin tekee yhtiön markkinointijoukkue itse.

– Visio on, että teemme enemmän itse.

Jokaisessa Blue1:n mainoksessa on kaupunki ja hinta. Yhtiö lentää nyt 18 kaupunkiin ulkomailla, seitsemään kotimaassa. Uusin määränpää on Milano.

– Yritämme saada ihmiset tekemään helppoja nopeita matkoja, Tuomisto sanoo.

– Matkustaminen on muuttunut hirveästi, kun hinnat ovat tulleet alas. Enää matka ei ole puolen vuoden sijoitus.

Entäpä se mainosten hypnoottinen musiikki: tittiidii tittittidiididiidi ja sama uudestaan. Mikä se on?

– Musiikki on meitä varten tehty, Tuomisto nauraa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näkökulma: Tässä on valtion suurin rahoittaja – pitäisikö kehua vai haastaa oikeuteen?

    2. 2

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    3. 3

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    4. 4

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    5. 5

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    6. 6

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    7. 7

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    8. 8

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    2. 2

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    3. 3

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    4. 4

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    5. 5

      Näkökulma: Tässä on valtion suurin rahoittaja – pitäisikö kehua vai haastaa oikeuteen?

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    8. 8

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    9. 9

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    8. 8

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    11. Näytä lisää